قیمت بیلت در ترکیه

افت تقاضا موجب شده که در هفته اخیر قیمت بیلت در بازار داخلی و واردات ترکیه کاهش یابد. ولی قیمت‌های صادراتی در ثبات بوده و خریداران در جنوب شرق آسیا کمی تقاضا داشته‌اند. متوسط قیمت بیلت وارداتی به ترکیه از ۴۸۵ تا ۵۰۰ دلار به ۴۷۷ تا ۴۸۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. از طرفی در بازار داخلی ترکیه تقاضای بیلت ضعیف است و قیمت‌ها را پایین آورده است. متوسط قیمت بیلت در بازار داخلی از ۴۸۳ تا ۴۹۰ دلار به ۴۷۷ تا ۴۸۵ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است. بیلت صادراتی ترکیه نیز ۴۹۰ تا ۴۹۲ دلار در هر تن فوب است در حالی که قیمت درخواستی خریداران ۴۸۵ دلار در هر تن فوب شنیده شده است.

میلگرد سی‌آی‌اس ارزان‌تر شد

این هفته مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس به روند نزولی ادامه دادند. تقاضا کم است و عرضه‌کننده‌ها قیمت را پایین آوردند تا توجه مشتریان را جلب کنند. میلگرد صادراتی ۱۰ دلار در هر تن افت قیمت هفتگی داشته و ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه ثبت شده است. کاهش فعالیت بازار کشورهای خاورمیانه و فشار ناشی از افت قیمت‌ها در ترکیه همگی موجب شد عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس به دنبال فروش مقاطع خود در آسیا باشند.

افت تقاضا و رکود بازار ورق سی‌آی‌اس

افت تقاضا و موجودی کافی بازار، قیمت ورق گرم و سرد صادراتی سی‌آی‌اس را پایین آورده است. ورق گرم از ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار به ۵۲۵ تا ۵۴۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسیده است. تقاضا کم است و بازار داخلی نیز از قیمت‌ها حمایتی نمی‌کند. از این رو قیمت‌ها نزولی هستند. همچنین ورق سرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز از متوسط ۶۰۵ دلار به ۶۰۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسیده است.

کاهش قیمت اسلب در آسیا

کاهش نرخ ارزها و افزایش موجودی اسلب موجب شده قیمت اسلب وارداتی در جنوب شرق آسیا و شرق آسیا کاهش یابد. متوسط قیمت بازار ۲۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افت داشته و به ۵۰۰ تا ۵۱۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. قیمت فعلی در پایین‌ترین سطح از دسامبر گذشته تا‌کنون رسیده است. افزایش عرضه کشورهای مختلف از جمله برزیل، ایران و سی‌آی‌اس علت اصلی این افت قیمت و رسیدن به پایین‌ترین قیمت سال جاری است.

چینی‌ها در تعطیلات و سنگ‌‌آهن در ثبات

از آنجا که چینی‌ها این هفته در تعطیلات به سر می‌برند قیمت سنگ‌‌آهن نیز در ثبات مانده است. شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۵۰/ ۶۹ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر و مشابه جمعه اخیر است. فعالان بازار انتظار دارند محدودیت نسبی عرضه سنگ‌‌آهن خلوص متوسط از قیمت این ماده اولیه در کوتاه‌مدت حمایت کند. در کل فعالان بازار در مورد تقاضای سنگ‌‌آهن پس از تعطیلات یک هفته‌ای چینی‌ها نظرات مختلفی داشتند ولی برخی معتقدند تقاضا بالا می‌ماند چون محدودیت‌های زیست‌محیطی زیاد نیست و کارخانه‌ها پس از تعطیلات به دنبال خرید خواهند بود.

بازار قراضه ترکیه بی‌حرکت ماند

بازار واردات قراضه در ترکیه روزهای اخیر فعالیت زیادی نداشته و قیمت‌ها نیز تقریبا بدون تغییر مانده‌اند. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ مشابه جمعه اخیر و ۳۲۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. پیشنهاد قیمت جدید در بازار نبوده و درخواست‌ها در حدود ۳۲۰ تا ۳۲۲ دلار  باقی ماند. با اینکه بازارهای قراضه آمریکا و اروپا رونق دارند ولی در ترکیه چشم‌انداز بازار این ماده اولیه چندان مثبت نبود و نگرش‌ها منفی است. گرچه نرخ لیر نسبت به یک ماه قبل ۱۱ درصد بهبود داشته ولی هنوز افت آن نسبت به سال گذشته بر فعالیت بازار قراضه اثر منفی دارد و همین موضوع می‌تواند نبود آمریکایی‌ها در بازار قراضه ترکیه را توجیه کند.

میلگرد ترکیه خریدار ندارد

قیمت مقاطع در بازار ترکیه نزولی است چرا که تقاضا کم است. متوسط قیمت میلگرد صادراتی ۴۹۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن فوب است در حالی که هفته قبل ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار بود. خریداران جنوب شرق آسیا به دنبال ۴۹۵ دلار در هر تن فوب برای خرید میلگرد ترکیه بودند. به گزارش فولاد ایران، از این رو برخی قیمت را تا ۵۰۰ دلار پایین آوردند ولی باز هم معامله نشد. بازار در سکوت است و تقریبا تقاضا نیست. ظاهرا تنها کالایی که فولادسازان ترکیه می‌توانند در حال حاضر به جنوب شرق آسیا بفروشند بیلت است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان