پیش‌بینی سنگ‌آهن با ۳ دوربین

پیش‌بینی سنگ‌آهن با ۳ دوربین

چشم‌انداز قیمتی در بازار سنگ‌آهن جهانی در شرایطی تغییر کرده است که پیش از این تحلیل‌ها در این بازار نگرانی از کاهش قیمت‌ها را هشدار می‌داد؛ اما حادثه تخریب ناگهانی سد باطله معدن سنگ‌آهن Mina Feijao در ایالت Minas Gerais متعلق به شرکت واله برزیل در شرایطی که تعداد کشته‌ها نیز بالا گزارش شده، سمت و سوی متفاوتی برای بازار جهانی سنگ‌آهن ایجاد کرده است و چشم‌انداز افزایشی قیمت‌ها در این بازار را بیش از گذشته تقویت می‌کند، موضوعی که با استناد به سه روش «تحلیل تکنیکال»، «فاندامنتال» و «روش تحلیل رفتاری در علم اقتصاد» در گزارش پیش‌رو به آن پرداخته است.

 

به گزارش استیل پدیا، پیش از این در برزیل و نزدیک به ۴ سال قبل (نوامبر ۲۰۱۵) در سامارکو و در منطقه میناس گرایس، اتفاقی مشابه رخ داده بود، اما این‌بار این موضوع با وقوع «توفان استرالیا» همزمان شده و این همزمانی سمت و سوی افزایشی را برای بازار نوید می‌دهد. در واقع هر‌چه که به عید شکوفه‌های چین نزدیک می‌شویم که با تعطیلی دو هفته‌ای در چین روبه‌رو‌ می‌شود، باید گفت انتظار می‌رود از ضرب محرک‌های فوق کاسته شده و بازار متعادل‌تر شود، شروع این تعادل از نشست آرژانتین و با برقراری تبادلاتی میان آمریکا و چین آغاز شده بود، به‌طوری‌که‌ در نشست روسای‌جمهوری آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوایل دسامبر سال ۲۰۱۸ در بوئنوس‌آیرس آرژانتین توقف سه ماهه جنگ تجاری دو کشور و بازنویسی تعرفه‌های جدید گمرکی بر واردات و صادرات طرفین مورد بحث و موافقت ضمنی قرار گرفته است.

این مهلت سه ماهه برای حل اختلافات تجاری دو کشور و دستیابی به توافقی پایدار در اول مارس ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.در واقع دستیابی توافق ضمنی میان روسای‌جمهور آمریکا و چین بر روند بازارهای جهانی سنگ‌آهن هم تاثیرگذار بود و پیش‌بینی‌هایی که قبل از این شده بود را تغییر داد،‌ به‌طوری‌که‌ توافقاتی که بین دو کشور رخ داده وضعیت پایداری را در بازارهای مختلف ازجمله سنگ‌آهن ایجاد کرده بود، حتی این موضوع روی رشد اقتصادی چین که پیش از این و در سال ۲۰۱۸ با کاهش مواجه شده بود و وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده بود، تاثیر گذاشته و برخی معتقدند چشم‌انداز اقتصاد چین در سال جدید وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

چشم‌انداز رشد اقتصادی مثبت چین باعث تزریق مبالغ زیادی به سمت پروژه‌های عمرانی و اعطای وام‌های جدید در ماه دسامبر و اوایل ژانویه شد که این روند باعث افزایش ساخت و ساز و افزایش مصرف سرانه فولاد می‌شود، از این نظر بررسی کوتاه‌مدت از اواخر سال ۲۰۱۸ و رخدادهای ابتدایی سال ۲۰۱۹ نشان‌دهنده آن است که سال جدید برای اقتصاد فولاد و سنگ‌آهن چین سال بهتری خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این خبرهایی مبنی بر جدیت چینی‌ها و تاکید رئیس‌جمهور این کشور بر استفاده از سنگ‌آهن عیار بالا در جهت حفظ محیط‌زیست این کشور منتشر شده بود که حال ورق برگشته است و گویا تولیدکنندگان چینی به استفاده از سنگ‌آهن با عیار پایین‌تر روی آورده‌اند، چه توجیهی برای این موضوع وجود دارد؟ در این‌باره کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ‌آهن و فولاد به «دنیای‌اقتصاد» توضیح داده و گفت: با توجه به اینکه در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ قرار داریم، اگر رشد اقتصادی چین روند مثبت کنونی را ادامه دهد به جایی خواهیم رسید که قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی به قیمت واقعی خود که چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است خواهد رسید و آن زمان، تولیدکنندگان چینی برای افزایش تولید از سنگ‌آهن عیار بالا استفاده خواهند کرد. هر‌چه عیار سنگ‌آهن بالاتر باشد، سرعت تولید فولاد بیشتر و انرژی کمتری برای ذوب آن نیاز است. بنابراین اگر خبرهایی هم مبنی بر استفاده از سنگ‌آهن عیار پایین در چین به گوش می‌رسد فقط درخصوص سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ صادق است و در ادامه سال این روند بهتر خواهد شد.

  تخریب سد باطله معدن شرکت واله

این تحلیلگر بازارهای جهانی در ادامه با استناد به حادثه غیر‌مترقبه تخریب ناگهانی سد باطله معدن در کشور برزیل گفت: با نزدیک شدن به عید شکوفه‌های چین انتظار افزایش قیمت بیشتری برای سنگ‌آهن جهانی وجود نداشت، ولی تخریب ناگهانی سد باطله معدن سنگ‌آهن Mina Feijao در ایالت Minas Gerais متعلق به شرکت واله که متاسفانه در این حادثه تعداد کشته‌ها نیز بالا است، ورق تحلیل در این بازار را برگرداند و چشم‌انداز افزایشی برای این بازار را ایجاد کرد. وی در ادامه به بررسی و طبقه‌بندی تحلیل‌های مختلف از جنبه تکنیکال، فاندامنتال و رفتاری در این بازار پرداخت و گفت: در تحلیل تکنیکال که بر اساس آن گذشته بازار و روند کنونی قیمت محصول یا کالا بررسی و تحلیل می‌شود نشان می‌دهد که غیر از سال ۲۰۱۷ که بعد از عید شکوفه‌های چین قیمت‌ها در بازار جهانی مقداری کاهشی بوده، در بقیه سال‌ها این روند افزایشی بوده است.

 

بنابراین و با استناد به روش تحلیلی تکنیکال، بازار سنگ‌آهن در چشم انداز بعد از عید شکوفه‌ها باید صعودی باشد. بر‌اساس تحلیل‌های فاندامنتال نیز تمامی عوامل اقتصادی که روی قیمت این کالا تاثیر می‌گذارد اعم از رشد اقتصادی، افزایش سرانه مصرف فولاد و عواملی مانند توافق کوتاه‌مدت چین و آمریکا نشان می‌دهد که چشم‌انداز وضعیت قیمتی برای سنگ‌آهن مثبت خواهد بود. در این میان اگر بخواهیم از کانالی به نام «تحلیل رفتاری Behavioral» که در واقع یک روش آلترناتیو برای بررسی بازارها است و به‌ندرت کسی به آن توجه می‌کندبه رفتار بازار نگاه کنیم (ریچارد تالر Richard Thaler، تئوریسین این مدل تحلیلی که برای طرح آن جایزه نوبل اقتصاد را در دسامبر ۲۰۱۷ از آن خود کرد)، باید بگوییم اتفاقی مانند تخریب سد باطله معدن سنگ‌آهن Mina Feijao موضوعی است که باعث می‌شود رفتار انسان به گونه‌ای جهت‌دار و به علت ترس از قحطی یا ترس از فقدان محصول خاص تغییر کرده و افراد به خرید آن کالا هجوم می‌آورند.در این‌باره اگر تحلیل رفتاری را در نظر بگیریم به این موضوع می‌رسیم که حتی اگر فولادسازانی در سراسر جهان در انبارهایشان، سنگ‌آهن و گندله ذخیره کرده باشند، از ترس کمبود تحویل بار از سمت برزیل و ایجاد یک جو روانی خاص به خرید این محصول هجوم خواهند برد. بر این اساس باید گفت شرایط کنونی برای بازار سنگ‌آهن از پیش‌بینی قوی رشد قیمت‌ها حکایت دارد و امروز با آغاز بازارهای جهانی باید ببینیم میزان رشد قیمت‌ها در این بازار به چه میزانی خواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران