بازار فولاد ایران در اختیار چین

بازار فولاد ایران در اختیار چین

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: امریکا با وضع تعرفه ۱۱۰ ، ترکیه با تعرفه ۳۰ تا ۴۰ ، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب با تعرفه ۳۰ و ویتنام با تعرفه ۲۷ درصدی از تولیدات داخلی و بازار خود در برابر واردات محصولات فولادی چین حمایت می کنند.

 

به گزارش استیل پدیا رسول خلیفه سلطان با بیان اینکه همه کشورها با ابزار تعرفه از بازار خود در برابر دیگر کشورها محافظت می کنند ، افزود : تعرفه ما حدود 15 درصد معادل 50 درصد تعرفه کشورهای منطقه تعیین شده است و ما در حال پیگیری برای افزایش تعرفه دو برابری معادل تعرفه کشورهای منطقه هستیم.

 

وی گفت : کاهش نرخ برابری یوان واحد پول ملی چین در برابر ارزهای بین المللی در کنار آن مشوق های صادراتی و معافیت های 12 تا 16 درصدی مالیاتی باعث تشدید صادرات چین به دیگر کشورها شده است.

 

خلیفه سلطان افزود : دولت چین به تولید کنندگان هشدار داده است برای ادامه تولید باید به بازارهای صادراتی توجه کنند و ما بخشی از بازار هدف چینی ها هستیم که باید در برابر توسعه بازار چین از خودمان مراقبت کنیم.

 

 اقتصاد فولاد ایران  ارتباط تنگاتنگی با چین دارد

 

وی گفت : اقتصاد فولاد ایران  ارتباط تنگاتنگی با چین دارد بطوریکه سنگ اهن حجم عمده ای از صادرات ما را به چین و محصولات فولادی حجم قابل ملاحظه ای از واردات ایران را از چین تشکیل می دهد.

 

خلیفه سلطان افزود : حجم واردات محصولات فولادی از چین در 4 ماه گذشته حدود 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده و این در شرایطی است که بازار در اقتصاد فولاد ایران و جهان در شرایط کاملا رکودی قرار دارد.

 

وی گفت : کشورهای تولید کننده فولاد 3 تا 15 درصد تولیدات فولادی خود را کاهش دادند و این درحالی است که ما نه تنها کاهش معناداری در تولید فولاد  نداشتیم بلکه با هجمه واردات هم مواجه هستیم.

 

خلیفه سلطان افزود : علاوه بر چین کشورهای دیگری مثل روسیه و اوکراین با توجه به بحران هایی که داشتند بشدت نرخ ارز انها در برابر ارزهای بین المللی کاهش یافته است و به بازار ایران بعنوان بازار هدف نگاه می کنند به طوری که 85 درصد از فولاد تولید شده اوکراین و 40 درصد فولاد تولید شده روسیه در سال 2014 و اوایل 2015 صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه بازار ایران یک بازار بسیار جذاب برای کشورهایی است که تولیدات انبوه دارند ، گفت : چین ، روسیه ، اوکراین و ترکیه با توجه به کاهش نرخ برابری پول ملی در برابر ارزهای خارجی با قیمت های کمتری می توانند محصولات خودر ا صادر کنند.

 

چین؛ زمین گیر کردن صنعت کشورها برای حفظ تولید فولاد

 

خلیفه سلطان با بیان اینکه اکنون با ارزان فروشی چین در محصولات فولادی مواجهیم ، افزود : چین اصرار دارد به قیمت زمین گیر کردن صنعت در کشورها و بازارهای هدف صادراتی ، وضعیت تولید فولاد خود را حفظ کند و ما چاره ای جز استفاده از ابزار تعرفه و بکارگیری ابزار تعرفه ای و گمرکی و مالیاتی و مشوق های صادراتی نداریم.

 

وی گفت : در 4 ماه نخست امسال 570 هزارتن فولاد خام به چین صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 400 هزارتن افزایش دارد که حاکی از رشد 200 درصدی در صادرات این محصول به چین است.

 

خلیفه سلطان با اشاره به برابر بودن میزان تولید و مصرف فولاد در کشورافزود : سال گذشته 17 میلیون تن فولاد خام (شمش) و 18 میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید شد که در 4 ماهه امسال هم همین روند تولید را حفظ کردیم.

 

وی با اشاره به روند افزایش تولید فولاد در کشور گفت: باتوجه به اینکه واحدهای جدید فولاد سازی درحال ورود به چرخه تولید هستند ، براساس برنامه باید امسال و سال اینده حداقل 3 میلیون تن فولاد صادر کنیم.

 

خلیفه سلطان افزود : اکنون تولید آهن اسفنجی با فولاد در حال سر به سر شدن است اما در تولید گندله حدود 7 میلیون تن کمبود داریم که با توجه به طرح های در دست اجرا سال های اینده رفع خواهد شد اما در اکتشاف و استخراج و کنسانتره نیازمند کار بیشتری هستیم تا بتوانیم اهداف سند چشم انداز 1404 را که رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد خام است دست پیدا کنیم .

 

وی با اشاره به تولید کنسانتره ، گندله ، آهن اسفنجی و آهن خام گفت: در کنسانتره 28 میلیون تن ، گندله ۵ / ۲۱ میلیون تن ،آهن اسفنجی ۵ / ۲۳ میلیون تن و در فولاد خام 24 میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم.

 

خلیفه سلطان با اشاره به نیاز 2 تا 3 میلیون تنی کشور به گندله در سال جاری افزود : در شرایط پساتحریم در فولاد سازی جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم چون از عهده بخش خصوصی داخلی تقریبا خارج است و سرمایه خارجی به شدت به اقتصادی بودن سرمایه گذاری توجه دارد.

 

وی از انرژی و سنگ آهن به عنوان مزیت کشور در تولید فولاد یاد کرد و گفت : با توجه به اهمیت دسترسی به آب های ازاد در تولید و صادرات فولاد ، صنایع فولاد سازی امروزه در حاشیه بنادر ایجاد می شود و در صورت توجه به این مهم ، سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری ترغیب خواهد شد.


اسیتل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران