آغاز بازی کاهش قیمت در بازار میلگرد؟

آغاز بازی کاهش قیمت در بازار میلگرد؟

بازار آهن روزهایی را پشت‌ سر می‌گذارد که اگرچه از آن انتظار رونق نمی‌رفت، اما کاهش دوباره قیمت‌ها در آن نیز دور از انتظار بود. بر این اساس روز گذشته بازار میلگرد در حالی با شوک ناشی از کاهش 100 تومانی قیمت از سوی برخی تولیدکنندگان مواجه شد که از مدت‌ها قبل به نظر می‌رسید قیمت‌ها در این بازار به کف رسیده‌ است.

 

آن‌ طور که فعالان بازار می‌گویند، بازار آهن ممکن است به زودی از این کاهش قیمت متاثر شود. یک فعال بازار آهن با اشاره به این میزان کاهش قیمت برای میلگرد می‌گوید: گويا برخی کارخانه‌ها به‌ صورت تناژ شروع به فروش با قیمت 1320 تومان کرده‌اند که همين اتفاق باعث كاهش قيمت اين محصول شده است.

 

بر این اساس پيش‌ بيني مي‌شود اين هفته روند قیمت‌ها در بازار میلگرد کاهشی باشد. این فعال بازار تاکید دارد با توجه به كاهش قيمت در كارخانه‌ها بازتاب آن در بازار تهران با کمی تاخیر همراه خواهد بود و از امروز خود را نشان خواهد داد.

 

اما کاهش قیمت میلگرد در برخی کارخانه‌ها اتفاقی است که رئیس انجمن آهن‌ فروشان نیز آن را تایید می‌کند. محمد آزاد می‌گوید: شاید به نظر برسد که این میزان کاهش قیمت با هدف جذب نقدینگی اتفاق افتاده باشد اما چنانچه در شرایط فعلی این روش توسط چند کارخانه در پیش گرفته شود و این کارخانه‌ها بخواهند مشتری‌های دیگران را به سمت خود جذب کنند دیگر تولید کنندگان ضربه خواهند دید.

 

آزاد با اشاره به آماری مبنی بر تعطیلی هشت کارخانه تولید کننده کمتر از هزار تن که از سوی ایمیدرو اعلام شده است، می‌گوید: اگر قرار باشد شیوه کاهش قیمت به دیگران نیز سرایت کند، قطعا برای تولید کنندگان ضعیف‌ تر مشکل‌ ساز خواهد بود.

 

محمد آزاد قیمت 1320 تومان را در شرایطی به صرفه می‌داند که شمش فولاد روی قیمت 1100 تومان باشد. رئیس اتحادیه آهن فروشان نیز عقیده دارد اقدام اخیر برای کاهش قیمت می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، او حتی این احتمال را مطرح می‌کند که کاهش ناگهانی قیمت میلگرد از سوی کارخانه‌هایی که به مواد اولیه ارزان برای تولید دسترسی دارند، می‌تواند با هدف حذف رقبا در پیش گرفته شده باشد که در این صورت این سیاست نیز می‌تواند مخرب باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران