رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران

تاثیر کاهش جذب سرمایه‌گذاری بر تولید - مهدی پورقاضی

تاثیر کاهش جذب سرمایه‌گذاری بر تولید - مهدی پورقاضی

جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از بهترین راهکارها برای حمایت از تولید و صنعت هر کشور و ایجاد رشد و رونق اقتصادی به شمار می‌رود اما متاسفانه در سال‌های اخیر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به شدت کاهش یافته است.

 

به‌طور قطع تبعات کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بر هیچ تولیدکننده و فعال اقتصادی پوشیده نیست زیرا منابع مالی تمام کشورها برای سرمایه‌گذاری داخلی در بخش تولید و صنعت به میزان محدودی است بنابراین هیچ کشوری به تنهایی و بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نمی‌تواند تمام منابع مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی خود را مهیا کند.

 
آمار ارائه‌شده از سوی سازمان «آنکتاد» نشان‌دهنده این واقعیت است که ایران در شاخص سرمایه‌گذاری با ۲۵ پله سقوط به رتبه ۷۴ جهان رسیده و این درحالی است که سایر کشورهای همسایه توانسته‌اند در این زمینه به رشد قابل‌توجهی دست یابند.

 
بی‌شک بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توان انتظار داشت که در کشوری امکان ایجاد واحدهای صنعتی جدید، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و رشد و بهبود شرایط اقتصادی وجود داشته باشد بنابراین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بهترین راه‌حل برای رشد و توسعه اقتصادی و همچنین رشد و رونق در تولید است.

 
تشدید تحریم‌های ایران در سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش جذب سرمایه‌گذاری در ایران است البته نه تنها میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشور کاهش نیافته بلکه در طول سال‌های اخیر، میزان جذب سرمایه‌گذاری داخلی در این بخش نیز بسیار کاهش یافته است.

 
با توجه به کاهش میزان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایران در سال‌های اخیر، به سهولت می‌توان گفت برای عبور از این معضل که تبعات خاص خود را روی بخش تولید گذاشته است، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی و حتی سرمایه‌گذاران داخلی در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ هستند.

 
گفتنی است؛ اگر ایران در روزهای آینده با گروه ۱+۵ به توافق نهایی برسد، به طورحتم می‌توانیم شاهد بالارفتن میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشیم زیرا این توافق می‌تواند ضریب امنیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را افزایش داده و از میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بکاهد.

 
کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر وضعیت تولید و صنعت کشور تاثیرات منفی بسیار عمیقی برجای می‌گذارد، بنابراین لازم است تا سران ۳ قوه در راستای رفع تحریم‌ها تلاش کنند زیرا دست‌نیافتن ایران به توافق با گروه ۱+۵ موجب می‌شود تا نتوانیم از این شرایط سخت عبور کرده و زمینه رشد و رونق اقتصاد، تولید و صنعت کشور را فراهم کنیم.

 


منبع انتشار: روزنامه گسترش صمت

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا