استاد دانشگاه

زحمت بازنشستگان فولاد را ارج نهیم | سید تقی نعیمی

زحمت بازنشستگان فولاد را ارج نهیم | سید تقی نعیمی

بازنشستگان فولاد مدتی است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده و در زندگی و معیشت خود با مشکلات فراوانی رو به رو شده‌اند که این ماجرا از زمان دولت قبلی آغاز شده است مسئولان دولت‌های قبلی به‌ طور دستوری سرمایه صندوق بازنشستگی شرکت ملی فولاد ایران را برای مصارف خاصی مصرف کردند

 

قرار بود سازمان تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت حقوق بازنشستگان شرکت ملی فولاد را تقبل کند اما در اجرای این امر مشکلاتی به وجود آمد با این حال خوشبختانه از سوی دولت فعلی اقدامات زیادی برای رفع مشکلات قبلی برطرف شد. در راستای اجرای اصل «۴۴» قانون اساسی، دولت بعضی از شرکت‌های در مالکیت خود را به موسسات شبه‌ دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی و... واگذار می‌کند بدون اینکه در قرارداد واگذاری به صراحت تغییر نیافتن حقوق به‌ دست آمده شاغلان در این شرکت‌ها به‌ وسیله خریدار مطرح شود.

 

به عنوان مثال شرکت ملی نفت به دستور دولت‌های قبلی کارخانه لوله‌ سازی اهواز را به سازمان تامین‌ اجتماعی واگذار کرده بود. این سازمان حقوق کسب شده شاغلان شرکت لوله‌ سازی اهواز را در زمان بازنشستگی به رسمیت نمی‌شناخت و ضوابط خود را می‌خواست درباره آنها اجرا کند. که همین امر مشکلات زیادی برای استان خوزستان و کشور به بار آورده بود.به اجبار شاغلان قسمتی از حقوق مکتسبه قانونی خود را نتوانستند در زمان بازنشستگی مستمری خود دریافت کنند که امید است دولت فعلی در هنگام واگذاری شرکت‌های در مالکیت خود به این مسئله نیز توجه کافی داشته باشد.

 

باید به این مسئله توجه کرد که ایران با جمعیتی در حدود ۷۹/۵ میلیون نفر در سال ۱۳۹۴ یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از نظر منابع خدادادی محسوب می‌شود که حدود ۱۸/۲ درصد از منابع قابل‌ بهره‌ برداری گاز دنیا، حدود ۹ درصد از ذخایر نفتی قابل‌ بهره‌ برداری دنیا، حدود ۲ درصد ذخایر قابل بهره‌ برداری سنگ‌ آهن دنیا همراه با ذخایر بسیار زیاد معدنی و جوانان تحصیل کرده را در اختیار دارد که در منطقه و حتی در سطح جهانی از نظر کمیت و کیفیت (دانش فنی و کارآیی) بی‌نظیر هستند و در خارج از کشور خدمات ارزنده‌ای به بشریت ارائه کرده‌اند که زبانزد مسئولان کشورهای پیشرفته است.

 

تمام این نعمت‌های خدادادی می‌طلبد که و تصمیمات درستی به‌ وسیله دولتمردان در سال‌های آینده گرفته شود زیرا این کشور باید شاهد پیشرفت سریع و جهش‌های گوناگونی باشد و نباید حق و حقوق هیچ‌ کدام از زحمت‌ کشان صنایع به‌ ویژه فولاد که با سختی بسیاری کار کرده‌اند به‌ دست فراموشی سپرده شود بلکه باید زحمات آنها را ارج نهیم و سپاسگذار آنها باشیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا