بازگشت آرام به مسیر رشد

بازگشت آرام به مسیر رشد

در هفته‌ای که گذشت قیمت‌ها در بازار فولاد باز هم نزولی بود،‌ به‌طوری‌که‌ فولاد وارد کانال ۳ هزار تومانی قیمت شد؛ با خودنمایی کف قیمت ۳ هزار تومانی در این بازار، بهای میلگرد نیز همچون سایر محصولات با یک تغییر فاز در نرخ مواجه شد؛ اگرچه هنوز شائبه‌های مختلفی در مورد سبک و سیاق رشد قیمت‌ها در بازار فولاد وجود دارد؛ اما چیزی که می‌توان به سادگی از نوسان قیمت‌ها تشخیص داد این است که نزدیک به دو روز است که بازار به‌صورت پراکنده و نه منسجم در مسیر رشد قرار گرفته است.

 

به گزارش استیل پدیا، این روند اگر با رشد واقعی تقاضا همراه شود می‌تواند تداوم پیدا کند؛ اما عدم همراهی واقعی تقاضای موثر یعنی تقاضای مصرف‌کننده نهایی ممکن است به اما و اگرهای جدیدی منتهی شود؛ حتی اگر فروشندگان به هر طریق ممکن تلاش برای رشد قیمت‌ها را مدنظر قرار دهند. 

عرضه‌های فولادی دیروز در بورس کالا نیز با استقبالی همراه نشد. فعالان درخصوص این عدم استقبال بر این باورند که این عرضه‌ها شامل محصولاتی می‌شد که بازار با آن آشنایی نداشت تا بتواند استقبال و خرید در خوری از آنها داشته باشد. یکی از فعالان بازار فولاد گفت: طی جلسه‌ای که روز سه‌شنبه هفته جاری توسط لیدرهای بازار فولاد برگزار شد مشکلات و موانع رونق در این بازار تشریح شد. او گفت: اگر گردهمایی‌هایی از سوی لیدرهای فولادی صورت می‌گیرد تلاشی در جهت دستیابی به این موضوع است که قیمت تمام شده کالا چقدر باید باشد و قیمت به چه میزانی برای تولیدکنندگان تمام می‌شود که پس از آن بخواهند با احتساب درصدی از سود، به قیمت عرضه محصولات فولادی برسند.

 

طی سال‌های قبل به میزان ۷ تا ۸ میلیون تن صادرات فولاد وجود داشته است؛ ولی متاسفانه به این دلیل که این حجم از صادرات طی سال جاری انجام نشده است با میزان تقریبا زیادی از محصولات فولادی روبه‌رو‌ هستیم که ورود آنها به بازار و رویارویی بازار فولاد با مازاد عرضه موجب کاهشی شدن قیمت‌ها شده‌ است.  در این باره یکی دیگر از فعالان حاضر در جلسه روز سه‌شنبه «لیدرهای بازار فولاد» گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار فولاد دو راه وجود دارد: ۱-آزادسازی صادرات فولاد و برداشتن موانع این مسیر که در این زمینه هم مشکلات خاص این بازار وجود دارد. ۲-کارخانه‌ها برای ایجاد تعادل بازار و جلوگیری از تعطیلی به دلیل ضرردهی تولیدشان را کاهش دهند.

امروز بازار فولاد با بحران نبود مصرف‌کننده واقعی و رکود اجرای پروژه‌های دولتی روبه‌رو‌ است. بنابراین بازار فولاد علاوه بر مشکلاتی که در زمینه صادرات دارد، با بحران نبود مصرف‌کننده واقعی نیز روبه‌رو‌ است. سرنوشتی که برخی شرکت‌های فولادی پیدا کردند موضوعی است که با نادیده گرفتن یکسری مسائلی که از قبل در بازار وجود داشت، رخ داد؛ چرا که اگر روندی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، ادامه پیدا کند در رابطه با حقوق و دیگر مسائل نیز مشکلاتی در صنعت فولاد به‌وجود خواهد آمد و باید از به‌وجود آمدن چنین مساله و معضلی جلوگیری کرد. به گفته فعالان حاضر در این جلسه در طی هفته پیش رو عرضه‌های مقاطع فولادی با انرژی بیشتری انجام خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود که استقبال بازار نیز روند امیدوارانه‌تری داشته باشد؛ چرا‌که قیمت در بازار فولاد به کف خود رسیده است. در واقع ماه دی را می‌توان ماه رونق بازار فولاد پیش‌بینی کرد؛ اما رونق در اینجا به معنای افزایش قیمت نیست، بلکه اگر دستورالعمل‌های جدیدی وارد بازار نشود بازار به‌صورت منطقی به روند خود ادامه خواهد داد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران