واقعیت تلخ معادن کرمان به روایت استاندار

انتقاد صریح از مدیران مس، سنگ‌آهن و زغال سنگ

 انتقاد صریح از مدیران مس، سنگ‌آهن و زغال سنگ

استاندار کرمان گفت: آیا خوب است که من بیایم و از حق استان کرمان دفاع نکنم، برای اینکه رفیقم مدیرعامل شرکت ملی مس است، خُب باشد، باید بیاید درصحنه کار و اگر نمی‌تواند، استعفا بدهد و کنار برود.

 

به گزارش استیل پدیا استاندار کرمان پس از بازدید از مناطق معدنی استان کرمان طی 21 ماه گذشته و مشاهده وضعیت اسفبار مردم این مناطق حالا دیگر خیلی صریح و بی‌پرده به شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی هشدار می‌دهد که به مسئولیت‌های اجتماعی خود در برابر مردم عمل کنند.

 

علیرضا رزم‌ حسینی، در آیین اختتامیه نمایشگاه بومی‌ سازی قطعات صنعتی و معدنی گل‌گهر به شرکت‌های بزرگ داد، اظهار داشت: آیا خوب است که من بیایم و از حق استان کرمان دفاع نکنم، برای اینکه رفیقم مدیرعامل شرکت ملی مس است، خُب باشد، باید بیاید درصحنه کار و اگر نمی‌تواند، استعفا بدهد و کنار برود و فرد دیگری پای‌کار بیاید و شرکت مس باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را در استان کرمان انجام دهد. او تأکید کرد: من می‌توانم، وارد این حوزه‌ها نشوم، اما مسئولیت دارم و نیامده‌ام در این دولت تا وقت و عمرم را تلف کنم، ما باید در استان کرمان با این معادن بسازیم.

 

رزم‌ حسینی تصریح کرد: نمی‌خواهم، این جا کسی را محکوم و یا تشویق کنیم و یا مورد بی‌مهری قرار دهیم، بلکه یک واقعیت تلخ در استان کرمان و سایر استان‌های معدنی وجود دارد و معادن ما در حوزه زغال‌ سنگ، مس، سنگ‌ آهن و کرومیت را می‌برند و سود آن به استان برنمی‌گردد.

 

وی به بیان جزئیاتی از عملکرد شرکت‌های معدنی و صنعتی در کرمان پرداخت و افزود: شرکت‌هایی در معادن استان کرمان تأسیس شد که روز اول دولتی بوده‌اند و بعد بعضی از این شرکت‌ها به بخش غیردولتی واگذارشده‌اند و در حال حاضر این شرکت‌ها معادن استان کرمان را استخراج می‌کنند.

 

رزم‌ حسینی ادامه داد: بعضی از شرکت‌های فعال در معادن استان کرمان، فرآوری دارند، بعضی‌ها فرآوری نیمه‌ کاره دارند و یا اصلا ندارند و بعضی‌ها حقوق دولتی را می‌دهند و بعضی‌ها هم نمی‌دهند و بدهکاری در حد کلان است و حقوق مالکانه را هم بعضی‌ها درجاهای دیگر می‌دهند و این موارد را به‌صورت مفصل با وزیر صنعت و معدن در میان گذاشته‌ام. وی تأکید کرد: به وزیران عرض کردم در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ، مسئولیت‌های اجتماعی دارند و ما از آن‌ها نمی‌خواهیم کار امدادی برای ما انجام دهند.

 

رزم‌ حسینی اضافه کرد: ما هیچ‌ وقت از شرکت ملی مس نخواسته‌ایم که درمانگاه بسازد، ما از شرکت ملی مس می‌خواهیم، مسئولیت‌های اجتماعی خود را با توانمند سازی مردم از مسیر آموزش، کارآفرینی و خود اشتغالی و خلق ثروت در منطقه انجام دهند، زیرا در همه جای دنیا این‌ گونه است.

 

استاندار کرمان متذکر شد: از ابتدای سال تاکنون اعتصاب‌های کارگری زیادی در استان کرمان داشته‌ایم و چه کسی باید جواب دهد.

 

رزم‌ حسینی ابراز داشت: معادن زغال‌ سنگی که 60 سال زغال به اصفهان می‌دهد را بروید و روستاهایش را ببینید، یک ماه قبل به روستاهای این مناطق رفتم و وضعیت بدی را مشاهده کردم. وی تأکید کرد: معادن برای ساخت، آبادی و پیشرفت استان کرمان است، نه اینکه یک شرکت بیاید و 2 میلیارد دلار از یک معادن ببرد.

 

رزم‌ حسینی اظهار داشت: اگر قرار باشد معادن توسط شرکت‌هایی که خارج از استان کرمان هستند، استخراج شوند و آن‌ها خام فروشی کنند و کنسانتره را به‌جاهای دیگر ببرند و فقط سود آن را در تهران خرج کنند، این چه ارزشی دارد، چه اتفاقی برای استان می‌افتد و این خلاف رویه اقتصاد مقاومتی است.

 

استاندار کرمان یادآور شد: مسائلی که ما در این حوزه دیدیم را می‌نویسیم و خیلی هم امیدوار هستیم و تردید ندارم، ممکن است در آغاز کار مقاومت‌هایی به هر دلیلی شود، اما این سیاست راهبردی، عالمانه، مسئولیت‌ پذیری و خیرخواهانه است.

 

رزم‌ حسینی تأکید کرد: من می‌توانم، وارد این حوزه‌ها نشوم، اما مسئولیت دارم و نیامده‌ام در این دولت وقت و عمرم را تلف کنم و ما باید استان کرمان را با معادن بسازیم و ما باید بیاییم، کسب‌وکار را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها داشته باشیم.

 

وی با طرح این سؤال که کدام شرکت‌ها حساب‌شان را به استان کرمان آورده‌اند، تصریح کرد: مرتب حساب شرکت‌ها را چک می‌کنم و مدیران بانک‌ها هم به‌ صورت هفتگی گزارش می‌دهند که گل‌گهر و یا مس این میزان از کرمان برده‌اند.

 

استاندار کرمان گفت: چرا مردم در خاتون‌ آباد باید با مشکلات زیست محیط‌ مواجه باشند و دام آن‌ها آلوده باشد، این چه صنعتی است و خاک نسل آینده را به چه قیمتی ببرند.

 

رزم‌ حسینی ادامه داد: ماشین‌ آلات چینی آشغال را گذاشته‌اند و مثلا کارخانه راه‌ اندازی کرده‌اند، حالا اینکه 300 نفر را مشغول به کارکنید، مثلا چه اتفاقی می‌افتد درحالی‌که روستاهای کنار معادن کرمان تخلیه‌ شده‌اند و شاهد حاشیه‌ نشینی روستاییان در شهرهای بزرگ استان کرمان هستیم. وی با اشاره به همت تقی‌زاده مدیرعامل گل‌گهر در بحث مسئولیت‌های اجتماعی ابراز داشت: امیدواریم مرادعلی زاده مدیرعامل مس نیز از تقی‌زاده یاد بگیرد و پای‌ کار آید.

 

استاندار کرمان تأکید کرد: ما دغدغه شخصی نداریم، بلکه می‌خواهیم استان کرمان را بسازیم و اگر بخواهیم حرف بزنیم که حرف‌های زیادی هست، اما پای این موضوع می‌ایستیم و انتظار داریم همه دوستان پای‌ کار بیایند و به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

 

رزم‌ حسینی افزود: در هیئت دولت هم‌ عرض کردم که چگونه مدیرعامل یک شرکت در کرمان را ساعت 9 شب عوض می‌کنند و ساعت 10 شب فرد جدیدی را می‌گذارند درحالی‌که استاندار خبر ندارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قاچاق کرومیت در منطقه اسفندقه جیرفت اشاره کرد و ادامه داد: کرومیت‌ها را گونی‌گونی به بندرعباس می‌فرستند و در پهنه‌های معادن کرومیت چنگ می‌زنند، اما هیچ‌ گونه مسائل ایمنی را هم رعایت نکرده‌اند، زیرابه مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه ندارند و بسیاری از این شرکت‌ها بومی نیستند.

 

از حق کرمان کوتاه نمی‌آیم

 
استاندار کرمان بابیان اینکه کرمان دارای استعدادها و نیروهای شاخصی است، تصریح کرد: چرا از حق کرمان کوتاه بیاییم، من که از حق استان کرمان کوتاه نمی‌آیم. رزم‌ حسینی ادامه داد: بعضی از دوستان، رفقای 35 ساله من هستند، اما برای تعالی استان کرمان باید پای‌کار آیند و این موارد را به آن‌ها گفته‌ایم و ان‌شاء‌الله امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه ما مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه اقتصاد مقاومتی برای شرکت‌های بزرگ را می‌نویسیم، ابراز داشت: نمی‌توانیم بپذیریم که این شرکت‌ها از جاده، بیمارستان و امنیت استان کرمان استفاده کنند، اما معادن تخلیه شوند و مردم در کنار معادن فقیر شوند. استاندار کرمان خطاب به سازندگان قطعات صنعتی و معدنی گفت: مطالبه‌ گر باشید و از حق خود کوتاه نیایید.

 

رزم‌ حسینی گفت: یکی از مأموریت‌های معاونت اقتصادی استانداری کرمان این است که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را پیگیری کند و از هفته آینده قراردادهای شرکت‌های بومی با شرکت‌های بزرگ را می‌گیرد و رصد می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم مردم را قانع کنیم، عنوان کرد: در استان کرمان روش تعاملی داریم و حتی با کارگرانی که اعتراض دارند، گفت‌و‌شنود کردم و دلم برای مردم فقیر سوخت، حق با آن‌ها بود.

 

استاندار کرمان یادآور شد: دریکی از سفرها به یک روستای معدنی، مردم جاده را بسته بودند و فرماندار می‌گفت نباید به این منطقه برویم، اما گفتم باید برویم و ببینیم، نقطه تحمل مردم چرا این‌ طور شده است که می‌خواهند سنگ پرتاب کنند. وی تصریح کرد: ما رفتیم و با آغوش باز با مردم گفت‌و‌گو و برخی از مسائل را رفع کردیم، اما رفع مشکلات به‌ صورت کامل انجام نشد، زیرا مسئولیت‌های اجتماعی مربوط به شرکت‌های بزرگ است.

 

وی اضافه کرد: منابع استانی و سپرده‌های بانکی کرمان در حوزه موسسات غیربانکی فقط 30 درصد در داخل استان است و 70 درصد از استان کرمان خارج می‌شود، یعنی سپرده‌های ما را جمع می‌کنند و در خارج کرمان تسهیلات می‌دهند.  این مسئول خاطرنشان کرد: طرح اقتصاد مقاومتی استان کرمان می‌گوید، ما به فردی مجوز موسسه مالی و اعتباری می‌دهیم که منابع را در استان کرمان خرج کند.

 

رزم‌ حسینی بیان داشت: بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی استان کرمان ما از دولت پول نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم بودجه استان از دولت مرکزی را در یک برآورد زمان‌ بندی قطع کنیم و این بر اساس اعداد، ارقام و چشم‌ انداز کرمان امکان‌ پذیر است.

 

وی بازهم به انتقاد از عملکرد شرکت‌های غیربومی در کرمان پرداخت و تصریح کرد: بعضی از شرکت‌ها روزی که به گل‌گهر آمدند، هیچی نداشتند، اما حالا 5 هزار میلیارد تومان و یا 10 هزار میلیارد تومان مال دارند، اما چقدر از کارگران کرمانی استفاده کرده‌اند، کدام‌یک در کرمان دفتر و یا حساب بانکی دارند، آیا این حرف حق نیست.

 

رزم‌ حسینی تأکید کرد: آیا خوب است که من بیایم و از حق استان کرمان دفاع نکنم، برای اینکه رفیقم مدیرعامل شرکت ملی مس است، خُب باشد، باید بیاید درصحنه کار و اگر نمی‌تواند، استعفا بدهد و کنار برود و فرد دیگری پای‌ کار بیاید و باید مسئولیت‌های اجتماعی را در استان کرمان انجام دهند. وی از تشکیل کمیته رفع موانع تولید استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: بدهی مالیاتی تمام شرکت‌هایی که از دولت مطالبه دارند را با تعامل اداره مالیاتی تقسیط می‌کنیم.

 

استاندار کرمان تصریح کرد: اداره مالیاتی حق ندارد، حتی ماشین زیر پای شرکت طلبکار از دولت را بگیرد و شرکت را زمین‌ گیر کند و به‌ روز سیاه بنشاند و این موارد را داریم. رزم‌ حسینی با تأکید بر اینکه ما نمی‌گوییم، دولت مالیات نگیرد و ما مدافع دریافت مالیات هستیم، ابراز داشت: اما شرکت‌های پیمانکاری در استان کرمان 300 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران