تحلیل متال بولتن در مورد آینده قیمت سنگ آهن

تحلیل متال بولتن در مورد آینده قیمت سنگ آهن

قیمت پایه سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر تیانجین چین با یک دلار در هر تن افزایش (1.7 درصد) به 60.1 دلار در هر تن در روز چهارشنبه رسید. بنا به گزارش استیل ایندکس روز قبل آن نیز 4 درصد افزایش داشت. بنا به گزارش متال بولتن قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در بنادر چینی کینگدائو- ریژائو ـ لیانی یونگانگ حتی افزایش بیشتری داشته و با 2.2 درصد افزایش به 60.89 دلار در هر تن رسیده است.

این افزایش قیمت که از روز چهارشنبه باعث گردید که قیمت این کالا از 46.7 دلار در هر تن در ابتدای ماه آوریل تاکنون 28.7 درصد افزایش داشته باشد.
از نظر تحلیل گران بیش از 20 درصد افزایش نشان دهنده رونق بازار یک محصول است.
اما به هر صورت با توجه به 47 درصد کاهش قیمت سنگ آهن در سال گذشته قیمت در سال جاری (2015) هنوز 15.6 درصد پایین تر از سال گذشته است.

دلیل افزایش اخیر قیمت سنگ آهن مربوط به افزایش موجودی انبارهای سنگ آهن فولاد سازان چینی است که با افزایش قیمتهای میلگرد ساختمانی و افزایش تولید این محصول فولادی توسط فولاد سازان اتفاق افتاد.

چین در حال حاضر 50 درصد فولاد را در جهان تولید می کند که در سال 2004 فقط 25 درصد بوده و بیش از 70 درصد تجارت جهانی سنگ آهن را مصرف می کند.

اما افزایش موجودی انبارهای سنگ آهن فولاد سازان احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود.

خبرگزاری رویترز گزارش می کند که بعضی از تجار چینی برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر در بازار به دلیل افت قیمت سنگ آهن از موجودیهای خود کاسته اند در نتیجه از میزان موجودی سنگ آهن آنان در انبارهای بنادر در حد چشم گیری کاسته شده است و در حال حاضر که فولاد سازان به افزایش تولید روی آورده و از میزان موجودی انبارهای آنان کاسته شده است، اقدام به خرید سنگ آهن نموده و در نتیجه بصورت مقطعی به قیمت سنگ آهن افزوده شده است.

از میزان موجودی انبارها که حداکثر 110 میلیون تن در اواسط سال 2014 بود کاسته شده و به حدود 90 میلیون تن رسیده است.

همزمان تولید فولاد کشور نیز از سطح بی سابقه پایین در سه ماهه اول سال جاری که 2.1 درصد کاهش داشت، افزایش پیدا کرده است.

مصرف فولاد چین نیز سال گذشته برای اولین بار از 1995 تاکنون پس از سالها ظرفیت مازاد و سود آوری پایین و جرایم آلودگی توسط پکن که حدود 40 درصد از کارخانه های کوچک و متوسط را بسته است، کاهش پیدا کرده است.

نگرانی بر سر عرضه مازاد همچنان بازار را با رکود مواجه کرده است.

سه شرکت معدنی بزرگ واله، ریوتینتو و بی اچ پی ماه پیش اعلام نمودند که به تولیدات خود خواهند افزود.

بانک سرمایه گذاری UBS‌ روز چهارشنبه هشدار داد که قیمتهای سنگ آهن احتمالاً در نیمه دوم سال بطور متوسط 45 دلار در هر تن باشد.

شاید کاهش قیمت بتواند از میزان تولید بکاهد اما پیش بینی این است که در میان مدت عرضه مازاد کمتری وجود داشته باشد.

کاهش عرضه در حدی نیست که بتواند در شرایطی که معادن از هزینه های تولید خود می کاهند و تقاضا ضعیف است، قیمتها را افزایش دهد.

 


استیل پدیا - مرجع خبری تحلیلی صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا