کیوان جعفری‌ طهرانی رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران

کاهش ادامه دار قیمت سنگ آهن

کاهش ادامه دار قیمت سنگ آهن

در منطقه آسیای میانه شاهد رقابت شدید روسیه، اوکراین و قزاقستان (به ترتیب ششمین، دهمین و سی‌وپنجمین تولیدکننده فولاد جهان) خواهیم بود که هم با کاهش برابری ارز آنها نسبت به دلار امریکا و هم با انجام دامپینگ و کاهش قیمت‌های محصولات به دنبال به‌ دست آوردن سهم بیشتر در بازار فولاد جهانی به ویژه امریکا هستند.

 

به گزارش استیل پدیا، امریکا در کنار تولید ۸۸میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۴م، یک وارد کننده صرف نیز بود و ۴۳میلیون تن کسری تولید خود را از طریق واردات تامین کرد که عمده آن از طریق چین و کشورهای آسیای میانه بود. از این‌رو کشورهای آسیای میانه تولید خود را به همین منوال ادامه خواهند داد اما افزایشی در تولید نخواهند داشت.در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا (منطقه منا MENA) شاهد کند شدن روند توسعه پروژه‌های زیربنایی و نیز ساختمان‌ سازی‌ها هستیم و از این‌رو به همان میزان، مصرف فولاد رشد زیادی را مشاهده نخواهد کرد.

 
بحران جنگ و ناامنی در عراق، افغانستان و یمن امکان توسعه مصرف فولاد در کوتاه‌ مدت را در این منطقه مشکل کرده و به‌ طور قطع شاهد رشد نخواهیم بود اما در بلند مدت در صورت خروج کشورها از جنگ، شاهد افزایش مصرف سرانه فولاد خواهیم بود.همچنین در منطقه خلیج‌ فارس و خاورمیانه نیز قطر استیل، امارات استیل و بحرین استیل همگی از آهن قراضه در تولیدات خود استفاده می‌کنند و به‌ دلیل مصرف آهن قراضه به‌ عنوان ماده اولیه تولید فولاد، هزینه تولید بالایی دارند در نتیجه قابلیت افزایش تولید زیادی نخواهند داشت.

 

برای مثال امارات باوجود آنکه در نظر دارد ظرفیت تولید آلومینیوم خود را افزایش داده و بزرگترین آلومینیوم‌ ساز جهان با تولید ۶میلیون تن در سال شود اما برنامه‌ ریزی محدود برای افزایش تولید فولاد خواهد داشت. در عربستان سعودی فولاد سازی «حدید» که زیرمجموعه «سابیک» است هم از آهن قراضه و هم سنگ‌آهن در تولید فولاد استفاده می‌کنند. عربستان در سال ۲۰۱۴م حدود ۸ میلیون تن سنگ‌آهن از برزیل و سوئد وارد کرد. در کنار حدید، فولاد سازهای «راجحی و ال توارقی» هم طرح‌های توسعه فولاد سازی دارند که در حال ساخت هستند.

 

به‌ جز قطر که پیش‌بینی می‌شود به دلیل آماده شدن برای جام جهانی ۲۰۲۲م شاهد افزایش تولید و مصرف فولاد باشد، سایر کشورهای عربی به خاطر وضعیت مسکن و پروژه‌های زیربنایی و عمرانی، افزایشی نخواهند داشت.در عربستان نیز به‌ دلیل ساخت آسمانخراشی با ارتفاع ۱۱۰۰ متر در جده که هم‌ اکنون ساخت آن شروع شده و دیگر پروژه‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی در دست احداث این کشور در مناطق صنعتی جوبیل در کنار حاشیه خلیج‌ فارس و یانبو در حاشیه بحر احمر، شاهد افزایش تولید و مصرف فولاد در این کشور خواهیم بود که منجر به افزایش واردات آن نیز خواهد شد.

 

البته اگر این کشور به‌جای آهن قراضه سعی کند از سنگ‌آهن بیشتری به‌عنوان ماده خام فولاد سازی استفاده کند شانس رقابت و بقا در بازار فعلی را بیشتر خواهد داشت. در شبه‌قاره هندوستان شاهد افزایش روند تولید فولاد خواهیم بود چراکه این کشور در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر دارد ۳۰۰میلیون تن فولاد از طریق روش کوره بلند به‌ دلیل مصرف زغال‌سنگ در افق ۲۰۲۵م تولید کند. سال گذشته (۲۰۱۴م) هند با تولید ۸۶/۵میلیون تن فولاد بعد از امریکا (با تولید ۸۸میلیون تن فولاد)، چهارمین تولید کننده بزرگ فولاد بود از این‌رو در هندوستان رشد ملموسی را در تولید فولاد از سال ۲۰۱۵م خواهیم داشت.

 

در پاکستان نیز به عنوان پنجاه و سومین تولید کننده فولاد جهان با تولید ۱/۱میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۴م، تولید فولاد با رشد نسبی اما نه فزاینده‌ای توام خواهد بود.تولید فولاد در ترکیه از سال ۲۰۱۲م رقمی کاهشی داشته و رقم آن از ۳۷/۵میلیون تن در سال ۲۰۱۲م به ۳۴میلیون تن در سال ۲۰۱۴م رسیده است همچنین این روند کاهشی در امسال و سال‌های آینده با کاهش یک میلیون تن در سال ادامه خواهد یافت.

 
درباره ژاپن که دومین فولاد ساز جهان است باید گفت این کشور در سال ۲۰۱۴م، ۱۱۰/۵میلیون تن فولاد تولید کرد و پیش‌ بینی می‌شود رشد تولید در این کشور در سال ۲۰۱۵م محدود باشد و سال آینده نیز بدین گونه خواهد بود. مقدار رشد مصرف سرانه فولاد در اروپا در سال ۲۰۱۵م نسبت به ۲۰۱۴م نیز عددی مشابه امریکا است که به عقیده بسیاری رقم بالایی نیست.

 

جایگزین کردن سایر مواد به‌ جای فولاد در صنعت اتومبیل‌ سازی که از سوی امریکا درحال پیگیری است فرآیندی زمان بر بوده و نیازمند بازه زمانی حداقل ۵ساله است.فناوری مصرف کامپوزیت و آلومینیوم به‌جای فولاد در بدنه اتومبیل‌ها که از سال ۲۰۰۵م و با ۵ درصد شروع شده و به‌ تدریج نیز افزایش یافته و به ۱۵درصد رسیده است و با گذر از سال ۲۰۲۰م به ۵۰درصد خواهد رسید و به همان میزان مصرف فولاد کاهش خواهد یافت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران