بازار فولاد به آرامش رسید؛ واسطه‌ها همچنان در کمینند

بازار فولاد به آرامش رسید؛ واسطه‌ها همچنان در کمینند

با برداشته شدن سقف رقابت در بورس کالا در چند روز گذشته، فولادسازان، کالای خود را با قدرت ارائه کردند. قیمت‌ها هر چند در بورس کالا تا سقف ۴۰ درصد نیز افزایش یافت اما در بازار با افزایش روبه‌رو نشد.

 

به گزارش استیل پدیا، برای مثال در نخستین روز(شنبه هفته جاری) عرضه ۳۰ هزار و ۱۴۰ تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب آهن و ۲۰ هزار و ۲۰ تن سبد میلگرد ۱۲ تا ۳۲ این شرکت در تالار صنعتی عرضه شد. نرخ پایه تیرآهن ذوب آهن با دلار ۴۲۰۰ تومان، ۳۰ هزار و ۵۳۵ ریال به ازای هر کیلوگرم و نرخ میلگرد، ۲۷ هزار و ۹۵ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود.


 ۴۴ هزار و ۶۶۰ تن تقاضا برای تیرآهن و ۶۹ هزار و ۸۰ تن برای میلگرد به وجود آمد و نرخ پایانی این محصولات به ترتیب به ۳۶ هزار و ۸۰۲ ریال و ۳۶ هزار و ۸۹۹ ریال رسید که نشان می‌دهد افزایش رقابت در تیرآهن ۲۰ درصد و در میلگرد ذوب آهن ۳۶ درصد بوده است.


میلگرد در بازار آزاد با دلار ۶۹۶۲ تومان محاسبه شده است. در روزهای بعد نیز نرخ عرضه‌ها در بورس کالا به نرخ بازار نزدیک شد.
کارشناسان معتقدند با چند عرضه دیگر، قیمت‌ها روند کاهشی در پیش خواهند گرفت و در نیمه دوم سال، بازار روند عادی خود را در پیش می‌گیرد.


واسطه‌های منتظر


عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان درباره عرضه‌های فولادی ارائه شده در بورس کالا و وضعیت بازار در این روزها اظهار کرد: قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش پیدا کرده اما به مرور زمان کاهش خواهد یافت. البته زود است که با عرضه دو سه روزه درباره آن قضاوت کنیم.


قنواتی در پاسخ به این پرسش که عرضه‌های چند روز گذشته از سوی فولادسازان چگونه بود، گفت: عرضه‌های فولادسازان در یکی دو روز گذشته خوب بود و می‌توان ادعا کرد با قدرت حضور یافته‌اند.


وی با توجه به اینکه میدان برای واسطه‌ها همچنان مهیاست، یادآور شد: همچنان واسطه‌ها در بازار در کمین هستند تا با کوچک‌ترین افزایش قیمتی بلوا به پا کنند و این کار، دولت را زیر سوال برده تا دوباره خود بازار را در دست بگیرند، در حالی که اگر به بازار اجازه دهیم، سودی که به فولادسازان می‌رسد به مرور به مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید و در ادامه نیز قیمت‌ها به صورت تدریجی کاهش خواهد یافت. مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در ادامه تاکید کرد: حتی اگر سودی در این بین وجود داشته باشد، تولیدکننده بیش از هر فرد دیگری مستحقق دریافت آن است. از این رو باید اجازه دهیم که سود این بازار به خود تولیدکننده بازگردد. قنواتی درباره عملکرد چند روزه فولادی‌ها در بورس کالا پس از برداشته شدن سقف رقابت عنوان کرد: البته برای قضاوت کردن درباره این موضوع باید قدری بیشتر منتظر بمانیم تا تعطیلات عاشورا و تاسوعا نیز سپری شود. از آنجا که بازار ایران سنتی است، در ماه‌های مذهبی همچون رمضان، محرم، صفر و... عرضه و تقاضا با کاهش روبه‌رو می‌شود.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا گمان می‌کنید با برداشته شدن رقابت در بورس کالا در چند ماه آینده، بازار به حالت تعادل بازگردد، گفت: اگر نفوذ واسطه‌ها از بین برود، این اتفاق خواهد افتاد چراکه همچنان دلال‌های بازار امیدوارند این تعادل دوباره بهم بریزد و فرصت دوباره‌ای برای آنها مهیا شود اما اگر این روند ادامه داشته باشد به‌تدریج قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، حضور واسطه‌ها کمرنگ می‌شود و بازار به وضعیت عادی بازخواهد گشت.


بازار به تعادل رسیده است
محمد آزاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران همچنین درباره شرایط بازار پس از برداشته شدن سقف رقابت اظهار کرد: فولادسازان در این چند روز با عرضه‌های زیاد، بازار را در اختیار گرفتند. این برداشته شدن سقف رقابت باعث شد رانتی که تا پیش از این، نصیب رانت‌خواران و واسطه‌ها می‌شد از بین برود. آزاد در پاسخ به این پرسش که عرضه‌ها در چند روز گذشته گران‌تر بود، گفت: قیمت‌های روی تابلو حدود ۴۰ درصد گران‌تر اما به بازار نزدیک‌تر شد. به نظر می‌رسد با دو عرضه دیگر فولادی‌ها در بازار، قیمت‌ها دوباره سیر نزولی پیدا کنند و در نهایت بازار تا پاییز به آرامش نسبی خود برسد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا گمان نمی‌کنید با آغاز پاییز، بازار دچار رکود شود، گفت: البته در پاییز دو اتفاق روی می‌دهد؛ یکی اینکه میزان صادرات ایران کاهش پیدا می‌کند و باید بیشتر تولیدات فولادسازان را به بازار داخلی اختصاص داد.


 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران در ادامه یادآور شد: دوم اینکه با آغاز نیمه دوم سال و شروع فصل‌های پاییز و زمستان، بازار دچار رکود فصلی می‌شود و تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند. همین دو عامل سبب عرضه بالا، کاهش قیمت‌ها و آرامش نسبی در نیمه دوم سال در بازار می‌شود.


سخن پایانی
پس از التهاب چند ماهه بازار فولاد که نتیجه دستوری شدن دولت برای کاهش تورم در بازار بود، با باز شدن سقف رقابت، التهاب‌ها فروکش کرد و هر چند عرضه‌ها روی تابلو در بورس کالا افزایش یافت، اما در بازار آزاد تفاوت قیمتی با بورس کالا مواجه نشده و بازار به حالت تعادلی خود دست یافته است.
به نظر می‌رسد با روند در پیش گرفته شده و آغاز نیمه دوم سال، عرضه‌ها نیز افزایش یابند و قیمت‌ها در بازار به تعادل برسند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران