افزایش هزینه حمل دریایی در روزهای اخیر موجب شد تا قیمت‌های پیشنهادی محصولات ایرانی کاهش داشته باشد تا جایی که بعضا حمل‌ونقل‌ را یک معضل جدید به شمار آورد‌ه‌اند که البته در گزارش‌های پیشین به آن اشاره شده است. این در حالی است که قیمت‌های جهانی هم میل به کاهش داشت یعنی عقبگرد قیمتی در این بازار به دلایل مختلف چندان هم غیرطبیعی نبود. از سوی دیگر شنیده‌ها حکایت از آن دارد که صادرات ریالی هم برای برخی مصنوعات فولادی همچون میلگرد به شیوه‌های مختلف به کشورهای منطقه ادامه دارد.  در این بین آخرین قیمت‌ها برای شمش فولادی بین ۴۱۰ تا ۴۱۵ و حتی تا ۴۲۰ دلار در هر تن اعلام شد ولی قیمت‌هایی حتی تا ۴۰۷ دلار در هر تن برای تحویل بار کشتی هم شنیده شد ولی در کل قیمت ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار در طول هفته گذشته منطقی به نظر می‌رسید. 

 

قیمت‌های متنوعی برای محموله‌های صادراتی میلگرد گزارش شده که البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بخشی از آنها هنوز هم به‌صورت ریالی به کشورهای منطقه صورت می‌گیرد یعنی خریدار کالا را به‌صورت ریالی خریداری کرده و پس از طی تشریفات گمرکی به شیو‌ه‌های مختلف محصول را صادر می‌کند. به همین دلیل قیمت‌های متنوعی برای میلگرد صادراتی عنوان می‌شود که شاید کمتر از نرخ‌های موجود باشد. شرایط تحویل میلگرد هم تحویل در کارخانه یا تحویل در مرزهای زمینی است. صادرات ورق نورد گرم هم محدود است و اغلب قیمت‌هایی نزدیک به ۴۷۰ دلار یا بیشتر ارائه می‌شود ولی با توجه به فراز و فرودهای صادراتی این رقم با اما و اگرهایی همراه است یعنی برای هفته جاری پتانسیل تغییر دارد و ۴۶۷ دلار هم شنیده شد.

 

حتی در برخی از داده‌های رسمی تا قیمت ۵۲۰ دلار بر هر تن نیز درج شده است.  قیمت سنگ آهن صادراتی مگنتیتی با عیار ۶۰ تا ۶۱ درصد (محتوی آهن) متناسب با شاخص Platts تغییر می‌کند و بین ۵ تا ۷ دلار کمتر از این شاخص مورد معامله قرار می‌گیرد. این در حالی است که تا مقصد چین به فراخور شرایط جغرافیایی بندر و اسکله بارگیری، هزینه حمل‌ونقل دریایی بین ۲۳ تا ۲۶ دلار در تغییر بود اما در نهایت تا رقمی نزدیک به ۳۰ دلار در هر تن (۳/ ۲۹دلار در هر تن) هم شنیده شد که یک رقم بسیار بالا به شمار می‌رود.  


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان