رئیس هیات مدیره شرکت کلاچ

چالش افزایش کیفیت در صنعت فولاد | سیدرضا شهرستانی

چالش افزایش کیفیت در صنعت فولاد | سیدرضا شهرستانی

با بررسی صنعت فولاد در ایران خواهیم دید که عمر این صنعت نزدیک به نیم قرن بیشتر نیست؛ صنعت فولاد در این مدت فعالیت چندانی نداشته و با در نظر گرفتن این مطلب که همیشه نیاز و تقاضای بازار بیشتر از عرضه آن بود کشور ما همیشه در رده یکی از وارد کنندگان اصلی فولاد بود، لذا هیچ‌گونه نیازی به تبلیغات و بازاریابی در این صنعت عظیم حس نمی‌شد.

 


اما حدود 2 سال اخیر به علت بسیاری از مسائل از قبیل تعدد افزایش تولید کنندگان داخلی فولاد، رکود اقتصادی به علت تحریم‌های به وجود آمده و همچنین افت شدید تقاضای بازار، جدول عرضه و تقاضا کاملا معکوس شد و عرضه بیشتر از تقاضای صنایع فولادی شده و کالای تولید شده در کارخانه‌ها با حجم بالا در انبارها تجمیع و باعث رقابت شدیدی بین تولید کنندگان شده است. به همین خاطر در حال حاضر تولید کنندگان فولاد داخلی نیاز شدید بازاریابی و تبلیغات جهت معرفی و عرضه کالای خود را حس می‌کنند و جای خالی این بخش مهم کاملا ملموس است.

 

بازاریابی صحیح تولید

 
به نظر می‌رسد هر واحد تولیدی و کارخانه‌های فعال در زمینه صنعت فولاد جهت ادامه فعالیت خود و زنده نگهداشتن این صنعت باید حتما مجهز به واحد و یا دپارتمانی به نام بازاریابی و تبلیغات جهت معرفی و ارائه کالای تولیدی خود باشند که این بخش با فعالیت موثر خود و ارائه خدمات به شرح زیر باعث رشد و ترقی و ادامه حیات این صنعت می‌گردد:

 

1- معرفی، تولید و ایجاد برند، به شکلی که هم‌‌ اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از شرکت‌ها جهت معرفی و شناسایی برند کالای خود سالانه میلیون‌ها دلار خرج تبلیغات به اشکال مختلف و در زمینه‌های متفاوت می‌نمایند به گونه‌ای که مصرف‌ کننده تنها با دیدن آرم آن برند حاضر به خرید گران‌تر هم می‌شود.

 

2- مطالعات جهت توجیه اقتصادی تولیدات شرکت، به‌این معنا که واحد بازاریابی باید توانایی این را داشته باشد که با بررسی و مطالعه بازارهای داخلی و خارجی این رهنمود را به مدیریت شرکت عرضه نماید که تولید چگونه کالایی در آن زمان با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد و همچنین چطور می‌توان با کاهش قیمت‌ها و عرضه کالای بهتر بازار رقابت را در دست گرفت.

 

3- شناسایی مناطق مختلف و بازارهای تقاضا: یک بخش بازاریابی قوی باید کلیه مناطق و محل‌هایی که چه در داخل و چه در خارج از کشور مصرف‌ کننده کالای تولید شده شرکت می‌باشد را شناسایی و با توجه به نیاز آن منطقه و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل و جابه‌جایی، نسبت به ارائه طریق جهت در دست گرفتن بازارهای داخلی و خارجی، اقدام نماید.

 

4- اطلاع از تکنولوژی مرتبط: بخش بازاریابی به طور مستمر باید از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی که در زمینه تولید کالا موثر است مطلع بوده تا بتواند پیش‌بینی‌های لازم و چشم‌انداز صحیحی در خصوص نیاز بازار در سال‌های آتی از لحاظ نوع و حجم محصول به طور آماری دقیق در اختیار شرکت بگذارد تا در صورت نیاز هرگونه تغییراتی در زمان مناسب انجام پذیرد.

 

5- شناسایی رقبا: شناخت کامل از رقبای بازار از لحاظ کیفیت محصول، حجم تولیدی، قیمت، استراتژی فیزیکی در زمینه تولید، قیمت‌های حمل و نقل و... یکی از مهم‌ترین وظایف بخش بازاریابی است.

 

6- شناخت بازارهای جدید: به واسطه ایجاد یک سیستم قوی در نهاد بازاریابی می‌توان آخرین اطلاعات مربوط به بازارهای جدید داخلی و خارجی را در کمترین زمان ممکن کسب نمود و جهت اشباع این بازارها اقدامات موثری انجام داد.

 

7- چش م‌اندازهای تولید محصول و اهداف شرکت در آینده: بخش بازاریابی با توجه به اطلاعات و آمارهایی که از بازارهای داخلی و خارجی در دست دارد، باید نسبت به ارائه اهداف بلندمدت برای 5 سال آینده، اهداف میانه برای یکسال آینده و اهداف کوتاه‌ مدت برای سه ماه آتی برنامه‌ ریزی دقیق داشته باشد.

 

8- توسعه تبلیغات و خلاقیت در ادبیات تبلیغاتی: شناخت اینکه چگونه تبلیغات در افکار عمومی و مصرف‌کننده محصول شرکت تاثیرگذار است یکی از اهداف و وظایف مهم بخش بازاریابی است، بسیار شاهد بوده‌ایم که یک تیزر تبلیغاتی چگونه در فروش محصول یک برند خاص تاثیرگذار بوده است.

 

9- شناسایی راه‌های مختلف تبلیغات و پیش‌بینی بودجه لازم جهت آن، تبلیغات از طریق رسانه‌های عمومی از قبیل کانال‌های تلویزیونی و رادیویی، نشریات و مجلات، روزنامه‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، نمایشگاه‌های تخصصی، کنفرانس‌ها، چاپ کاتالوگ و CDهای تبلیغاتی، ایجاد سایت‌های اینترنتی، وزارت صنایع و غیره.....

 

10- فعالیت‌های روابط عمومی: در بخش بازاریابی حتما باید نسبت به پرورش و آموزش صحیح تعدادی از پرسنل که به عنوان بازاریاب مشغول به کار هستند اقدام گردد تا آنان بتوانند به طور موثر نسبت به تماس با مشتری، تشویق متقاضیان به خرید محصول، نحوه صحیح برخورد جهت ایجاد فضای اعتماد سازی، اطلاع‌ رسانی دقیق در مورد خدمات پس از فروش اقدام نمایند.

 

11- ساماندهی نمایشگاه‌ها و سمینارها: از آنجایی که صنعت فولاد جزو محصولات خاص است و مصرف‌ کننده خاص خود را دارد لذا یکی از اساسی‌ترین وظایف این بخش شناسایی سمینارها و نمایشگاه‌های مرتبط به این صنعت در اقصی نقاط دنیا است تا با پیش‌بینی‌های لازم برای هزینه و زمان شرکت در این نمایشگاه‌ها اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

12- داشتن اطلاعات دقیق از روند تولید داخل سازمان: بخش بازاریابی باید با ارتباط با مدیریت QC، کنترل کیفی، انبار، به طور مستمر از مقدار حجم تولید، کیفیت و کمیت محصول تولیدی، مازاد تولیدی، کالای پیش‌فروش شده و تمامی اطلاعات مرتبط به این مطلب اطلاعات جامع و دقیقی داشته باشد.

 

13- فروش آنلاین و اینترنتی: با توجه به پیشرفت دنیای تکنولوژی در کلیه زمینه‌ها، چنانچه از این مطلب دور بیفتیم قطعا متضرر خواهیم شد. با به وجود آوردن یک سایت اینترنتی دقیق می‌توان به طور آنلاین نسبت به فروش محصولات اقدام نمود که خود باعث کاهش بسیاری از هزینه‌ها، حذف واسطه‌ها، کاهش اشتباهات در زمینه فروش و امور مالی خواهد شد.

 

در آخر باید متذکر شوم که با توجه به رفع تحریم‌ها و به وجود آمدن ارتباطات خارجی، زنگ خطری نیز برای تولید کنندگان محصولات فولادی به صدا درآمده و هرچه سریع‌تر باید نسبت به اقداماتی که باعث ادامه حیات این صنعت عظیم است عمل نمود، تا پیش از آنکه هجوم کالای خارجی کل بازارهای داخلی را از چنگ تولید کنندگان داخلی خارج سازد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا