تداوم تکانه‌های متناقض در بازار فولاد

تداوم تکانه‌های متناقض در بازار فولاد

رشد ۴/ ۴ درصدی تولید فولاد خام در جهان در ماه سپتامبر به نسبت سال قبل از آن به ثبت رسید، اگرچه در بازار شرایطی که حکایت از رونق بازار باشد مشاهده نمی‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که بازار فولاد هنوز با واژه‌ای شبیه به رکود آشنا نشده اگرچه حجم فعالیت‌ها و قیمت‌های موجود از رونق و بهبود وضعیت تولید و مصرف نیز حکایت نمی‌کند. مرکز خدمات فولاد ایران در خبرهایی به این موارد پرداخته است. 

 

آمار تولید جهانی فولاد خام در سپتامبر ۲۰۱۸

میزان تولید فولاد خام در ۶۴ کشور طی سپتامبر امسال بالغ بر ۷/ ۱۵۱ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش ۴/ ۴درصد افزایش داشته است. در ۹ماه اول امسال میزان تولید فولاد خام دنیا ۳۴۷/ ۱ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال پیش ۷/ ۴ درصد رشد داشته است. در این مدت آسیا با ۵/ ۵ درصد افزایش ۸/ ۹۴۶ میلیون تن تولید فولاد خام داشته درحالی‌که تولید اروپا با ۳/ ۱ درصد افزایش ۱۲۸ میلیون تن بوده است. تولید فولاد‌خام آمریکای‌شمالی نیز در ۹ ماه اول امسال ۷/ ۸۹ میلیون تن بوده که ۴/ ۳ درصد بیشتر از سال گذشته گزارش شده است. همچنین تولید فولاد خام در کشورهای سی‌آی‌اس نیز با ۸/ ۱ درصد افزایش نسبت به سال پیش، طی ۹ ماه اول امسال ۲/ ۷۶ میلیون تن بوده است.

تولید فولاد خام چین در سپتامبر امسال ۸/ ۸۰ میلیون تن بوده که ۵/ ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته است. تولید فولاد خام ژاپن نیز در سپتامبر امسال ۴/ ۸ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال گذشته با ۴/ ۲ درصد کاهش همراه بوده است.

در منطقه اروپا، فرانسه ۳/ ۱ میلیون تن تولید فولاد خام داشته که نسبت به سپتامبر گذشته ۴/ ۱ درصد رشد تولید داشته است. تولید ۲/ ۲ میلیون تنی ایتالیا نیز ۸/ ۰ درصد از سپتامبر گذشته کمتر بوده، اسپانیا نیز با ثبت ۱/ ۵ درصد رشد، ۳/ ۱ میلیون تن تولید فولاد خام در سپتامبر امسال داشته است.

تولید فولاد خام ترکیه در سپتامبر امسال ۸/ ۲ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۵ درصد افت داشته است.  آمریکا نیز ۳/ ۷ میلیون تن تولید داشته که در مقایسه با سپتامبر گذشته ۰/ ۹ درصد افزایش داشته است.

تولید فولاد خام برزیل هم در سپتامبر امسال ۳ میلیون تن بوده که ۵/ ۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش ثبت کرده است.

صادرات فولاد ژاپن در کف ۶ سال اخیر

آمار نشان می‌دهد صادرات ورق فولادی ژاپن در سپتامبر سال‌جاری ۸۲/ ۱ میلیون تن ثبت شد که پایین‌ترین سطح از ژانویه سال ۲۰۱۲ و رقمی حدود ۸۴/ ۱ میلیون تن است. در واقع میزان صادرات سپتامبر در کف ۶ سال اخیر قرار گرفته است. میزان صادرات سپتامبر نسبت به ماه قبل نیز افت ۱۵ درصدی داشته است. همچنین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی نیز این کشور ۴۳/ ۱۸ میلیون تن ورق فولادی صادر کرده که ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است.

اقتصاد ژاپن در شرایط مطلوبی است و بازار داخلی خودروسازی و کشتی‌سازی آن تقاضای کافی دارند، از این‌رو حجم صادرات پایین آمده است.

افت قیمت ورق در چین

بازار ورق گرم صادراتی چین به روند نزولی خود ادامه داده است. کاهش معاملات در بازار داخلی قیمت‌ها را در سرپایینی نگه داشته است.

 قیمت فعلی ورق گرم صادراتی این کشور ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب است، در حالی که چند روز قبل قیمت ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار بود. همچنین در بازار داخلی چین اخیرا قیمت ورق گرم ۱۹ دلار افت داشته و ۵۶۰ تا ۵۶۴ دلار در هر تن درب کارخانه نرخ‌گذاری می‌شود.

میلگرد در چین ارزان‌تر شد

میلگرد صادراتی چین این هفته با توجه به پایین ماندن سطح قیمت‌های داخلی، کاهش یافته است. قیمت پیشنهادی فعلی میلگرد صادراتی ۵۷۵ دلار در هر تن فوب است در حالی که یک هفته قبل قیمت ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار در هر تن فوب بود.

همچنین در بازار داخلی چین قیمت میلگرد اخیرا ۲۱ دلار ارزان‌تر شده و به ۶۴۳ تا ۶۴۹ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است.

افزایش قیمت الکترود در چین

خبرها حاکی از آن است که قیمت الکترود گرافیتی در چین اخیرا ۱۴۴۰ تا ۲۸۸۰ دلار در هر تن بالا رفته و بیشتر الکترودهای قطرهای پایین‌تر افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند. قیمت فعلی الکترود سایز ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیمتر ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار دلار در هر تن است و سایز ۷۰۰ میلیمتر نیز ۱۷ هزار و ۲۵۰ تا ۲۳ هزار دلار در هر تن ثبت شده است.

تقاضای فعلی الکترود در چین خوب است چون در زمستان تولید فولاد کوره‌های بلند کاهش می‌یابد، کوره‌های قوس الکتریکی از فرصت استفاده کرده و تولید را بالا می‌برند، از این‌رو تقاضای الکترود نیز بیشتر شده و قیمت را بالا برده است.

البته افزایش قیمت کک سوزنی نیز دلیل دیگر رشد قیمت الکترود به‌شمار می‌رود.

کاهش صادرات سنگ‌آهن استرالیا

صادرات سنگ‌آهن استرالیا به چین از بندر هدلند این کشور که بزرگ‌ترین‌ بندر حمل سنگ‌آهن دنیاست در ماه اکتبر ۱۲ درصد افت ماهانه داشت و ۸/ ۳۲ میلیون تن ثبت شد. همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۷ درصد کاهش داشت.

کل سنگ‌آهن صادر شده از این بندر در ماه اکتبر ۱/ ۴۰ میلیون تن بوده که ۲ درصد نسبت به یک سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

قابل ذکر است این بندر توسط سه شرکت معدنی بی‌اچ‌پی، فورتسکیو و گینا مورد استفاده قرار می‌گیرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران