در پی افزایش تقاضا رشد قیمت الکترود گرافیتی در چین سرعت گرفت

در پی افزایش تقاضا رشد قیمت الکترود گرافیتی در چین سرعت گرفت

مطابق گزارش واصله استیل مینت در هفته گذشته قیمت الکترود گرافیتی چین، بسته به سایز محصول، با رشد بین ۳۰۰۰ تا ۲۰،۰۰۰یوان ( ۴۴۱ تا ۲۹۲۰ دلار) روبرو شده است. این در حالیست که منابع بازار اعلام کرده اند که قیمت الکترود گرافیتی چین طی این هفته مجددا در حدود ۲،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ یوان (۲۹۲ تا ۱۴۶۰ دلار) افزایش داشته اند.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت تخمینی در بازار برای الکترود گرافیتی با گرید UHP ۴۵۰ میلی متر برابر با ۵۰،۰۰۰-۵۵،۰۰۰ یوان برای هر تن (معادل ۷،۳۰۰-۸،۰۳۰ دلار) می باشد. درحالیکه سطح قیمت برای همین الکترود با مشخصات ۶۰۰ میلی متری در حدود ۹۰،۰۰۰-۱۱۵،۰۰۰ یوان (معادل ۱۳،۱۴۵-۱۶،۸۰۰)به گوش می رسد.

اما قیمت الکترود گرافیتی برای سایز ۷۵۰ میلی متر همچنان بدون تغییر و در سطح ۱۱۰،۰۰۰-۱۳۵،۰۰۰ یوان (معادل ۱۶،۰۶۵-۱۹،۷۱۵ )دلار باقی ماند. این رشد قیمت در پی تشدید تمایل خرید کارخانجات فولادساز بدلیل انتشار اخبار هفته گذشته درباره احتمال افزایش قیمت این نهاده تولید صورت گرفت. با این وجود، قیمت فروش الکترود گرافیتی برای کارخانجات تولید فولاد به روش قوس الکتریکی کاملا وابسته به زمان تسویه آنها با فروشنده است. زیرا قیمت فروش برای کارخانجاتی که بصورت نقدی الکترود را خریداری می کنند نسبت به آنهایی که تسویه مدت دار انجام می دهند به مراتب پایین تر است.

 

همچنین با نزدیک شدن فصل شروع محدودیتهای تولید از ماه اکتبر، تعدادی از تجار و همچنین کارخانجات تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی مستقر در منطقه جغرافیایی مشمول قوانین محدودیتهای تولید نظیر: هبی، هنان، شانشی، شاندونگ و ... پیش دستی نموده و شروع به خرید و ذخیره الکترودگرافیتی در انبارهای خود نموده اند. در بازار مواد اولیه مورد نیاز تولید الکترود گرافیکی مانند کک سوزنی، پس از کاهش ملایمی که قبلا برای قیمت این محصول رخ داده بود هم اکنون قیمتها در حال تثبیت می باشند. قیمت کک سوزنی در سطح ۲۳،۰۰۰-۲۸،۰۰۰ یوان (معادل ۳،۳۵۸-۳،۶۵۰) تثبیت شده است، این درحالیست که قیمت کک سوزنی در مبادی وارداتی در سطح ۳،۹۰۰-۴،۲۰۰ دلار پایدار مانده است.

چه مقدار فولاد از روش کوره قوس الکتریکی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ تولید شده است؟ بر طبق برَآوردها، میزان تولید فولاد از روش کوره قوس الکتریکی در چین مربوط به نیمه اول سال ۲۰۱۸(از ابتدای ژانویه تا پایان ژوئن)در حدود ۸۳/۵۱ میلیون تن بوده و انتظار می رود تا پایان سال با در نظر گرفتن تعلیق تولید در ماه فوریه مربوط به فستیوال جشنهای بهاره به ۱۰۰ میلیون تن برسد. نرخ بهره برداری تولید به روش قوس الکتریکی در نیمه اول امسال در حال نوسان در محدوده ۵۵-۶۵ درصد می باشد که در مقایسه با نرخ بهره برداری کوره های بلند که در حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد می باشد پایین تر است. نرخ بهره برداری در کوره های قوس الکتریکی می تواند در نیمه دوم سال بهبود یابد. گپ موجود میان بهای تمام شده تولید به روش کوره بلند و تولید به روش قوس الکتریکی در اولین فصل از سال ۲۰۱۸ برابر ۶۰۰یوان (معادل ۸۸ دلار) برای هر تن تولید می باشد. یعنی تولید به روش قوس ۶۰۰ یوان گرانتر از تولید به روش کوره بلند بوده است.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ رشد شیب استفاده از روش قوس الکتریکی از یک سو و افزایش قیمت سنگ آهن(یکی از کلیدی ترین مواد هزینه بر در روش تولید کوره بلندی) از سوی دیگر منجر گردید این گپ ایجاد شده میان هزینه های تولید در دو روش به شدت کاهش یابد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران