تا اواسط هفته قبل قیمت بالا رفت و از دوشنبه گذشته ناگهان افت ۱۶ دلاری را تجربه کرد چون اعلام شد برنامه حجم کاهش تولید در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود و این خبر از فشارها بر بازار فولاد کاست. پس از آن مقامات چینی مجددا خبر دیگری را اعلام کردند که برنامه متفاوت کاهش تولید کارخانه‌های مختلف به معنای کاهش مجموع تناژ کاهش تولید نیست و قصد ندارند از جدیت خود در کنترل تولید و کاهش آلاینده‌ها بکاهند از این رو اواخر هفته قیمت دوباره کمی بالا رفت. در کل اغلب فعالان بازار نسبت به تاثیرات کاهش تولید زمستانی بر بازار فولاد چین مطمئن نیستند. مشخص نیست چه میزان از بازار ساخت و ساز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی آینده بازار کمی سخت شده است.

ورق سی‌آی‌اس کمی ارزان شد

تولید‌کننده‌های ورق سی‌آی‌اس قیمت‌ها را کمی پایین آورده‌اند تا تمایل به خرید بهتر شود؛ ولی تقاضا در اغلب بازارهای مقصد کم است و قیمت اسلب هم رو به پایین است و فشار بیشتری بر قیمت ورق وارد کرده است. قیمت فعلی ورق گرم صادراتی تولید اکتبر سی‌آی‌اس ۵۳۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب است که ۵ دلار نسبت به هفته قبل ارزان‌تر شده است. در بازار ورق سرد نیز قیمت ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن فوب شده است که هفته قبل تا ۶۲۰ دلار بود. انتظار می‌رود معاملات جدید در ۶۰۰ دلار بسته شوند.

بازار بیلت سی‌آی‌اس در انتظار رکود

 بازار بیلت سی‌آی‌اس فعالیت زیادی ندارد و خریداران ترجیح می‌دهند تا روشن تر شدن روند بازار به ویژه بازار قراضه ترکیه، صبر کنند. اغلب فعالان بازار منتظر کاهش قیمت بیلت سی‌آی‌اس هستند و درخواست خرید زیادی در بازار مشاهده نمی‌شود. آخرین قیمت پیشنهادی ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه بود در حالی‌که یک هفته قبل تا ۴۹۰ دلار هم شنیده می‌شد. محموله کوچکی به مصر در ۵۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر فروخته شد. در ترکیه هم خریداران بیلت سی‌آی‌اس بالاتر از ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار را قبول نمی‌کنند. در خاور دور بیلت سی‌آی‌اس از ۵۱۵ تا ۵۳۰ دلار به ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار رسیده که شاید افزایش خرید‌های اوایل سپتامبر تنها به این رشد قیمت جزئی کمک کرده و موقتی است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان