بیشترین میزان صادرات در پنج ماهه سال ۹۷ مربوط به فولاد خوزستان با رقم یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۶۶ تن بوده و کمترین سهم را فولاد اکسین با رقم ۱۳ هزار و ۳۴۰ تن در اختیار داشت. براساس آمار مندرج در جداول مورد بررسی، ذوب‌آهن اصفهان با وجود اینکه در پنج ماه امسال ۴۶۳ هزار و ۷۶ تن صادرات داشت، اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۲۱ درصدی را ثبت کرد. این واحد صنعتی در مردادماه امسال ۹۳ هزار و ۴۷۲ تن صادرات را به نام خود ثبت کرد که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افت ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین فولاد خوزستان نیز با صادرات یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۶۶ تن در پنج ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پنج درصدی را نشان می‌دهد.سال گذشته مجموع صادرات زنجیره فولاد از رقم ۹ میلیون تن گذشت و پیش‌بینی شده امسال حدود ۱۱ میلیون تن صادرات این بخش محقق شود. براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ انتظار می‌رود مجموع صادرات بخش فولاد حداقل به ۱۵ میلیون تن برسد و دستیابی به ۲۰ میلیون تن نیز گفته می‌شود دور از دسترس نیست. فولاد خوزستان در مرداد ماه امسال ۱۵۱ هزار و ۴۵۸ تن صادرات ثبت کرد که در مقایسه با مرداد ماه ۹۶ افت صادراتی ۳۶ درصدی داشت.

 

در ارزیابی ۶۵ فولاد‌ساز بزرگ جهان، ایران جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داده و پیش‌بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴، ایران به رتبه هفتمین فولاد‌ساز برسد. ارزش صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی ایران در چهار ماه نخست ۹۷ به رقم سه میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار رسید. پارسال ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که سهم ۲۲ درصدی از کل را به خود اختصاص داد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان