راه اندازی کارخانه های ریلی و سازه های فولادی در قزاقستان

دورخیز قزاقستان برای تولید ریل ملی

دورخیز قزاقستان برای تولید ریل ملی

راه‌اندازی کارخانه ریلی و سازه‌های فولادی که مشابهی در کشورهای CIS ندارد.

 

به گزارش استیل پدیا، اخیرا قزاقستان کارخانه ریلی و سازه‌های فولادی خود را در استان آکتوبه راه‌اندازی کرده است که به تولید محصولات فولادی و ریل می‌پردازد. این کارخانه به دستور رئیس‌جمهوری قزاقستان ساخته شده و گفته می‌شود که مشابه آن در کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) وجود ندارد.

 

دسامبر سال 2014 بود که در تله کنفرانس ملی با نام «مدرنیزه شدن جدید قزاقستان: نتایج 2014 و برنامه پنج ساله اول» که با حضور رئیس‌جمهوری قزاقستان برگزار شد زمینه راه‌اندازی اولین مرحله فناوری و ساخت و تولید ریل شکل گرفت. ساخت این کارخانه و فرآیند راه‌اندازی خط تولید آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ داد و این کارخانه در 16 اکتبر 2015 ( 24 مهرماه 94) شروع به تولید اولین محصول خود کرد.

 

در مراسم افتتاح این کارخانه روسای راه‌آهن‌های قزاقستان و آذربایجان، نمایندگان راه‌آهن‌های همسایه، وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان، وزیر حمل‌ونقل‌ قزاقستان، رئیس شرکت زیمنس و نیز مقامات عالی رتبه محلی و کشوری حضور داشتند. در مراسم افتتاح این کارخانه عسکر مامین، رئیس راه‌آهن قزاقستان اظهار کرد: از طرف رئیس‌جمهور کشور اعلام می‌کنم که شاخه جدیدی از مهندسی ریلی تحت برنامه صنعتی کردن در زمان کوتاهی ایجاد شده است.

 

وی اظهار کرد که با همکاری و مشارکت رهبران بزرگ جهانی در حوزه ریل از قبیل جنرال الکتریک، آلستوم، تالگو و زیمنس کارخانه‌های جدیدی برای تولید لکوموتیوهای باری و مسافری، لکوموتیوهای برقی، واگن‌ها و زیربنای سخت‌افزاری ساخته شده است. مامین همچنین افزود: تولید اولین ریل ملی رویداد بزرگی در تاریخ توسعه صنعتی قزاقستان به‌شمار می‌رود. طبق اعلام راه آهن قزاقستان، ظرفیت طراحی کارخانه ریلی اکتوبه (ARP) برابر با 430 هزار تن محصولات فولادی در سال است.

 

در این کارخانه ابتدا برند ریل‌های تقویت حرارتی R65 به‌ طول 120 متر تولید می‌شود که برای خطوط سریع‌السیر طراحی شده‌اند. همچنین در این کارخانه 230 هزار تن فولاد نورد، تیرآهن و نبشی برای برآوردن نیازهای قزاقستان و کشورهای همسایه به لحاظ ریل و محصولات فولادی تولید می‌‌شود. در مراسم افتتاح این کارخانه میزگردی نیز با حضور مسوولان این کارخانه درخصوص توسعه مهندسی ریلی در قزاقستان و چشم‌انداز همکاری بین‌المللی برگزار شد.

 

در این میزگرد اعلام شد که بانک توسعه قزاقستان در فاینانس این کارخانه همکاری داشته و هم‌اکنون آماده است تا اهرم مالی برای گسترش و صادرات محصولات این کارخانه به مصرف‌کنندگان خارجی را فراهم آورد. رئیس شعبه تجاری اسبربانک (Sberbank) روسیه نیز اعلام کرد این بانک از پروژه‌های زیربنایی راه‌آهن قزاقستان به‌ ویژه آنهایی که موجب رونق تجارت شده و دارای اهمیت ویژه‌ای در توسعه بیشتر اقتصاد ملی است حمایت می‌کند.

 

وی افزود: ساخت کارخانه ریل و سازه‌های فولادی قزاقستان نمونه عالی از مشارکت بخش دولتی و خصوصی یعنی مکانیزمی برای فاینانس پروژه‌های زیربنایی در مقیاس کلان است. در این مراسم یادداشت تفاهم همکاری برای عرضه محصولات تمام شده این کارخانه بین کارخانه ریلی اکتوبه (ARP)و راه‌آهن‌های بلاروس، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان امضا شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران