بهای سنگ آهن

سنگ آهن به روند کاهشی خود ادامه داد

سنگ آهن به روند کاهشی خود ادامه داد

قیمت سنگ آهن دوباره کاهش یافته و به قیمت های نوامبر 2008 و نیز پایین ترین نرخ از ماه می 2009 که 44 دلار و 59 سنت بود نزدیک شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت های سنگ آهن دوباره به کمترین نرخ طی 4 ماه اخیر تنزل یافته و با سقوط 3.2 درصدی روبه و در بندر تیانجین چین 45 دلار و 80 سنت شده است.

 

بهای سنگ آهن از ابتدای ماه نوامبر 10 درصد سقوط کرده و این نرخ به پایین ترین قیمت های معاملاتی از جولای 2015 که 44 دلار و 10 سنت شده بود نزدیک شده است.

 

قیمت فروش فوری سنگ آهن در بندر کینگدائو حتی بدتر است و نرخ این ماده معدنی با سقوط 4.5 درصدی به 45 دلار و 58 سنت رسیده است.

 

عمده ترین دلیل سقوط قیمت ها، عرضه مازادی است که همچنان توسط معدنکاران بزرگ به بازار تحمیل می شود و این شرکت ها هنوز هم با وجود کاهش نرخ ها که بخشی از آن ناشی از حادثه شکستن سد باطله برزیل و کاهش تولید فولاد چین است، به افزایش تولید خود ادامه می دهند.

 

با وضعیت حاکم بر بازار، بسیاری پیش بینی می کنند شرایط سخت سنگ آهن در آینده نیز ادامه یابد.

 

بانک مکواری (Macquarie Bank) ضعف بسیار صنعت را پیش بینی کرده درحالی که گلدمن ساچه زیان قابل توجه تری را برای سال آینده پیش بینی کرده است.

 

کتی هادسون، مدیرعامل و مدیر ارشد سرمایه گذاری گلدمن ساچه اعلام کرده، انتظار ما کاهش قابل توجه قیمت ها است. وی گفت، عمده ترین تولید کنندگان تولیدات خود با بهای تمام شده حدود 20 دلار در هر تن را افزایش می دهند که این موضوع سبب آسیب پذیرتر شدن صنعت سنگ آهن خواهد شد.

 

هادسون اظهار داشت، در این روزها با نمایش محتاطانه تری در بازار سنگ آهن مواجه ایم که از دو نگرانی رنج می برد اولین نگرانی افزایش مجدد عرضه بوده و دیگری تقاضای محدود این ماده معدنی است.

 

این موضوع سبب شده بهای سنگ آهن به مرز خطر نزول بیشتر و قابل توجه نزدیک شود.

 

Ivan Szpakowski، معاون مدیر گروه تحقیقاتی سیتی گروپ در موضوع کالایی های چین، نیز نسبت به کاهش قیمت ها و رسیدن نرخ سنگ اهن به 40 دلار در هر تن برای سال آتی اشاره کرده است.

 

کاهش تقاضای چین به همراه عرضه مازاد سنگ آهن، به احتمال فراوان سبب پایین آمدن قیمت ها تا 40 دلار وحتی کمتر از آن در سه ماهه منتهی به ماه مارس 2016 خواهد شد.

 

Saul Eslake، اقتصاددان استرالیایی نیز نزول بیشتر قیمت سنگ آهن را در دو سال آینده محتمل ارزیابی کرده است.

 

معاون مدیر BHP در امر بازاریابی سنگ آهن نیز نظر مشابهی را مطرح کرده و اعلام داشته، انتظار می رود کاهش های سال های گذشته سبب شده سنگ آهن سطح جدید قیمتی را در زیر 50 دلار پیدا کند و این موضع نشات گرفته از سقوط بی سابقه تقاضای فولاد چین بوده است.

 

Zhu Jimin، معاون ارشد انجمن آهن و فولاد چین در این خصوص می گوید، بانک ها در اعطای وام سختگیرانه عمل می کنند و زیان ها به میزان زیادی انباشته شده است.

 

کارخانه های تولید فولاد با عرضه مازاد گسترده ای مواجه هستند و این موضوع با کاهش قیمت ها و افت تقاضا همزمان شده است. وی گفت، به دلیل کند شدن رشد اقتصادی چین، تقاضای فولاد با سرعت بی سابقه ای تنزل یافته است اما با این وجود تولیدکنندگان بزرگ معدنی نگران نیستند.

 

برای مثال سام والش، مدیرعامل ریوتینتو می گویند، بدبینی شایع شده در بازار سبب بهم ریختگی معدنکاران نشده است.

 

والش اعلام کرده، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درحالی که چین رشد 7 درصدی را هدف گذاری کرده، رشد اقتصادی این کشور کندتر از چیزی خواهد بود که دولت انتظار آن را دارد.وی با رشد 6.57 درصدی اعلام شده توسط بلومبرگ نیز مخالف است چراکه باورها خوش بینانه تر است.

 

به اعتقاد والش جهان بسیار پرنوسان است و بازارها، سرمایه گذاران و تحلیلگران همه روزه درحال پاسخ به سوالاتی درخصوص اتفاقات روزانه هستند. در خاتمه باید افزود، با وجود شروع روند کاهشی در بازارهی جهانی روند قیمت سنگ آهن ایران ثابت بوده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران