با این حال شرکت‌های فولادی سال گذشته با افت بیشتری روبه‌رو شده‌اند به‌طوری‌که‌ در دسامبر ۲۰۱۸ ارزش سهام شرکت‌های فولادی به کمترین میزان در ۵۲ هفته قبل از آن رسیده بود. مارکت رئالیست در این رابطه در گزارشی می‌نویسد علاقه زیاد ترامپ به فولاد و سیاست‌های وی در این حوزه همچنان در سال جاری نیز ادامه دارد. تعرفه‌گذاری روی واردات محصولات فولادی باعث شد قیمت این کالاها در آمریکا افزایش یابد و این در حالی است که ترامپ با پیشنهاد ساخت دیوار بین مکزیک و ایالات متحده این‌گونه القا کرده که میزان تقاضا در این بازار افزایش خواهد یافت. یک موسسه آمریکایی معتقد است اگر چنین اتفاقی بیفتد میزان تقاضا برای فولاد در سال جاری ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

به هر حال ارقام نشان می‌دهند که ارزش سهام فولاد آمریکا و AK Steel به ترتیب ۴۸ درصد و ۶۰ درصد افت کرده است. با این حال در دو هفته گذشته ارزش سهام این دو شرکت روند صعودی را پشت سر گذاشته است. این موضوع حکایت از آن دارد که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران بهبود اوضاع فولاد در ایالات متحده بوده و بدبینی‌ها نسبت به این حوزه در حال کاهش هستند. در مقابل اما برخی دیگر نیز نگرانی‌هایی را در مورد احتمال عرضه بیش از حد محصولات فولادی در بازار مطرح کرده و معتقدند شرکت‌های فولادی در حال ظرفیت‌سازی‌های جدید در این کشور هستند که بخشی از این ظرفیت‌سازی‌ها جایگزین وارداتی می‌شود که اکنون مشمول تعرفه شده اما در صورتی که تولید از این میزان فراتر رود می‌تواند تهدیدی برای بازار محسوب شود. آمریکا بزرگترین واردکننده فولاد دنیا محسوب می‌شود اما با توجه به سیاستی که ذیل بند قانون ۲۳۲ توسط ترامپ اتخاذ شده، اعمال تعرفه‌ها باعث شده تا واردات فولاد توسط این کشور کاهش یابد.

به این ترتیب مادامی که ظرفیت‌سازی‌های جدید زیر میزان واردات گذشته باشد چالشی برای قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود، اما افزایش شدید ارزش سهام شرکت‌های فولادی و توجه ویژه سرمایه‌گذاران به این بخش نگرانی‌های مرتبط با مازاد عرضه در بازار را با خود به همراه دارد. کارشناسان معتقدند طی سه ماهه اول ۲۰۱۹ خوش‌بینی‌ها به بهبود زنجیره تامین در صنعت فولاد آمریکا بالا است و به دلایلی ترس سرمایه‌گذاران در این حوزه کاهش یافته است. عوامل داخلی و وضعیت بازار (ماهیت عرضه و تقاضا) در ایالات متحده و اثرات ناشی از سیاست‌ها و روابط تجاری آمریکا و چین دو موضوعی هستند که روی ریسک‌پذیری فعالان این حوزه در سال جاری اثرگذار هستند.

در مورد شرایط بازار، مارکت رئالیست در این گزارش با اشاره به اینکه جایگزینی واردات از طریق تولید می‌تواند قیمت را در بازار کاهش دهد، اما پیش‌بینی‌هایی نیز وجود دارد که در سال جاری تقاضا برای فولاد ممکن است افزایشی باشد. به‌عنوان مثال شاخص‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند تقاضا در بخش‌هایی مثل مسکن، خودرو و تقاضای ساختمانی (پروژه‌ها) در این کشور در چند ماه اخیر روندی رو به رشد داشته است. با این حال افزایش عرضه در یکی، دو ماه گذشته نتوانسته به‌طور موثری بر قیمت‌ها اثر بگذارد اما در سال جاری وضعیت واردات از یکسو و شرایط تولید از سوی دیگر تعیین می‌کند که قیمت‌ها چه روندی را در پیش بگیرند؛ هرچند خوش‌بینی‌ها به این موضوع بالاست. موضوع دوم اما کاهش قیمت‌های فولاد در چین است.

سال گذشته به‌رغم سیاست‌های دولت برای تقویت تقاضا در بخش‌های زیرساختی و مسکن و... اما آمارها از رشدی امیدبخش در این قسمت‌ها حکایت نداشت اما کارشناسان می‌گویند بعید نیست این اقدامات در سال جاری شکل جدیدی به خود بگیرد، زیرا نگرانی‌ها از کاهش بیشتر رشد اقتصادی در چین باعث شده تا دولت با سرعت بیشتری دست به کار شود که این موضوع روی فولاد آمریکا نیز اثرگذار است. چین بزرگ‌ترین تولید و صادرکننده فولاد دنیا محسوب می‌شود و طبیعی است که تصمیمات آن بر همه قدرت‌های صنعتی دنیا از جمله آمریکا اثرگذار باشد با این حال پیش‌بینی‌های منفی از اقتصاد این کشور خبر از تکانه‌های مهمی در بازارهای فولاد دنیا دارد.

این مساله دومین موضوعی است که ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد آمریکا را افزایش داده و باعث می‌شود بازار با احتیاط همراه شود. چین در نظر دارد سیاست‌هایی را در بخش خودرو نیز در کنار ساختمان به کار ببندد. این کشور در سال ۲۰۱۵ یک بسته پیشنهادی برای تقویت ساز و کارهای صنعت خودرو به کار بست که بر‌اساس آن مالیات بر خرید خودرو را کاهش داد اما به تدریج تا پایان سال ۲۰۱۸ این معافیت بار دیگر صفر شد و به وضعیت قبلی خود برگشت. بنابراین این آمادگی وجود دارد که این کشور بار دیگر این سیاست را در پیش بگیرد. دلیل این امر نیز آن است که در نتیجه کاهش تقاضای فولاد در چین قطعا افت قیمت فولاد دومینووار به بازار فولاد آمریکا نیز سرایت خواهد کرد و این مساله نگران‌کننده است. البته تحلیلگران معتقدند احتمالا بخشی از این نگرانی تا میانه سال به دلیل سیاست‌های دولت چین برطرف می‌شود، اما باید سرمایه‌گذاران آمریکایی و تولیدکنندگان فولادی این کشور در سیاست‌گذاری‌های خود حتما تجدید نظر کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان