تقویت دلار هم موثر نبود

بی‌رمقی جرقه‌های رشد قیمت فولاد در بورس و بازار

بی‌رمقی جرقه‌های رشد قیمت فولاد در بورس و بازار

بازار فولاد مدتی است که در رکود به‌ سر می‌برد؛ ولی جرقه‌هایی از بهبود در آن مشاهده شده که البته تاکنون مورد توجه اغلب فعالان بازار قرار نگرفته است.هر‌چه می‌گذرد احتمال به کف قیمت رسیدن اغلب مصنوعات فولادی تقویت شده ولی رقابت معکوس تولید کنندگان با اعلام قیمت‌های پیشنهادی پایین‌تر به منظور افزایش حجم فروش، این احتمال را به‌ شدت تضعیف می‌کند.

 


به گزارش استیل پدیا به نظر می‌رسد روزهای سخت فعلی باز‌هم ادامه یابد؛ زیرا از نگاه برخی فعالان بازار، تقاضا هنوز قدرتمند ظاهر نشده و ضعف نقدینگی و مباحث مالیاتی به عنوان نقاط ضعف بازار خودنمایی می‌کنند.

 

در بورس کالای ایران و در روزهای اخیر حال و روز رینگ صنعتی و مخصوصا معاملات فولاد شرایط جذابی ندارد زیرا با عقب‌نشینی نسبتا گسترده خریداران، عرضه‌ کنندگان اصلی نیز تمایل چندانی به عرضه ندارند تا نهایتا رکود موجود در بازار داخلی فولاد را در این بازار رسمی نیز هویدا سازد.

 

حجم محدود عرضه‌ها با تنوع انگشت‌ شمار آن، کاهش روزشمار قیمت میلگرد در بازار داخلی، رکود در بازار مسکن و همچنین گمانه‌ زنی‌های متناقض از دورنمای قیمت‌ها در کنار افزایش قیمت دلار برخی از واقعیت‌های بازار است که نهایتا با رقابت معکوس تولید کنندگان با یکدیگر با کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود وضعیت شکننده‌ای را موجب شده است.

 
ضعف بودجه‌های عمرانی، کاهش قیمت‌های جهانی و محدودیت واردات و همچنین کاهش حجم تولید در کارخانه‌های بزرگ و نهایتا مشکلات مالیاتی دلایل دیگر این رکود به‌ شمار می‌روند که البته به آمارهای رسمی نیز سرایت کرده است.

 

در بازار میلگرد مدتی است که روند کاهشی قیمت‌ها به‌ صورت ممتد ادامه داشته ولی روز دوشنبه شاهد چند جرقه رشد قیمتی بودیم که در بازار تهران با افزایش قیمت میلگردهای نیشابور و قزوین و همچنین کاهش قیمت میلگردهای ذوب‌ آهن ابهام جدیدی به بازار اضافه شد، زیرا در کنار افزایش قیمت دلار و ثبات بهای شمش، گمانه‌ زنی‌ها از احتمال به کف قیمت رسیدن میلگرد ادامه یافته است.

 

از سوی دیگر قیمت ورق‌های فولادی گرم، کلاف و تیرآهن تقریبا ثابت بود که ممکن است به تقویت بازار کمک کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران