قیمت شمش باز هم کاهش خواهد یافت؟

قیمت شمش باز هم کاهش خواهد یافت؟

بورس کالای ایران به‌ عنوان محلی که روزگاری تنها شاهد معاملات نقدی تولیدکنندگان فولاد بوده است، این روزها را در حالی پشت سر می‌گذارد که اندک عرضه‌های فولادسازان نیز به‌صورت سلف یا ال.سی‌های داخلی انجام می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، به این ترتیب عرضه 50 هزار تنی شمش بلوم (150×150)5SP در روز گذشته از سوی فولاد خوزستان که تنها 17 هزار و 600 تن آن در بورس کالا به معامله رسیده است، با تکیه به فروش ضمانتی و روش گشایش ال.سی داخلی ممکن شده است.

 

اما در حالی‌که عرضه‌ کنندگان بزرگ شمش در کشور محصولات خود را با قیمت 1150 تومان راهی بازار می‌کنند، به گفته کارشناسان در حال حاضر بازار فولاد شاهد عرضه شمش‌های متفرقه‌ای است که با احتساب 9 درصد ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل روی قیمت یاد شده معامله می‌شوند. بر این اساس کارشناسان عقیده دارند با توجه به رکود شدید بازار، تحرکات عرضه‌ کنندگان متفرقه و همچنین عرضه‌ها و معامله‌های ضعیفی که در بورس کالا شاهد آن هستیم، بعید نیست که عرضه‌ کنندگان بزرگ شمش فولاد بار دیگر مجبور به کاهش قیمت شوند.

 

یک کارشناس بورس کالا انتظار کاهش قیمت دوباره شمش در بازار را قوی می‌داند و می‌گوید: درست است که تعیین قیمت شمش تابعی از نرخ‌های جهانی است و ممکن است این‌ طور هم به نظر برسد که شمش‌های متفرقه در بازار از کیفیت کافی برخوردار نیستند، اما در نهایت و با توجه به شایعاتی که حالا در بازار برای کاهش قیمت شمش وجود دارد، به نظر می‌رسد تولید کنندگان بزرگ شمش کشور برای حفظ بازار خود دیر یا زود مجبور به کاهش قیمتی دیگر شوند.

 

به این ترتیب به نظر می‌رسد بعید نباشد در بازاری که هنوز رکود از آن رخت بر نبسته است، بار دیگر شاهد دوره جدیدی از کاهش قیمت‌ها باشیم که شمش فولاد تا میلگرد را شامل خواهد شد؛ چراکه با کاهش قیمت شمش به‌ عنوان ماده اولیه تولید میلگرد و تیرآهن، شاهد تاثیر آن بر کالاهای دیگر خواهیم بود. اما فولاد خوزستان یکشنبه گذشته در کنار شمش فولاد، تختال C نیز عرضه کرده بود که از 35 هزار تن عرضه سلف، تنها هزار تن آن در زمان معامله خرید و فروش شد و 34 هزار تن دیگر در زمان مچینگ به فروش رسید.

 

این میزان معامله در حالی است که به عقیده مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید، معاملات تختال به دلیل بازار بهتری که برای ورق وجود دارد از سایر کالاهای عرضه شده بهتر است. علی اصغر بهرامی با اشاره به قیمت 1450 تومانی تختال در ابتدای امسال می‌گوید: حالا تختال با قیمت 1202 تومان معامله می‌شود که این قیمت در نتیجه رقابت فولاد مبارکه با فولاد خوزستان رقم خورده است. حال با توجه به رقابتی که تولید کنندگان از مدت‌ها قبل برای کاهش قیمت در پیش گرفته‌اند باید دید آیا موج‌های جدیدی از کاهش قیمت در بازار فولاد به پا خواهد شد؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران