نگاهی به بازار سنگ‌آهن چین

نگاهی به بازار سنگ‌آهن چین

روز جمعه اخیر قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین در ثبات بود و بازار در سکوت به سر می‌برد. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۵/ ۶۸ دلار در هر تن سی اف آر ثبت شده و فعالیت بازار چندان زیاد نیست.

 

به گزارش استیل پدیا، هنوز خریداران چینی محتاطانه اقدام می‌کنند چون وضعیت تولید زمستانی آنها مشخص نیست. محدودیت‌های تابستانی تولید فولاد چین را در آگوست تا ۱/ ۱ درصد پایین آورده و به ۳۳/ ۸۰  میلیون تن رسانده است. فعالان بازار انتظار دارند قیمت سنگ‌آهن با نوسانات محدودی در آینده نزدیک تغییر کند چون تقاضای فولاد نیز در چین در ثبات است.

  ثبات بازار قراضه در ترکیه

بازار قراضه ترکیه در کل فعالیت چندانی ندارد ولی اخیرا از اروپا یک محموله قراضه مخلوط را ۳۱۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خریداری کرده است. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ اروپا ۵/  ۳۱۳ دلار در هر تن سی اف آر است در حالی که یک هفته قبل ۳۱۱ تا ۳۱۷ دلار بود. همچنین قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ آمریکا نیز ۳۱۹ دلار ترکیه و در ثبات است.

  بازار بیلت ترکیه در ثبات

خریداران بیلت در ترکیه هنوز از خرید وارداتی امتناع می‌کنند چون قیمت‌ها با بازار میلگرد ترکیه همخوانی ندارد. البته صادرات بیلت ترکیه بد نیست. قیمت‌ها فعلا در ثبات است. بیلت صادراتی ترکیه ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار در هر تن فوب است و قیمت ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار پیشنهادی برخی کارخانه‌ها مورد قبول خریداران واقع نشده است. در بازار داخلی نیز بیلت ۴۸۵ تا ۴۹۵ دلار در هر تن درب کارخانه است که تغییر قیمتی نداشته است. به گزارش فولاد ایران، البته معامله‌ای در تناژ بالا بسته نشده ولی شاید به زودی خرید‌ها بهتر شود. بیلت وارداتی نیز ۴۹۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است و برخی کارخانه‌های بزرگ در ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار پیشنهاد می‌دهند.

  رکود در بازار ورق ترکیه

فعالیت محدود بازار ترکیه موجب شده ورق گرم داخلی و وارداتی در رکود باشند. بازار ارز ترکیه هم وضعیت خوبی ندارد از این رو انتظار می‌رود قیمت‌ها نزولی باشند. در بازار داخلی ورق گرم ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن درب کارخانه است که ۵ دلار ارزان‌تر شده است. محصول وارداتی از روسیه نیز ۵۶۰ دلار در هر تن سی اف آر است و ورق گرم اوکراین تا ۵۵۰ دلار شنیده شده است. برخی از مشتریان معتقدند نرخ لیر به زودی کمی بهبود می‌یابد، از این رو فعلا عقب نشسته‌اند. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز در ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار در هر تن فوب طی دو هفته اخیر به اروپا فروخته شده است و حال قیمت به ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار رسیده است.

  بازار ورق چین رو به پایین

هفته گذشته بازار ورق چین در سکوت بود و کارخانه‌ها قیمت را تحت فشار بازار فیوچرز پایین آوردند. اخبار مربوط به کاهش تولید فولاد در فصل زمستان بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است. آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب ثبت شده که ۵ دلار ارزان‌تر شده بود.

برخی از تجار در ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار نیز پیشنهاد دادند ولی این قیمت مورد قبول کارخانه‌ها نبود. در هر حال ۵ دلار کاهش قیمت‌های صادراتی آن‌قدر نبود که خریداران را جذب کند و بازار در سکوت ماند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران