ایران؛ دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان

ایران؛ دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان

روز گذشته بردسیر کرمان میزبان معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی مسوولان کشوری و استانی بود که برای افتتاح پروژه فولاد این شهر با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد احداث شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح این پروژه مهم با اشاره به اینکه ایران طی سال‌های اخیر در بخش فولاد به پیشرفت‌های بزرگی رسیده و هم‌اکنون دهمین سازنده بزرگ فولاد در دنیا هستیم، گفت: در برخی رشته‌های صنعتی ذخیره نیروی انسانی کم‌نظیری در اختیار داریم و به لحاظ توان مهندسی برای تجهیزات کارخانه در بسیاری صنایع و صنعت فولاد از توانمندی ویژه‌ای برخورداریم.به گفته وی، توانمندی ایران به نقطه‌ای رسیده که ایرانیان بسیاری از حلقه‌های ابتدایی تا انتهای رشته‌های صنعتی و معدنی را مدیریت می‌کنند و باید این ظرفیت‌ها را به کانون‌های توسعه تبدیل کنیم. جهانگیری تصریح کرد: سال ۲۰۱۸ در تولید فولاد خام دهمین کشور دنیا بودیم که موفقیت بزرگی برای کشور بود، این در حالی است که زمانی بین تولیدکنندگان فولاد مطرح نبودیم.وی خاطرنشان کرد: ایران امروز در بین تولیدکنندگان فولاد به روش آهن اسفنجی در رتبه دوم دنیا قرار دارد.

  بازار خوب فولاد در سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم از فعال شدن صنعت ساختمان کشور سخن به میان آورد و بیان کرد: در سال آینده حوزه مسکن رونق پیدا خواهد کرد بنابراین بازار خوبی برای صنعت فولاد در سال آینده ایجاد خواهد شد.رضا رحمانی افزود: برنامه‌های کاملی در حوزه معدنی از اکتشاف تا تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده است.وی به تبیین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و تکمیل زنجیره فولاد پرداخت و بیان کرد: انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده که یک هزار و ۶۸۰ میلیون تن فولاد خام در دنیا تولید شده که از این میزان ۲۲ میلیون تن مربوط به ایران بوده که ۲۲ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است که رشد تولید فولاد خام در جهان ۶ درصد بوده که نشان‌دهنده آن است که ایران بالاترین رشد در تولیدکنندگان عمده جهان را به خود اختصاص داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم اکنون ۶۲ درصد فولاد خام خاورمیانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: خوشبختانه با همت جوانان این مرز و بوم توانسته‌ایم در ۶ سال گذشته کشورهای مطرح فولادی جهان را پشت سر بگذاریم؛ به‌طوری که هم اکنون به رتبه دهم تولید فولاد خام دنیا رسیده‌ایم، این درحالی است که در ابتدای دولت تدبیر و امید رتبه جمهوری اسلامی در تولید فولاد خام در دنیا، پانزدهم بوده است. رحمانی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۰ میلیون تن پروژه تعریف شده در زنجیره فولاد در حال اجراست و همچنین ۲۰ میلیون تن پروژه بزرگ فولادی در سواحل جنوبی کشور تعریف شده که به این زنجیره اضافه خواهد شد. وی ادامه داد: در سال ۵۷ میزان تولید زنجیره فولاد کشور، ۴/ ۲ میلیون تن بوده که امروز این رقم به حدود ۲۰۵ میلیون تن رسیده است و در ابتدای دولت یازدهم و دوازهم میزان تولید ما در زنجیره فولاد ۱۲۳ میلیون تن بوده که در دهه فجر امسال با افتتاح چند طرح فولادی دیگر، به ۲۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

 

وزیر صمت از پیشرفت ایران در سخت‌ترین شرایط سخن گفت و بیان کرد: خوشبختانه هم اکنون زنجیره تولید فولاد در کشور تکمیل و متوازن شده است و به جرات می‌توان این ادعا را داشت که در سال‌های اخیر خام‌فروشی در این حوزه بسیار کاهش یافته است. رحمانی خاطرنشان کرد: در کشور ۵۵ میلیون تن تولید زنجیره فولاد هدف‌گذاری شده که تا سال ۱۴۰۴ شرایط صادرات آن باید حداقل سالی ۱۵ میلیون تن باشد که این قابل تحقق است لذا برای تکمیل این زنجیره به منابع مالی حدود ۸ میلیارد یورو نیاز داریم. وی با اشاره به اینکه ایران هم اکنون در حوزه مس رتبه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت؛ به دنبال آن هستیم که رتبه جمهوری اسلامی را در حوزه تولید مس به دوازدهم دنیا و رتبه تولید آلومینیوم را از هجدهم دنیا به چهاردهم برسانیم ضمن آنکه هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیز برنامه‌ریزی شده است که سهم استان کرمان ۱۰ میلیون تن خواهد بود.

 

وزیر صمت ادامه داد: هم‌اکنون در صنعت فولاد از صفر تا صد در داخل کشور تولید می‌شود و می‌توان این ادعا را داشت که کاملا این صنعت در کشور بومی شده و این مهم یکی از دستاوردهای چهل سالگی انقلاب اسلامی است. وی اظهار کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید تولید سنگ‌آهن در کشور ۶۳ میلیون تن و امروز این تولید به حدود ۸۰ میلیون تن رسیده است، ضمن آنکه با اکتشافات جدید ذخیره سنگ‌آهن کشور به حدود ۵/ ۲ برابر خواهد رسید.مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در آستانه راه‌اندازی طرح‌های زنجیره فولاد میدکو در کرمان گفت: سرمایه‌گذاری میدکو در طرح‌های معدن ‌ وصنایع معدنی ۶ میلیارد دلار است.

مجید قاسمی افزود: این بانک پشتیبان طرح‌های صنعتی و معدنی میدکو است.مدیر عامل شرکت مادر تخصصی میدکو نیز در مراسم افتتاح کارخانه فولادسازی بردسیر و بوتیا با بیان این مطلب که پروژه‌های میدکو تا یک سال آینده به اتمام می‌رسند، اظهار کرد: با افتتاح پروژه‌های امروز ۵/ ۴ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را در سطح شرکت‌های میدکو خواهیم داشت که با افتتاح این طرح‌ها جمعا برای یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر اشتغال غیر‌مستقیم ایجاد خواهد کرد. به گفته علی‌اصغر پورمند کارهای نصب کارخانه فولادسازی بوتیا تا آخر سال ۹۸ به اتمام خواهد رسید و با افتتاح ۳۵ پروژه میدکو در سطح کشور ۸ میلیون تن کنسانتره و ۵/ ۷ میلیون تن گندله تولید خواهد شد. برای اجرای این پروژه‌ها ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که ۲/ ۴ میلیارد دلار آن تاکنون هزینه شده است که بیشتر آنها در کرمان اجرا شده‌اند.

 

وی از نبود برند مطرح ایرانی در جهان گله و بیان کرد: میدکو یک بنگاه بزرگ اقتصادی صد در‌صد خصوصی و سهامی عام با ۵/ ۱ میلیون نفر سرمایه‌گذار مستقیم و غیرمستقیم است بنابراین باید تلفیق توانمندی‌های مالی و فنی برای به‌وجود آمدن بنگاه‌های بزرگ داشته باشیم. دیروز کارخانه ۵/ ۲ میلیون تنی گندله‌سازی شرکت بوتیای ایرانیان نیز با میزان سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد. با آغاز به کار این واحد صنعتی برای ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌شود. همچنین افتتاح واحد فولاد‌سازی بردسیر به ظرفیت یک میلیون تن و سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اشتغال ۶۰۰ نفر و پروژه گندله‌سازی سیرجان به ظرفیت سالانه ۵/ ۲ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰۰ نفر، از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان کرمان بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران