ظرفیت‌های تولیدی در چین اکثرا از کوره بلند تشکیل شده که همین امر مشکلات زیست‌محیطی شدیدی را در این کشور به‌وجود آورده است. با ایجاد آلودگی ناشی از استفاده کوره بلند، قوانین سختگیرانه و محکمی در برابر ساخت این نوع کوره‌ها ایجاد شد و در مقابل استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی مورد تشویق قرار گرفت؛ با رشد کوره‌های قوس الکتریکی، تقاضای قراضه آهنی در این کشور افزایش یافت. طبق آمار و ارقام در سال ۲۰۱۷ چین حدود ۹۰ میلیوتن تن قراضه آهنی مصرف کرد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این رقم تا سال ۲۰۲۰ و با توجه به رشد ۳۰ درصدی استفاده از قراضه، به ۱۵۰ میلیون تن خواهد رسید. رشد ظرفیت‌های کوره قوس الکتریکی، در کنار وضع تعرفه‌های جدید گمرکی چین برای واردات قراضه بازار این کشور را با کسری، بیش از پیش مواجه خواهد کرد. افزایش تعرفه واردات چین تا ۴۰ درصد موجب کاهش واردات از این کشور شد که این امر کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکا را با مشکلات جدی همراه خواهد کرد.

افزایش مصرف قراضه داخلی در چین و فرآیند بازیافت قراضه‌های نامرغوب تولید‌شده در سال‌های اخیر نیز موضوع قابل توجهی است. در پی پیگیری‌ها و نظارت‌های سختگیرانه دولت مرکزی چین بر آلودگی‌های زیست‌محیطی از کوره‌های بلند فولادسازی، فولادسازان تصمیم به تولید با کوره‌های قوس الکتریکی گرفتند؛ به‌نحوی که پیش‌بینی می‌شود تولیدات ناشی از کوره قوس الکتریکی در چین از رقم ۷۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۸۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده حجم تولیدات کوره‌های قوس الکتریکی چین در سال ۲۰۲۰، ۱۲۰ میلیون تن خواهد بود. در روش تولید کوره قوس الکتریکی جایگزینی برای الکترود گرافیتی وجود ندارد که همین مساله موجب افزایش استفاده از الکترود در چین شده است.

 

این امر منجر به کاهش صادرات این محصول از چین شده و نگرانی‌های بسیاری را در خریداران این محصول از چین، از جمله ترکیه، ایران، روسیه و آمریکا ایجاد کرده است. در نیمه نخست سال جاری، واردات قراضه آهنی چین حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ چین حدود ۸۵۷ هزار تن قراضه وارد کرد که نسبت به دوره مشابه از سال پیش از آن، ۵۷ درصد کاهش داشت و به‌صورت دقیق‌تر حدود ۸۰ هزار تن آن که در ماه ژوئن بود حدود ۶۰ درصد به نسبت ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ کمتر بود.  میزان واردات در این ماه به پایین‌ترین سطح ۴۰ ماه گذشته خود رسید که این امر حاکی از بازیافت داخلی قراضه‌ها در چین بود. این کاهش واردات قراضه، سایر کشورها و از جمله ژاپن به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه به چین را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان