فولادی‌ها پیشنهاد می‌دهند

راهکارهای جهانی برای مقابله با رکود داخلی

راهکارهای جهانی برای مقابله با رکود داخلی

با توجه به اینکه رکود در بازار فولاد رکودی جهانی و بین‌المللی است باید برای خروج از این بحران نیز از راهکارها و روش‌های بین‌المللی کمک جست. برخی از روش‌ها برای خروج از رکود نیازمند سپری شدن مدت زمان طولانی است اما برخی دیگر از این راهکارها در کوتاه‌مدت امکان اجرایی شدن دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است این است که شرکت‌های فولادی با توجه به دپوی محصولات خود و کاهش روز افزون قیمت‌ها باید درصدد اجرایی کردن راهکارهای مناسبی باشند.

 

فولادی‌ها، خریدها را اقتصادی کنند

 
امیر مسعود هراتیان، مدیرعامل فولاد هرمزگان می‌گوید: اگر در نظر بگیریم که رکود با این شکل و شمایلی که در بازار وجود دارد یک رکود بین‌المللی است برای خروج از بحران، باید از راهکارهایی استفاده کنیم که مشابه راهکارهای جهانی باشد. وی می‌افزاید: بدون شک در کارخانه‌های فولادی که در وضعیت رکود قرار می‌گیرند نخستین چیزی که باید در نظر گرفته‌ شود موضوع خرید است. متاسفانه برخی از کارخانه‌های بزرگ فولادی خریدهای غیراقتصادی و غیرضروری دارند.

 

وی خاطرنشان می‌کند: در واقع از مهم‌ ترین اهدافی که کارخانه‌های فولادی باید در دستور کار خود قرار دهند این است که در بحث خرید قطعات یدکی، مواد اولیه و انرژی سعی کنند خریدهای اقتصادی داشته باشند که این راهکار در خروج از رکود بسیار تاثیرگذار است. هراتیان بیان می‌کند: کارهای دیگری که در حال حاضر کارخانه‌های فولادی برای خروج از رکود می‌توانند انجام دهند این است که هلدینگ‌های فولادی تلاش کنند نیازهای خود را در خود گروه‌ها برطرف کنند یعنی اگر بین اعضا سود تقسیم می‌شود، تقسیم قوا هم در برنامه‌های گروه گنجانده شود.

 

مدیرعامل فولاد هرمزگان تصریح می‌کند: در صورتی که در هلدینگ فولادی تقسیم قوا و سرمایه انجام شود می‌توان هزینه تولید را به پایین‌ترین سطح رساند. به گفته وی، خریدهای اقتصادی و تشکیل هلدینگ‌های فولادی که جزو راهکارهای مطرح شده انجمن فولاد است گزینه‌های مناسبی هستند که می‌تواند در کاهش رکود صنعت فولاد تاثیرگذار باشد.

 

مدیرعامل فولاد هرمزگان می‌گوید: بعضی از پیشنهادهایی که از سوی انجمن فولاد مطرح شده راهکارهای زمانبری هستند مانند فناوری‌های «های‌تک» که مدت زمانی طول می‌کشد تا در یک سیستم نهادینه شود البته بسیاری از این ها را هم می‌توان در کوتاه مدت انجام داد. هراتیان اظهار می‌کند: وقتی شرکت‌ها دچار رکود می‌شوند این ضررها را باید تصاعدی حساب کرد البته شرکت‌ها می‌توانند توان خود را تقویت کنند تا از این شرایط خارج شوند و در این میان خریدهای اقتصادی جزو راهکارهایی است که خیلی زود می‌تواند نتیجه بخش باشد.

 

برنامه‌ ریزی برای دپوی محصولات

 
در همین‌حال جهانشاه شکری، مدیرعامل مجتمع جهان فولاد غرب در حاشیه نمایشگاه ایران‌ متافو می‌گوید: بخش فولاد کشور مانند صنایع دیگر درگیر رکود است و تا در بخش مسکن رونقی به وجود نیاید در بخش‌های دیگر هم شاهد رونق نخواهیم بود. وی می‌افزاید: فولاد جزو کالاهایی است که در بحث رکود خود را بسیار نشان می‌دهد، واحدهای فولادی نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارند زیرا این صنعت نیازمند سرمایه زیادی است چرا که نقدینگی در شرایط کنونی بسیار کاهش یافته است.

 

وی خاطرنشان می‌کند: دولت هم با بسته‌های پیشنهادی که ارائه می‌دهد فقط باعث رونق یک قسمت از صنعت می‌شود در این زمینه بسته پیشنهادی که به صنعت داده شد تنها برای صنعت خودرو رونق ایجاد کرد نه کل صنعت، در حالی که انبارهای فولادسازی پر از محصولات دپو شده و تاکنون برای آن هیچ فکری نشده است. شکری بیان می‌کند: تعداد زیادی از کارکنان کارخانه‌های فولاد به خاطر تعطیلی کارخانه‌ها بیکار شده‌اند این مسئله هم در بخش فولادسازی و هم در نورد اتفاق افتاده است در واقع تمام مقاطع فولادی با رکود مواجه شده‌اند.

 

مدیر عامل مجتمع جهان فولاد غرب اظهار می‌کند: در شرایط رکود کنونی باید بخش‌های مختلف تولیدی کشور از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند تا برای ادامه کار انگیزه‌های لازم را داشته باشند در تمام کشورهای دنیا نخست نفت و سپس فولاد و پتروشیمی مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا این مواردی است که باعث رشد اقتصادی کشور شده و به توسعه کشورها رونق می‌بخشد. 

 

وی تاکید می‌کند: فقط حمایت بخش دولتی می‌تواند به صنعت فولاد کشور کمک کند، اگر حمایت بخش دولتی در کنار خصوصی‌ها نباشد هیچ تحولی در این حوزه ایجاد نمی‌شود زیرا بخش خصوصی نمی‌تواند به مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کمک کرده یا آنها را از بحران نجات دهد.

 

وی اظهار می‌کند: بسیاری از تولیدکنندگان فولادی در سال‌جاری حتی برای حضور در نمایشگاه ایران متافو انگیزه حضور نداشتند در حالی که لازم است حضور شرکت‌های فولادی درچنین نمایشگاه‌هایی پررنگ شده و روی صادرات محور بودن محصولات تاکید بیشتری شود. شکری عنوان می‌کند: در کشور ما ظرفیت‌های فولادی فراوانی وجود دارد اما به خاطر مسائل و مشکلات اقتصادی، رکود و کمبود نقدینگی نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

 

وی درباره اینکه چه پیشنهادی برای بهبود رونق فولاد ایران وجود دارد، بیان می‌کند: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فولاد ایران از رکود خارج شده و در شرایط مناسبی قرار گیرد. آنچه در حال حاضر از اهمیت برخوردار است توجه به این نکته است که به فکر دپوهای فولادی باشند و اجازه ندهند این گروه از تولید کنندگان متضرر شده و محصولات روی دست‌شان بماند.

 

وی، با بیان اینکه مجتمع جهان فولاد غرب تولید کننده تیر آهن است و حدود ۴۰ درصد از محصولات خود را به کشورهای همسایه یعنی عراق و افغانستان صادر می‌کند، می‌گوید: هر کارخانه‌ای باید تلاش کند هزینه‌های خود را فهرست کرده و با مدیریت آنها را کاهش داده و به سوددهی برسد. در بازارهای صادراتی امکان مانور دادن در این زمینه وجود دارد و تا زمانی که بازارهای داخلی از شرایط مساعدی برخوردار نباشند باید روی بازارهای خارجی تمرکز شود.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران