در سومین همایش تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن مطرح شد

مشکل سنگ‌آهنی‌ها، محیط کسب‌وکار است

مشکل سنگ‌آهنی‌ها، محیط کسب‌وکار است

نخستین نشست شورای سیاستگذاری سومین همایش انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن ایران به‌ منظور تعیین محورها و موضوعات اصلی برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این همایش نمایندگانی از انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن و فولاد و همچنین از گروه‌های مختلف همچون صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری معدنی و سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی کشور حضور داشتند. آنها در این همایش شرایط کنونی بخش معدن و سنگ‌آهن را مورد بررسی قرار دادند و نظرات مختلفی از سوی افراد حاضر در جلسه مطرح شد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به محیط کسب‌وکار معدنی بود. آنها براین باور بودند توجه به بخش معدن و گسترش فعالیت‌های معدنی نیازمند کمک دولت و فراهم کردن شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

 

مظلومیت بخش خصوصی در پساتحریم

 
نایب‌ رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران ابراز نگرانی کرد که در دوران پساتحریم و همزمان با ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور، سرمایه‌ گذاران داخلی مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار بگیرند.پدرام سلطانی در نخستین جلسه شورای سیاست گذاری سومین همایش بین‌المللی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه همه بخش‌های اقتصادی کشور باید به درستی از فرصت ایجاد شده در دوران پساتحریم استفاده کنند، افزود: مهم رویکرد ما در دوران پساتحریم است. نگران این هستیم که در این دوره با ورود سرمایه‌های خارجی به کشور بخش خصوصی داخلی مورد غفلت قرار بگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت و سازمان‌هایی مانند ایمیدرو باید به‌ طور دقیق مشخص کنند در دوران پساتحریم چه برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌ گذاری دارند و مدل آنها برای انجام این کار چیست، توضیح داد: متاسفانه از سال ۱۳۸۴ تا پایان دولت قبل بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران رفتند و همزمان با این اتفاق سرمایه و فناوری هم از کشور رفت. حال دوباره فرصتی ایجاد شده تا بتوانیم در جهت رشد اقتصادی کشور تلاش کنیم و باید براساس این فرصت‌ها برنامه‌های خود را تنظیم کنیم.سلطانی همچنین با تاکید بر اینکه تشکل‌های بخش خصوصی باید در قبال دولت رویکرد فعال داشته باشند، اضافه کرد: ایمیدرو به‌ صورت دقیق مشخص کند که چه پروژه‌هایی را برای سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی آماده کرده است.

 

صندوق بیمه معدنی ابزار کافی ندارد

 
معاون مالی و توسعه منابع انسانی و عضو هیات‌ مدیره صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی تصریح کرد که این صندوق ابزار کافی را برای حمایت کامل از بخش معدن و اکتشافات این حوزه در اختیار ندارد.مهرداد احمد شعربافی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی تاسیس صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی حمایت از اکتشافات معدنی در کشور بوده، افزود: با این وجود صندوق ابزار کافی را برای تحقق این هدف در اختیار ندارد و ما تا رسیدن به جایگاه واقعی صندوق راه زیادی را برای پیمودن داریم. وی تاکید کرد: صندوق در جایگاه واقعی خودش قرار ندارد تا بتواند از اکتشافات حوزه سنگ‌ آهن حمایت کرده و در این حوزه موثر باشد.

 

عمده مشکلات مربوط به محیط کسب‌وکار است

 
در این جلسه که دبیرکل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز حضور داشت، اظهار کرد: بیشتر مشکلات فعلی صنعت سنگ‌آهن کشور را مربوط به محیط کسب‌وکار این صنعت و نه مشکلات درونی آن.علیرضا سیاسی‌راد در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین همایش بین‌ المللی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه هر روز شاهد صدور بخشنامه‌های متناقض در حوزه سنگ‌آهن هستیم که کسب‌وکار این صنعت را به خطر انداخته است، افزود: در بخش معدن هم مشکل بودجه داریم و هم مشکل ساختار و با این وضعیت تغییرات پی‌درپی قوانین امکان سرمایه‌ گذاری در بخش معدن کشور به ویژه سنگ‌آهن وجود ندارد.

 
۲دره مرگ را تجربه کردم

 
در همین حال رییس پیشین هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۰م تاکنون افزون‌بر ۳۴۰میلیون تن سنگ‌آهن بیشتر در بازار از سوی استرالیا و برزیل عرضه شده است، افزود: پیشنهاد می‌کنم در سومین همایش بین‌المللی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران به بحث‌های علمی و مباحث فناوری به صورت ویژه توجه شود.مصطفی موذن‌ زاده با بیان اینکه هم‌اکنون فضای منفی و ناامیدی در بخش معدن کشور به وجود آمده است، افزود: من در دوره حضورم در ایمیدرو ۲ دره مرگ را سال ۱۹۹۸م یعنی بحران شرق آسیا و دیگری در سال ۲۰۰۱م تجربه کردم.

 

وی افزود: جالب اینجاست که در همان دوره دولت جرج بوش تصمیم گرفت که به منظور حمایت از صنایع این کشور، روی واردات فولاد به امریکا ۳۵ درصد تعرفه بگذارد و ایران بعد از آن اقدام تصمیم به اعمال تعرفه روی واردات فولاد به کشور گرفت.موذن‌زاده افزود: سوال کلیدی وجود دارد این است که اگر همین فردا غول‌های معدنی دنیا به ایران آمده و بگویند قصد همکاری با ایران را داریم ما چه چیزی برای عرضه به آنها داریم. بنابراین در بحث جذب سرمایه‌ گذاری خارجی باید با دقت نظر بیشتری عمل شود.

 

اکتشاف افغانستان از ما جلوتر است

 
در ادامه جلسه عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: کشور افغانستان که از سال ۱۹۷۹م در اشغال نیروهای مختلف خارجی بوده از نظر اکتشافی بسیار جلوتر از ما است و اگر امنیت این کشور تامین شود شاهد هجوم سرمایه‌گذاران معدنی به این کشور خواهیم بود که ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.

 
کیوان جعفری‌ طهرانی با اشاره به برگزاری کنفرانس مشترک همکاری‌های معدنی ایران و افغانستان در مهر امسال اظهار کرد: درحال‌حاضر افزایش شدید تولید سنگ‌آهن در دنیا حتی به اقتصاد ۲ کشور عامل این افزایش تولید یعنی استرالیا و برزیل نیز آسیب زده است. در این بین روسیه نیز بیشترین آسیب را از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی همزمان با کاهش بهای مواد معدنی دیده است.

 

برنامه‌ ریزی برای سومین همایش سنگ‌آهن

 
عضو هیات‌ مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با برشمردن روند برگزاری و دستاوردهای دومین همایش بین‌المللی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: امضای تفاهمنامه با دانشگاه امیرکبیر، اقدام برای ایجاد کنسرسیوم فروش و تولید کنسانتره سنگ‌آهن، حضور موثر در انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و انتقال دبیرخانه مشترک سازمان محیط‌زیست و بخش معدن به انجمن ازجمله مهم‌ ترین دستاوردهای دومین همایش سنگ‌آهن ایران بودند.

 

پروا سلطانی در نخستین جلسه شورای سیاست گذاری سومین همایش بین‌المللی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران گفت: هم‌افزایی برای تکمیل برنامه راهبردی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران، ایجاد گفت‌وگو برای رشد متوازن زنجیره ارزش سنگ‌آهن، عضویت در کارگروه معدن برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی و اقدام برای ایجاد شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در سایت متال بولتن از جمله دیگر دستاوردهای مهم دومین همایش سنگ‌آهن ایران بود.

 

او ادامه داد: براساس جمع‌ بندی همایش نهم آذر سال قبل و عمده مشکلات پیشروی معدنکاران سنگ‌آهن ایران، انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران برنامه یک ساله خود را مشخص و در ۶ ماه اخیر فعالیت‌های اصلاحی خود را آغاز کرد.وی سخنرانی پروفسور مرتضی اصانلو با عنوان ۱۰ اشتباه معدنکاران سنگ‌آهن و راهکارهای اصلاحی آن را یکی از برنامه‌های جانبی مورد علاقه شرکت‌ کنندگان در دومین همایش سنگ‌آهن ایران دانست و افزود: ضرورت تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنایع فولاد با در نظر گرفتن منافع و حقوق بخش معدن، بازنگری روش‌های تعیین حقوق دولتی، مدل‌سازی قیمت‌گذاری سنگ‌آهن ایران، اصلاح رابطه دولت و تشکل‌های معدنی و شکل‌دهی به انواع همکاری‌های بین بنگاهی را نیز از مهم‌ترین مباحثی دانست که در همایش دوم سنگ‌آهن ایران مورد بررسی قرار گرفتند.
وی همچنین محورهای پیشنهادی کمیته راهبردی را برای همایش سوم سنگ‌آهن ایران را برشمرد که شامل تاثیر راه‌اندازی طرح‌های فرآوری بر معدنکاری سنگ‌آهن ایران، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران، سند اقدام برنامه راهبردی کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران، توسعه پایدار کسب‌وکار سنگ‌آهن ایران با تاکید بر معدنکاری سبز، رونمایی از اطلس سنگ‌آهن ایران است.


رونمایی از شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در متال بولتن
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران از رونمایی شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در سایت «متال بولتن» در جریان برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در جزیره کیش خبر داد.سجاد غرقی با اشاره به اینکه قیمت‌ گذاری سنگ‌آهن ایران در سایت یومتال به دلیل اینکه آنها خود خریدار سنگ‌آهن ایران بودند مشکلاتی داشت، افزود: متاسفانه این وضعیت باعث شده بود تا قیمت سنگ‌آهن ایران در شرایط مشابه کیفیتی با سنگ‌آهن استرالیا بین ۱۰ تا ۱۲ دلار و حتی گاهی تا ۱۸ دلار پایین‌ تر باشد.

 
وی با بیان اینکه «متال بولتن» با بیش از ۱۰۰ سال سابقه اعلام آمادگی کرده تا شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را محاسبه و به‌ صورت رسمی روی سایت خود به صورت هفتگی درج کند، افزود: اگر اطلاعات مربوط به قراردادهای صادرات سنگ‌آهن ایران به‌ صورت مداوم و منظم برای متال بولتن ارسال شود این نهاد می‌تواند قیمت هفتگی سنگ‌آهن ایران را آنالیز و اعلام کند. غرقی افزود: در جریان برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در کیش قرار است از شاخص قیمت سنگ‌آهن ۶۰ درصد ایران در «متال بولتن» رونمایی شود.

 

به گفته وی با اعلام قیمت سنگ‌آهن ایران از سوی «متال بولتن» می‌توان انتظار داشت که قیمت سنگ‌آهن ایران بین ۵ تا ۶ دلار بهبود یابد که در شرایط کنونی نیز اتفاق مثبتی خواهد بود. عضو هیات‌مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران همچنین خواستار این شد که مجموعه‌های بزرگ سنگ‌آهن مانند «چادرملو» و «گل‌گهر» ارتباط مستمر و خوبی با متال بولتن داشته باشند تا شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران نیز از سوی این شرکت به صورت منظم اعلام شود.

 

دودستگی در بین فولاد سازان

 
بهادر احرامیان نیز با اشاره به ایجاد دو دستگی در بین فولادسازان بیان کرد: یک بخش فولاد سازانی که به هر شکل ممکن پروژه‌های در دست اجرای خود را پیش می‌برند و کاری هم به شرایط بازار ندارند. این در حالی است که دسته دیگر فولادسازان بخش خصوصی هستند که به‌ دلیل شرایط پیش آمده حتی پروژه‌های در دست اجرای خود را نیز در میان راه اجرا رها می‌کنند و به دلیل شرایط پیش آمده زیرفشار قرار دارند. وی با بیان اینکه در شرایط کنونی فقط تولید کردن مهم نیست بلکه تولید رقابتی و ارزان‌ قیمت اهمیت زیاد دارد، عنوان کرد: نمودارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که فولاد سازان جهان روزبه‌روز در حال کاهش قیمت تمام‌ شده خود هستند و ما باید با اجرای سیاست‌هایی تلاش کنیم از این قافله عقب نمانیم.

- نرگس قیصری -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران