پوشش 30 درصدی زیان ذوب آهن

پوشش 30 درصدی زیان ذوب آهن

شرکت ذوب آهن به رغم پیش بینی‌های اولیه مبنی بر تحقق سود 86 ریالی برای هر سهم،‌ بعد از زیان 222 ریالی در سه ماهه اول مالی منتهی به اسفند ماه 1394،‌ برای پایان سال مالی خود زیانی 742 ریالی را پیش بینی کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، با رکود بازارهای کالا، صنایع و شرکت های تولیدی کشور در حوزه های مختلف تحت فشار قرار گرفته اند. در این میان شرکت ذوب آهن اصفهان متاثر از همزمانی افت قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازارهای جهانی و رکود بخش ساخت و ساز دچار مشکلات فراوانی شده است.

 

این شرکت با سرمایه ثبت شده 7 هزار و 868 میلیارد و 406 میلیون ریال ، فروشی معادل 42 هزار و 374 میلیارد و 222 میلیون ریال و سود ناخالص 750 میلیارد و 795 میلیون ریال را در سال منتهی به 29 اسفندماه 1394 پیش بینی کرده است.

 

علیرغم پیش بینی های اولیه خوشبینانه مبنی بر تحقق 86 ریال سود به ازای هر سهم در سال مالی جاری، مطابق با صورتهای مالی ارائه شده در سامانه کدال،‌(ذوب) با توجه به عملکرد سه ماهه خود تا پایان خرداد ماه 94، که حاصل آن زیان 222 ریالی برای هرسهم بوده است، 742 ریال زیان برای هر سهم را تا پایان سال مالی را پیش بینی کرده است. این در حالیست که این شرکت در سال منتهی به 29 اسفند ماه 1393 برای هر سهم خود معادل 197 ریال سود کسب کرده بود.

 

شرکت ذوب آهن اصفهان در صنعت فولاد فعالیت میکند. محصولات عمده تولیدی شرکت عبارت اند از تیرآهن، میلگرد و کلاف که عمده این محصولات در داخل کشور به فروش میرسند. با توجه به کاهش 66 درصدی تقاضای پروانه ساخت مسکن در پاییز 93 نسبت به فصل مشابه سال 92، وضعیت بازار داخل برای این شرکت با رکود مواجه شد.

 

با این اوصاف، شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، در چهار سناریو سود هر سهم در سال مالی 94 را مورد ارزیابی و پیش بینی قرار داد.در این تحلیل اثرات مالی ناشی از افزایش هزینه استهلاک لحاظ نگردیده و افزایش حقوق و دستمزد پرداختی نسبت به سال مالی 93 معادل 15 درصد در نظر گرفته شده است در صورتیکه طبق مصوبه شورای عالی کار، این افزایش در سال 1394 نسبت به سال قبل 17 درصد تعیین گردیده است.

 

همچنین در صورت سود و زیان پیش بینی شده، فروش 120 هزار تن ریل به مبلغ 3 هزار و 374 میلیارد ریال و افزایش در مقادیر و نرخ فروش سایر محصولات نسبت به سال مالی 1393 به ترتیب 8.7 درصد و 3.2 درصد پیش بینی گردیده است. فروش پیش بینی شده به شرح فوق،‌ نیازمند ثبات شرایط حاکم بر اقتصاد،‌اخذ مجوز و تامین 5 هزار میلیارد ریال منابع از محل انتشار اوراق مشارکت پیش بینی شده و راه اندازی خط پروژه تولید ریل در زمان پیش بینی شده است. لازم به ذکر است این شرکت با بهره برداری خط تولید ریل در آبان ماه 94، فروشی به مبلغ 3 هزار و 374 میلیارد ریال پیش بینی نموده است که در این محاسبات لحاظ نشده است.

 

با توجه به مفروضات در نظر گرفته شده و تفاوت در بهای تمام شده،‌ نرخ ارز، بهره برداری یا عدم بهره برداری از ‌خط تولید ریل و میزان و نرخ فروش، 4 سناریوی کلی بدبینانه، میانه، میانه بدون احتساب استهلاک و خوش بینانه تعیین شده اند که در جدول زیر خلاصه آن آمده است. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران