ترجمه و تلخیص: ایمیدرو

فرصت ها و چالش ها در صنعت فولاد ترکیه

فرصت ها و چالش ها در صنعت فولاد ترکیه

صنعت فولادترکیه کاملا با بازار جهانی یکپارچه بوده و از نظر تولید و صدورمحصولات فولادی در ردیف هشتم جهانی قرار گرفته است و علاوه بر این بزرگترین صادرکننده میلگرد آجدار (ساختمانی) درجهان است. پشتوانه این موفقیت چند عامل است.

 

مدیریت منصفانه و شفاف تجارت خارجی همسو با قوانین ومقررات سازمان تجارت جهانی(WTO) و تطابق کامل با اقتصاد بازار آزاد که مهمترین عامل در این رابطه محسوب می شود. همچنین ترکیه در تقاطع شاهراه اروپا ، آسیا و افریقا قرار گرفته که بدان مزیت لجستیکی مطلوبی را داده است.

 

با گشوده شدن بنادر ترکیه به روی آب های جهانی، اتوبان های چندباندی و خطوط ریلی فراملیتی ترکیه را به کشورهای همسایه متصل می کند و همین امر ، کشور را قادر ساخته که محصولات خود را به سرعت تحویل مشتریان بدهد. عامل دیگر موفقیت صنعت فولادترکیه داشتن نیروی انسانی ماهر و جوان است. این عامل نقش موثری درافزایش ظرفیت تولیدات مرغوب و کیفی داشته است. همچنین بخش فولاد ترکیه از آخرین ابداعات و فناوری ها در صنعت فولاد برای تولید استفاده می کند و همواره در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کند که نتیجه آن تولید محصولات کیفی با قیمت های رقابتی است.

 
اما در رابطه با چالش های پیش رو باید گفت که در ابتدا ما می توانیم بگوییم که صنعت فولاد این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی یا پیشرو در تولید فولاد از سود حاشیه ای معقولی برخوردار است. به عنوان مثال به دلیل دسترسی نداشتن به آهن قراضه و سنگ آهن مرغوب مصرفی در فولادسازی ها باعث شده که ترکیه این نوع مواد اولیه را وارد کرده و این کشور همچنان نیازمند واردات مواد اولیه از خارج است. بنابر این ترکیه یکی از بزرگترین واردکنندگان آهن قراضه در جهان است. بیشترین سهم واردات قراضه ترکیه از امریکاست. از سوی دیگر انرژی نیز برای تولید وارد می کند که باید مالیات بیشتری برای انرژی و آهن قراضه برای تولید بپردازد. علاوه بر این انجمن می گوید: ما نمی توانیم طبق معاهده بین انجمن زغالسنگ و فولاد اروپا و ترکیه یارانه ای دریافت کنیم.

 
با توجه به اینکه هزینه های تولید کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد به مواد اولیه و انرژی آنان وابسته است، ترکیه نمی تواند به آسانی با آنها رقابت کند. علاوه بر این آنان از سود حاشیه ای بالاتری برخوردارند. به هر صورت ما هرگز در این موردگلایه ای نداشته ایم. اما انتظار داریم که آنان از دادن یارانه به محصولات صادراتی خود برای رسیدن به سودبیشتر امتناع ورزند. علاوه براین نباید به ادعای قیمت های ناعادلانه اقدامات ضددامپینگی اتخاذ کنند. علاوه بر این صادرات ترکیه نیز به دلیل آشفتگی های سیاسی و اجتماعی در کشورهای همسایه رو به کاهش گذاشته است که بازارهای مهمی محسوب می شوند.


حل مشکلات

 
انجمن ما در حل و فصل مشکلات به اعضای خود کمک می کند و این کمک ها در زمینه اخذ مجوزهای گمرکی، تعیین قیمت های صادراتی همسو با مقررات گمرکی ، اقدامات مربوط به اخذ تاییدیه های کارشناسی (اداری و مالی) برای حل وفصل امور حقوقی در دادگاه در رابطه با اختلاف بین صادرکنندگان و واردکنندگان است. علاوه بر این حل مشکلات در طی فرایندهای صادراتی یکی از وظایف انجمن است.

 
از کارهای دیگر انجمن دفاع از صادرکنندگان ترک در حل مناقشات صادراتی در بازارهای بین المللی است. در حقیقت در این موارد انجمن به یکی از طرفین درحل مشکلات صنعت فولادترکیه در بازارهای جهانی تبدیل می شود. وکلای ما تمام رویه های دادگاهی را پیگیری کرده و آن را به تمام اعضا در این بخش اطلاع می دهند.

 
همچنین این انجمن از اعضای خود در قبال موانع غیرتعرفه ای در بازارهای صادراتی دفاع و حمایت می کند. در این خصوص ما به پیشرفت هایی نائل آمده ایم. صنعت فولادترکیه قبلا آزمایشگاه معتبری برای آزمایش محصولات نداشت اما بتازگی درنظر داریم با اقداماتی یک آزمایشگاه مستقل ایجاد کنیم تا در زمینه های تست و آنالیز به این صنعت کمک کنیم. زمانی که این آزمایشگاه راه اندازی شود، شرکت های فولادسازی که مجبور بودند محصولاتشان را به خارج بفرستند تا در آنجا با هزینه های گزافی تست کیفیت شوند، همین آزمایش ها را در داخل انجام خواهند داد. این اقدام نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های تست و کوتاه کردن زمان نتیجه گیری دارد. پس این آزمایشگاه ها می توانند موانع غیرتعرفه ای را به حداقل برسانند. ما سعی داریم به اعضای خود کمک کرده و مرکز رفع مشکلات و مسایل آنان باشیم.

 
چشم انداز

 
ترکیه در سال 2014 حدود 17.6 میلیون تن فولادصادر کرده است. اگر شرایط سخت ذکر شده بازار تغییر پیدا نکند، انتظار نمی رود که این میزان صادرات در سال جاری رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد چون رکود در سال 2015 هم تداوم دارد. از طرفی پیش بینی سال 2016 هم از هم اکنون مشکل است. در شرایطی که تولیدداخلی ناکافی باشد، کشورها برای تامین نیازهای داخلی خود به واردات روی می آورند و واردکنندگان باید بهترین محصول را با قیمتی رقابتی در بازارهای جهانی طبق قوانین تجارت آزاد وارد کنند. به هر صورت مواردی نیز وجود دارد که تولیدکنندگان داخلی کفایت لازم را نداشته و قادر به رقابت با واردات نبوده و خواهان این هستند که قیمت هایشان را برای سود بیشتر افزایش دهند و در نتیجه از دولت می خواهند که از طریق دستکاری قوانین و مقررات تجاری مانند اقدامات ضددامپینگ و یا افزایش تعرفه های وارداتی به نفع خود از آنان حمایت کند و این هرگز نباید نادیده گرفته شود.

 
صنعت فولاد ترکیه در سال های اخیر با اقدامات تجاری جبرانی ناعادلانه ای مواجه بوده است. اگر چه ما در اکثر موارد اینگونه موارد ناعادلانه را محکوم کردهایم ، اما اثر منفی ایجاد شده از طریق فرایندهای بررسی در خصوص واردکننده و صادرکننده بر روی روابط تجاری بین کشور سایه انداخته است.
ما مخالف واردات فولاد دامپ شده هستیم چون طبق معاهده انجمن زغالسنگ و فولاد اروپا نمی توانیم از یارانه استفاده کنیم و در حال حاضر همه تولیدکنندگان فولاد ترکیه در بخش خصوصی هستند.

 
اگر زیاد از حد تعرفه های جبرانی استفاده شود، این کار ناعادلانه بوده و بر خلاف قوانین تجارت آزاد است که به صنعت داخلی ضربه زده و مانع توسعه روابط تجاری در بلندمدت با کاهش توان رقابتی آن می شود. انجمن ما با مشاوران بین المللی حقوقی کار می کند و منزه از چنین موارد ناعادلانه ای است. شواهد آماری نشان می دهد که ما نه محصولات صادراتی خود را دامپ کرده و نه یارانه دریافت می کنیم و برخلاف بعضی از ادعاها ما بهترین راه را که همان روش عادلانه تجارت است انتخاب کرده ایم.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا