نایب‌ رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران

بهبود کسب‌ و کار لازمه سرمایه‌ گذاری خارجی | مصطفی رناسی

بهبود کسب‌ و کار لازمه سرمایه‌ گذاری خارجی | مصطفی رناسی

تاثیر ورود سرمایه‌ گذاران خارجی در اقتصاد و رونق تولید پس از رفع تحریم‌ها دارای الزاماتی است که مهم‌ترین آن بهبود فضای کسب‌وکار به‌شمار می‌رود.

 

در حال‌حاضر ایران در محیط کسب‌وکار موفق به کسب رتبه‌های پایینی شده است که در صورت ادامه روند کنونی، نه‌تنها سرمایه‌ گذاری خارجی انجام نخواهد شد، بلکه سرمایه‌ گذاران داخلی نیز رغبتی برای سرمایه‌ گذاری نخواهند داشت. بنابراین در نخستین اقدام باید نسبت به بهبود محیط کسب‌وکار اقدام شود. دومین اقدام به روز کردن فناوری و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی است. در این زمینه صندوق توسعه ملی برای تامین ارز موردنیاز سرمایه‌ گذاری، می‌تواند نقش موثری ایفا کند. بعد از رفع تحریم‌ها خارجی‌ها در درجه نخست تمایل به فروش کالای ساخته شده به ایران دارند اما این ایران است که باید شرایطی را فراهم کند تا بهترین استفاده از این فرصت به‌ دست‌اید و ضمن تقویت اشتغال، نسبت به بروزرسانی فناوری واحدها اقدام شود.

 

درحال‌ حاضر نگرانی‌هایی در زمینه درصد مشارکت ایرانی‌ها و خارجی‌ها در سرمایه‌ گذاری‌ها وجود دارد. در صورتی که درصد سرمایه‌ گذاری طرف‌های سرمایه‌ گذای از اهمیت چندانی برخوردار نیست و حتی اگر خارجی‌ها درصد بالایی سرمایه‌ گذاری کنند، باز هم مشکلی وجود ندارد زیرا موضوع مهم این است که چه فناوری‌هایی وارد کشور می‌شود و از نیروی انسانی داخلی برای سرمایه‌ گذاری استفاده می‌کند. در چنین حالتی دانش فنی به نیروی انسانی منتقل و در آینده صنایع داخلی نیز تقویت خواهد شد. بنابراین به‌ طور کلی ۳ نکته در سرمایه‌ گذاری خارجی برای ایران اهمیت بالایی خواهد داشت که شامل انتقال دانش فنی، ارزش‌ افزوده کالای ساخته و اشتغال است.

 

از سوی دیگر ایران باید نیم‌ نگاهی نیز به بازارهای منطقه داشته باشد و با کمک سرمایه‌ گذاران خارجی صادرات در منطقه را افزایش دهد. تمامی این عوامل در شرایطی محقق خواهد شد که نگرش‌ها نسبت به سرمایه‌ گذار خارجی تغییر کند و نگاه مثبت و قابل‌اعتمادی به آنها داشته باشیم. زیرا در فضای بی‌اعتمادی خارجی‌ها به‌ طور قطع همکاری نخواهند داشت.

 

بنابراین اگر این عوامل دست به‌ دست یکدیگر دهند، می‌توان شاهد رونق تولید و برطرف شدن آثار تحریم‌ها در سال‌های اخیر باشیم. این موضوع به عملکرد دولت برمی‌گردد تا بسترهای مناسب فضای کسب‌وکار را بهبود بخشد. بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی برای رسیدن به این اهداف مشخص کرد اما در صورت بهبود همه عوامل به‌طور قطع می‌توان در مدت ۲سال آینده شاهد توسعه پایدار بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا