تولید فولاد کیفی؛ مانع واردات انواع ورق

تولید فولاد کیفی؛ مانع واردات انواع ورق

حمیدرضا عظیمیان که به تازگی سکان بزرگ‌ترین مجموعه فولادسازی در خاورمیانه را در دست گرفته معتقد است، تحریم‌ها چیز تازه‌ای نیست؛ البته باید به خاطر داشت، هدف دشمن از تحریم ضربه اقتصادی به کشور است؛ بنابراین غفلت و اشتباهی نباید صورت گیرد.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیر‌عامل فولاد مبارکه از برنامه‌های شرکت برای تداوم توسعه، طرح و برنامه‌های لازم برای مقابله با تحریم‌ها و همچنین کاهش اثرات آن سخن گفت و چالش‌های پیش روی صادرات و انتظاراتش از وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز مطرح کرد. گفت‌وگو با مدیرعامل فولاد مبارکه را در ادامه می‌خوانید:

 

همان‌طور که مطلعید شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است، برنامه‌های شما برای تداوم توسعه شرکت چیست؟

طرح جامع فولاد مبارکه که توسط کارشناسان و متخصصان خود فولاد مبارکه هماهنگ با طرح جامع مطالعات فولاد کشور توسط ایمیدرو انجام شده و طرح‌های توسعه‌ ما هم براساس آن مطالعات انجام می‌شود. طبق زیر‌ساخت‌های کلی و مطالعات صورت گرفته، هدف شرکت حفظ سهم ۴۵ درصدی از تولید فولاد کل کشور است به گونه‌ای که بر اساس برنامه ۵۵ میلیون تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴، فولاد مبارکه باید سهم ۴۵ درصدی خود را حفظ کند. هدف اصلی مبارکه تامین نیازهای اصلی و تخصصی کشور در زمینه فولاد است.

از آنجا که تولیدات برخی از واحدهای فولادی کشور مشابه تولیدات مبارکه است از این‌رو بر‌اساس انتظارات موجود باید محصولات تولیدی ما در یک کلاس بالاتر تولید شود، هم‌اکنون برخی از تولیدات ما را سایر تولیدکنندگان نیز انجام می‌دهند. انتظارها همواره از فولاد مبارکه بیشتر است. به‌عنوان مثال هم‌اکنون بخشی از ورق مورد نیاز بدنه خودرو وارداتی است و هدف ما تامین آن در آینده نزدیک است.

همچنین تولید ورق‌های لوکس لوازم خانگی (تزئینی) مورد نیاز کشور که هم‌اکنون از خارج وارد می‌شود نیز از جمله برنامه‌های مبارکه است.

  سهم واردات ورق‌های لوکس لوازم خانگی و خودرویی به کشور چه میزان است؟

هم‌اکنون میزان واردات ورق‌های خانگی سالانه حدود ۸۰ هزار تن است که بر عهده فولاد مبارکه است. میزان واردات ورق‌های خودرویی حدود ۵۰۰ هزار تن، ورق‌های وارداتی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی حدود ۳۰۰ هزار تن و میزان واردات ورق‌های ضخامت زیر ۲ میلی‌متر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است.

فولاد مبارکه در‌صدد است تا همواره به غیر از تامین نیازهای عمومی بازار، نسبت به تامین کالاهای خاص در آینده‌ای نزدیک اقدام کند.

  چالش‌های صادرات فولاد در شرایط فعلی را چه می‌دانید و دلایل اصلی کاهش میزان صادرات فولاد مبارکه چیست؟

تحریم‌ها را می‌توان از عوامل اصلی کاهش صادرات فولاد مبارکه برشمرد، زیرا با اعمال تحریم‌ها درواقع با مشکلاتی از جمله حمل و نقل و بیمه حمل مواجه هستیم و خریداران محصولات ما برای پرداخت وجه معاملات خود با مشکل مواجه هستند از این رو این دو چالش اساسی فولاد را می‌توان مشکلات اصلی پیش روی صادرات دانست.

هم‌اکنون کالای ما از استاندارد اروپا برخوردار است، ضمن اینکه محصولات ما شناخته‌شده و از لحاظ کیفیت مورد قبول مشتریان ما از جمله اروپا قرار دارد.

  آیا برنامه‌ای برای کاهش اثرات این تحریم‌ها دارید؟

به‌طور حتما برنامه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها در دستور کار شرکت قرار دارد، همان‌گونه که قبلا نیز گفته‌ایم، تحریم‌ها چیز تازه‌ای نیست؛ اما باید به خاطر داشته باشیم هدف دشمن از تحریم، ضربه زدن به اقتصاد کشور است؛ ازاین رو شایسته است ما نیز به دور از هرگونه غفلت، خود را تقویت کنیم.

تامین ۱۰۰ درصدی نیاز صنعت فولاد کشور به قطعات و مواد مصرفی از داخل کشور از اولویت‌های مهم و به نوعی پدافند غیرعامل است، گرچه تحریم‌ها همواره در وهله اول شرایط را قدری سخت کرده‌اند، ملت ایران با پایداری و تقویت بنیه اقتصاد داخلی از هریک از تحریم‌ها به‌عنوان فرصتی برای رشد و خوداتکایی استفاده بهینه کرده است. از یاد نبریم که هرچه دشمن عرصه را بر ما تنگ‌تر کند، ما نیز باید استوارتر از همیشه به دنبال راهکارهای مناسب باشیم و بدانیم پیشرفت در شرایط سخت حاصل می‌شود.

در همین خصوص کمیته‌های توانمند و ملی برای بومی‌سازی تجهیزات و تامین قطعات یدکی موردنیاز صنعت فولاد از داخل کشور در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد که در این کمیته‌ها که به نوعی راهبردهای پدافند غیرعامل را اجرا می‌کنند، راهکارهای بومی‌سازی هرچه بیشتر قطعات به دست سازندگان داخلی و تامین مواد مصرفی موردنیاز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

  وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در هفته‌های اخیر با تغییراتی مواجه شد. درخواست شما از وزیر جدید چیست؟

انتظار‌مان این است که وزیر صمت در کنار انبوه مشکلاتی که در بخش صنعت وجود دارد به بخش فولاد کشور نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد، به ویژه هم‌اکنون به دلیل تحریم‌های غیر‌منصفانه‌، تدابیر لازم را برای رفع خودتحریمی‌ها اتخاذ کنند. هم‌اکنون مشکلاتی در داخل داریم که با شرایط جدید باید تدابیر جدی برایشان اندیشیده شود. همان‌طور که می‌دانید در شرایط عادی نیستیم، زیرا مورد حمله همه‌جانبه‌ اقتصادی آمریکا به کشور قرار گرفته‌ایم از این رو در چنین شرایطی از دولت و به‌‌ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تجدید نظر در سیاست‌های وزارتخانه با توجه به شرایط موجود هستیم.

انتظار داریم که وزارت صمت به برون‌رفت فولاد مبارکه از شرایط موجود و چالش‌های پیش‌رو کمک کند.

  پیش‌بینی شما از تولید فولاد مبارکه چقدر است؟

در هفت ماهه امسال میزان تولید فولاد مبارکه به بالای ۱۰۵ درصد رسیده است که این افزایش در همه‌ بخش‌ها و زیر‌مجموعه‌های شرکت بوده است، به‌گونه‌ای که فولاد سفیددشت در ۷‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱۲ درصدی تولید را تجربه کرد. پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به برنامه پیش‌بینی شده در بودجه شرکت از رشد برخوردار شویم. تولید فولاد خام کل گروه فولاد مبارکه در هفت ماهه ابتدای امسال حدود ۵/ ۵ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران