صادرات فولاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه؟

صادرات فولاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه؟

در هفتاد‌و‌نهمین جلسه انجمن بین‌المللی تولید‌کنندگان و صادرکنندگان میلگرد جهان که اخیرا در استانبول ترکیه برگزار شد مساله صادرات فولاد ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

 

به گزارش استیل پدیا، کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های ثانویه مهم تر از تحریم‌های اولیه هستند. تحریم اولیه مستقیما شرکت‌ها و اشخاص آمریکایی را در بر می‌گیرد که با کسانی که تحت تحریم آمریکا باشند از جمله ایران معامله داشته باشند. به گزارش فولاد ایران به نقل از متال بولتن ولی هدف تحریم‌های ثانویه تنبیه شرکت‌ها و اشخاص غیر‌آمریکایی است که در واقع در جابه‌جا‌یی پول به ایرانی‌ها کمک می‌کنند و در واقع شبکه پولی و اقتصاد آمریکا را دور می‌زنند.

در واقع با اینکه شرکت‌های اروپایی قانونا از معامله فولاد با ایران منع نشده‌اند، ولی بانک‌های کمی هستند که در چنین معامله‌ای خود را دخالت دهند. مشکل معامله به دلار نیست، چون قبل از تحریم‌ها نیز به دلار صورت نمی‌گرفت ولی مساله نحوه پرداخت است چون اگر دستگاه‌های نظارتی متوجه شوند که با ایران معامله داشته‌اند وارد یک بلک لیست می‌شوند و از تجارت با آمریکایی‌ها منع خواهند شد.

در این کنفرانس شرکت‌های مختلفی از آمریکا، کانادا و اروپا اظهار کردند که از معامله کالای ایرانی دست کشیده‌اند. در واقع این کار را از اوایل ماه مه ‌آغاز کرده بودند در حالی که تا آگوست وقت داشتند و قیمت‌های تولید‌کننده‌های ایرانی نیز رقابتی بود.

در این بین جنوب اروپا از نقاطی بود که به خرید فولاد از ایران ادامه داد وهمچنین بخش اعظم فولاد ایران در بازار صادرات به جنوب شرق آسیا و به ویژه تایلند، اندونزی و فیلیپین ارسال شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران