پیش بینی قیمت سنگ آهن تا سال 2017

پیش بینی قیمت سنگ آهن تا سال 2017

اواخر هفته گذشته قیمت سنگ آهن علیرغم رکود اقتصادی چین و افت قیمت سایر فلزات مانند مس، افزایش پیدا کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت پایه سنگ آهن با عیار 62 درصد شامل هزینه حمل و نقل و بیمه در بندر تیانجین با 0.2 درصد افزایش هر تن به 55.8 دلار در هر تن رسید که طی دو هفته گذشته بالاترین سطح بوده است.

 

در حال حاضر قیمت سنگ آهن 62 درصد باوجود آنکه بالاتر از قیمت ثبت شده در 8 ژوئیه که پایین ترین نرخ طی سال های اخیر بوده است ولی در سال جاری هنوز 20 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

این افزایش قیمت سنگ آهن درحالی رخ داده که همچنان شاهد استمرار کاهش قیمت فولاد در بازارها هستیم.

 

قیمت قراردادی میلگرد ساختمانی در بورس آتی شانگهای نیز هر تن 307 دلار است که هفته ماقبل آن حدود 300 دلار داد و ستد می شد.

 

میزان موجودی سنگ آهن در بنادر و انبارهای فولاد سازان به پایین ترین سطح خود رسیده و پیش بینی می شود که میزان فروش این محصول به چین ظرف دو هفته آتی اندک باشد و در نتیجه قیمت های آن افزایش پیدا خواهد کرد.

 

اما کارشناسان پیش بینی می کنند که تا پایان سال قیمت سنگ آهن مجدداً کاهش یافته و در سه ماهه سوم به طور متوسط به 50 دلار در هر تن برسد که می توان به این نتیجه رسید که در ماه سپتامبر قیمت میانگین آن 43 دلار در هر تن باشد.

 

برخی از تحلیلگران مانند استاندارد اند پوزر (S&P) قیمت پیش بینی شده قبلی خود را از 45 دلار به 50 دلار در هر تن افزایش داده اند اما هیچگونه بهبودی برای سال 2017 پیش بینی نشده و انتظار می رود که ظرف دو سال آینده در حد 50 دلار باقی بماند.

 

گلدمن ساچه پیش بینی می کند که قیمت ها در ظرف 18 ماه آینده 30 درصد کاهش داشته و تا سه ماهه دوم سال آینده به 44 دلار در هر تن کاهش پیدا کند و تابستان 2015 را آرامش قبل از طوفان می نامند.

 

دلیل چشم انداز نامطلوب برای بازار سنگ آهن عمدتاً مربوط به رشد عرضه این ماده اولیه از طرف تولید کنندگان بزرگ استرالیایی و برزیلی و از طرف دیگر کاهش تقاضای فولاد سازان چینی است که 50 درصد تولید جهانی را بخود اختصاص داده اند.

 

شرکت استرالیایی Roy Hill از ماه اکتبر سالیانه 55 میلیون تن سنگ آهن استخراج خواهد کرد. 

بنابر گزارش دفتر ملی آمار چین، تولید فولاد خام در ماه ژوئیه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 4.6 درصد کاهش داشته است.

در ماه ژوئیه تولید روزانه فولاد خام نیز در مقایسه با ماه ژوئن کاهش 8 درصدی را نشان می دهد.

تولید جهانی فولاد خام نیز به دلیل کاهش 3.8 درصدی در ماه ژوئیه، تنزل پیدا کرده است.

 

شرکت ریوتینتو نیز پیش بینی کرده است که تولید فولاد خام چین تا سال 2030 به یک میلیارد تن خواهد رسید و BHP نیز حدس می زند در سال 2020 چین بین 935 تا 985 میلیون تن فولاد خام تولید کند.

سایر پیش بینی ها در این زمینه چندان خوشایند نیستند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که مصرف فولاد چین در سال 2014 افزایش داشته و دولت چین نیز آنرا تأیید کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران