تثبیت قیمت‌ آهن‌آلات، محرک رونق بازار؟

تثبیت قیمت‌ آهن‌آلات، محرک رونق بازار؟

بازار فلزات آهنی این روزها شرایط خاصی را تجربه می‌کند. مدتی است قیمت اغلب محصولات فولادی نظیر شمش، میلگرد و... به‌طور نسبی ثابت مانده و با تغییر محسوس و مشخصی نسبت به گذشته روبه‌رو نمی‌شود. این در حالی است که تا پیش از این و به خصوص در روزها و هفته‌های پیش از سال جدید روند روزانه قیمت‌ها در بازار فولاد بر مدار کاهشی می‌چرخید و به‌طور مدام نوسانات نزولی را تجربه‌ می‌کرد.

فعالان بازار معتقدند همین عامل (ثبات نسبی قیمت‌ها پس از تعطیلات سال جاری) می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش خریدهای انباری آهن فروشان و بهبود جریان بازار باشد؛ چرا که در پیش گرفتن استراتژی صبر و انتظار از سوی آنها به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها در آینده تا حدود زیادی منتفی شده و از این پس باید انتظار کشید تا خریداران اندک اندک به بازار بازگردند.

معامله‌گران می‌گویند: در صورتی که قیمت شمش کاهش یابد، باید انتظار تنزل دوباره قیمت‌ها در بازار آهن را کشید که آن نیز در گرو افت نرخ قراضه و آهن اسفنجی است. اما با توجه به اینکه فضایی برای کاهش بیشتر قیمت این محصولات در بازار وجود ندارد، بنابراین تنزل نرخ شمش و در پی آن مقاطع ساختمانی مانند میلگرد منتفی خواهد بود.

البته هنوز هم در بازار غیررسمی برخی نوردکاران قیمت‌های پیشنهادی میلگرد را در بازه‌های محدودی با کاهش اعلام می‌کنند؛ اما به‌طور کلی فضای حاکم بر بازار به سمت تثبیت قیمت‌ها گام برداشته است که نقطه مثبتی برای شرایط نامساعد فعلی بازار آهن به شمار می‌رود.

مساله‌ای که در این میان وجود دارد البته مورد تردید قرار گرفتن پیش‌بینی بهبود مبادلات در آینده نزدیک در پی تثبیت قیمت‌ها در بازار آهن است.

به بیان دیگر در شرایطی که برخی فعالان بازار مطرح می‌کنند از این پس باید انتظار افزایش حجم مبادلات انباری (خرید به منظور خرده‌فروشی) در بازار را به مدد ثبات نسبی قیمت‌ها کشید، بعضی دیگر می‌گویند، مادامی که حجم تقاضای واقعی و موثر از جانب صنایع پایین دست و تغذیه‌کننده از محصولات فولادی با تغییرات مثبتی روبه‌رو نشود، نمی‌توان به رونق بازار به کمک افزایش خریدهای انباری آهن فروشان چندان خوشبین بود.

این عده مطرح می‌کنند: آهن فروش و تاجر در صورتی ترغیب به افزایش حجم خریدهای انباری خود می‌شود که مطمئن باشد با پر کردن انبارهای خود، مشتری نیز برای کالای خریداری شده خواهد داشت؛ در غیر این صورت حتی با فرض ثبات قیمت‌ها دلیل موجهی برای ریسک پذیری خریداران برای معاملات انباری آهن‌آلات وجود نخواهد داشت.

صرف‌نظر از تحولات بازار آزاد، روز گذشته در بورس کالای ایران شمش بلوم از سوی فولاد خوزستان با قیمت هر کیلو 1202 تومان در حجم 61 هزار تن به تابلو آمد که تنها 11 هزار تن آن خریداری شد. شرایط بازپرداخت وجه این کالا نقدی و اعتباری و معامله در قالب سلف بود. سه شنبه شرکت ذوب‌آهن تیرآهن شاخه 14 و 16 را نیز با قیمت 1460 تومان به میزان 75 هزار تن مورد مبادله قرار داد. در شرایط عرضه این کالا آمده است: در صورت خرید اعتباری ارائه 10 درصد وجه تا ساعت 10 صبح روز معامله الزامی است و 90 درصد بقیه ارائه اسناد اعتباری (تامین اعتبار+ال‌سی +ضمانتنامه بانکی) با سررسید حداکثر پایان مهر ماه سال جاری.

حدیث موسوی

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و معدن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران