رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران

5 نوع چالش، سد راه فعالیت‌ معدنکاری | یحیی آل اسحاق

5 نوع چالش، سد راه فعالیت‌ معدنکاری | یحیی آل اسحاق

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران الزامات فعالیت‌های معدنی در کشور را تشریح کرد و گفت: امروزه بسیاری از معدنکاران به دلیل مسائل زیست‌محیطی نتوانسته‌اند مشکل بوروکراسی‌شان را با این سازمان رفع کنند.

 

یحیی آل اسحاق با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در معدنکاری حائز اهمیت است، گفت: بخش معدن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی است که بتوان هزینه‌های بسیاری را که برای خرید ماشین‌آلات معدنی است، تامین کرد. از سویی تجهیزات و تخصص‌های معدنی و ضمانت‌نامه‌های بیمه‌ای الزامی است.

او افزود: در کنار آن یک‌سری مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز در بخش معدن وجود دارد و بهره‌بردار معدن در جنبه اجتماعی باید در روستا و شهری که سرمایه‌گذاری می‌کند، مردم آن منطقه را هم در فعالیت و درآمدهای خود شریک کند. پس از آن مسائل پوپولیستی و سیاسی هم در میان است. نماینده آن شهر معدن‌خیز خواستار رای است و برای اینکه در مجلس رای بیاورد از منفعت مردم حمایت می‌کند و از این به بعد تصمیم‌گیری‌ها دشوار است.

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه معضل دیگر معدنکاران مسائل محیط زیستی است، گفت: اگر سازمان حفاظت محیط زیست مایل به همکاری نباشد، دخالت و موانع در فعالیت معدنی شروع می‌شود. ممکن است سازمان حفاظت محیط زیست با هزاران بهانه چگونگی همکاری این دو حوزه را به چالش بکشاند. امروزه بسیاری از معدنکاران به دلیل مسائل محیط زیستی نتوانسته‌اند مشکل بوروکراسی‌شان را با این سازمان رفع کنند.

 

آل‌اسحاق افزود: فرآیند ایجاد ارزش افزوده نیز دغدغه بعدی فعالان معدنی است. اینکه چگونه می‌توان از مواد خام معدنی محصولی با ارزش افزوده بالا به تولید رساند، یکی از دغدغه‌های دولتمردان و فعالان معدنی است. اصلا همین موضوع اجازه صادرات و فروش مواد معدنی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. داستان سنگ‌آهن، نحوه صادرات و ارزش افزوده آن نیازمند مدیریتی کارآمد است که معدنکاران را به فرآوری محصولات‌شان تشویق کند.

 

او با بیان اینکه حمل و نقل مواد معدنی نیز دچار چالش‌هایی است، گفت: بیشتر ذخایر معدنی در ارتفاعات و پستی‌ها قرار گرفته و معضلات حمل و نقل در مصرف داخلی و خارجی تاثیرگذار است. از منظری دیگر تامین ماشین‌آلات و تجهیزات اکتشافات مانند جرثقیل همه اینها احتیاج به تکنولوژی بالایی دارد که بتوان در بازارهای خارجی به رقابت پرداخت.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در آخر افزود: برخی معادن سنگ‌های ساختمانی را نمی‌توان با مواد منفجره تی‌ان‌تی حفاری استخراج کرد زیرا به این طریق دیگر بازاری برای این سنگ‌ها وجود ندارد. در همین راستا استخراج و بهره‌برداری باید با آخرین تکنولوژی‌ها در بخش معدن انجام شود.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا