انتقادهای صریح سعدمحمدی از روند توسعه معدن در ایران

یارانه 23 میلیاردی ذوب آهن اصفهان به زغالی ها

یارانه 23 میلیاردی ذوب آهن اصفهان به زغالی ها

برای محصولی که با کمبود عرضه در کشور مواجه است چرا تعرفه واردات وضع می شود.

 

به گزراش استیل پدیا، سعدمحمدی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، با بیان این مطلب گفت: امروز قیمت زغال در بهترین کیفیت درب کارخانه 80 دلار است که با احتساب دلار آزاد حدود 280 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد شد درحالی که بهای پایه زغال سنگ در ایران درب معدن 363 تومان به ازای هر کیلوگرم است.

 

وی افزود: کدام صنعت، ماده اولیه خود را گران تر از قیمت های جهانی می خرد؟ آیا قیمت فروش فولاد کشور بالاتر از قیمت های جهانی است؟ پس نباید انتظار رقابت فولاد داخلی با محصولات چینی و سایر رقبا را داشته باشیم. وی بهای تمام شده زغال سنگ طبس دولتی را برای تحویل در ذوب آهن 4488 ریال به ازای هر کیلوگرم اعلام کرد و گفت: بهای تمام شده زغال سنگ پروده طبس برای تحویل در ذوب آهن 4028 ریال است.

 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: به ذوب آهن نه تنها سوبسیدی داده نمی شود بلکه این ذوب آهن است که درحال یارانه دادن به صنایع بویژه صنعت زغال سنگ کشور است.وی ادامه داد: قیمت در کک وارداتی نیز بدین گونه است، کک در داخل 676 تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می شود و در کارخانه ذوب آهن با توجه به خرید از کک سازی زرند یا کک زرند ایرانیان به ترتیب 6661 ریال و 5886 ریال می شود درحالی که کک وارداتی 167 دلار معادل 3390 تومان به ازای هر کیلوگرم درب و 6057 ریال در بنادر ایران معدن (البته با احتساب 7 درصد تعرفه واردات) است.

 

وی به افزایش قیمت های زغال داخلی اشاره کرد و افزود: قرار است بهای زغال با 15 درصد رشد از 360 تومان به 420 تومان رسیده و کک نیز به 800 تومان خواهد رسید. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا قیمت زغال و کک باید به یک میزان افزایش یابد.

 

سعدمحمدی با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید فعلی کک کشور 2 میلیون و 500 هزار تن و کک سازی ها بخاطر نبود زغال و نیاز به 3 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره، با حداقل 40 درصد ظرفیت درحال کار هستند، تصریح کرد: چرا برای کک وارداتی که با کمبود مواجه هستیم تعرفه 7 درصدی قرار داده شده است؟

 

وی در بخشی از صحبت های خود به نتایج رویکردهای حمایتی از معادن زغال و تولید کنندگان کک اشاره کر د و افزود: زیان ناشی از کیفیت پایین زغال سنگ، زیان ناشی از کیفیت پایین کک، تسهیل در شرایط قرارداد زغال سنگ و تسهیل در شرایط قرارداد کک داخلی نسبت به وارداتی سبب شده ذوب آهن به تولید کنندگان زغال و کک 23 میلیارد تومان یارانه بدهد.

 

وی درمورد مقایسه مواد آهن دار و انرژی در تولید فولاد کشور نیز گفت: هزینه انرژی در روش کوره بلند 9156 ریال به ازای هرکیلوگرم است درحالی که در روش قوس الکتریکی 6719 ریال بوده است. در بازارهای جهانی نیز هزینه مواد آهن دار و انرژی 253 دلار به ازای هر تن در روش کوره بلند و 362 دلار در هر تن برای روش قوس الکتریکی است.

 

مدیرعامل ذوب آهن به مغفول مانده زغال سنگ در کشور نیز اشاره کرد و گفت: اگر قرار است در بخش معدن بزرگ شویم باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم و برای ایجاد تحول، تغییر در ساختار، ابزارها و هزینه ها آن لازم است اما اگر شرایط بدین روش ادامه یابد قطعا در 10 سال آینده زغالکار در ایران نخواهیم داشت چون نیروی جدید پرورش نداده ایم.

 

سعدمحمدی در بخشی از صحبت های خود پروژه تولید ریل را یک پروژه ملی اعلام کرد و گفت:با این پروژه کشور در توسعه خطوط و شبکه ریلی به خودکفایی لازم رسیده و وابستگی ما به سایر کشورها کم خواهد شد.

 

وی توسعه حمل و نقل ریلی را تیز یکی از زیربنایی ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در بخش صنعت دانست و گفت: این پروژه که از 20 مهر 93 آغاز شده و امیدواریم در دهه فجر به اتمام برسد می تواند قیمت های حمل را کاهش دهد.

 

مدیرعامل ذوب آهن همچنین آماری از تولید زغال و کک در ایران و سایر کشورها ارائه داد و گفت: از کل کک تولید شده در دنیا که 680 میلیون تن است 70 درصد یعنی حدود 470 میلیون تن در چین تولید می شود.

 

وی تصریح کرد: در کل دنیا روند سرمایه گذار در تولید کک روند منسجم است درحالی که در ایران سرمایه گذاری در حوزه زغال از انسجام فکری به لحاظ اقتصادی برخوردار نیست.وی خاطرنشان کرد: در حوزه زغال هیچ سیاست گذاری و برنامه ریزی وجود ندارد و عدم برنامه ریزی مشخص یکی از مشکلات صنایع کشور است.

 

در سال 2014 از 7 میلیارد تن تولید زغال دنیا، 3 میلیارد و 700 میلیون تن سهم چین بود درحالی که ایران در سال 93 تنها 1.2 میلیون تن زغال تولید کرده بود.

 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود سهم تولید زغال سنگ کشور را در معادن مختلف مورد بررسی قرار داد و گفت: 36 درصد از زغال کشور در معادن طبس دولتی تولید شده و 29 درصد در کرمان، 13 درصد در طبس خصوصی، 12 درصد در البرز شرقی و 10 درصد باقیمانده در البرز مرکزی تولید می شود.

 

وی پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت زغال را گوگرد، مواد فرار، خاکستر، رطوبت، پلاستومتری و تورم برشمرد و گفت: در کک نیز پارامترهای تاثیرگذار در قیمت شامل گوگرد، مواد فرار، خاکستر، رطوبت، مقاومت مکانیکی کک، مقاومت کک بعد از واکنش و شاخص واکنش پذیری کک می شود.

 

متاسفانه ذوب آهن تنها تولید کننده فولاد در کشور به روش کوره بلند است این درحالی است که 70 درصد تولید فولاد دنیا به روش کوره بلند است و تنها 25 درصد به روش احیا و 5 درصد سایر روش ها نظیر کوره های القایی است.

 

دلیل این اتفاق منابع غنی گاز و قیمت ارزان گاز در کشور ایران است که سبب شده فولاد سازان به سمت روش احیا حرکت کنند.

به ازای هر 0.1 درصد افزایش گوگرد در کک، 1.8 درصد مصرف کک و 1.2 تا 2 درصد مصرف آهک افزایش یافته و درمقابل 2 درصد تولید چدن کاهش می یابد.

 

همچنین با افزایش یک درصدی در خاکستر کک، 2 تا 2.5 درصد مصرف کک و 1.7 تا 1.8 درصد مصرف آهن افزایش یافته و در مقابل 2.5 تا 2.7 درصد مصرف چدن کاهش می یابد.

 

درمورد سنگ آهن نیز وضعیت به همین گونه است در دنیا در روش کوره بلند از سنگ آهن دانه بندی 60 درصد استفاده می شود اما ذوب آهن سنگ آهن 54 تا 55 درصد استفاده می کند که سبب کاهش راندمان تولید می شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران