رئیس هیات مدیره شرکت کلاچ

تبیین اهداف درازمدت صادرات | سید رضا شهرستانی

 تبیین اهداف درازمدت صادرات | سید رضا شهرستانی

اكتشافاتی كه تاكنون در كمتر از 8 درصد مساحت جغرافیایی كشور انجام شده است حدود 6/ 4 میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی برآورد شده و با برنامه‌های جدید اكتشافی در دست انجام، امكان افزایش ذخایر سنگ‌آهن كشور وجود دارد.

 

رتبه‌ بندی 10 كشور اول جهان به لحاظ ذخایر سنگ آهن به این قرار است:

 

1- استرالیا 35 میلیارد تن، 2- برزیل 29 میلیارد تن، 3- روسیه 25 میلیارد تن، 4- چین 23 میلیارد تن، 5- هند 7 میلیارد تن، 6- آمریكا، 9/ 6 میلیارد تن، 7– اوكراین5/ 6 میلیارد تن، 8-كانادا 3/ 6 میلیارد تن، 9-ایران 6/ 4 میلیارد تن و 10-ونزوئلا 4 میلیارد تن و نا گفته نماند كه در افغانستان تخمين بيش از 3 برابر ذخاير ايران وجود دارد.ذخایر قطعی سنگ آهن در جهان حدود 170 میلیارد تن برآورد شده و ایران با داشتن 6/ 4 میلیارد تن ذخیره قطعی(موجود) سنگ آهن، 4/ 1 درصد ذخیره جهان را در اختیار دارد.

 

تولید جهانی فولاد در سال 2015 به حدود یک میلیارد و 655 میلیون تن رسیده است كه نسبت به سال 2014رشدی معادل یک درصد از خود نشان می‌دهد. ایران به لحاظ تولید فولاد در سال 2015 رتبه16جهان را كسب كرد كه معادل 4/ 15 میلیون تن تولید فولادخام است كه نسبت به توليد سال 2014 كه مقدار 3/ 16 ميليون تن بوده كاهش داشته است.

 

آنچه كه حائز اهمیت است اينكه با داشتن ذخاير سوم انرژي دنيا و رتبه ٩ ذخاير سنگ‌آهن دنيا و همسايگی افغانستان با ذخاير غني در آينده ايران مي‌تواند به يكي از بزرگترين صادر‌كننده‌هاي فولاد جهان تبديل شود و بايد اهداف درازمدت را طوري تعيين كنيم كه ما فقط تبديل به صادر كننده فولاد خام نشويم چون خيلي ارزش افزوده ايجاد نمي‌كند.

 

بايد برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري در صنايع پایین‌دستي صورت گيرد كه ارزش افزوده و اشتغالزایی بيشتری ایجاد کند و براي اينكه ما متاسفانه از لحاظ كيفيت و نوع كالا هاي زيردستي از كشورهایي كه حرفی برای گفتن دارند عقب هستيم براي اين توليدات فقط بايد سياست دولت تغيير اساسي كند كه جذب شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در بخش توليد در ايران مثل خودروسازي، كشتي‌سازي، تجهيزات پتروشيمي، ماشين‌آلات سنگين و غيره كه مصرف فولاد زياد دارند، انجام شود.

 

از سوی دیگر با توجه به طرح‌های مختلف فولادی بخش دولتی و خصوصی در كشور، در آینده نزدیك این واحدها، نیاز به مواد اولیه كنسانتره و گندله سنگ آهن پیدا خواهند كرد و از این رو، انجام اكتشافات گسترده در سطح كشور برای شناسایی معادن سنگ‌آهن ضروری است تا درنتیجه زنجیره تولید فولاد در همه بخش‌ها به صورت متوازن توسعه یابد.

 

در حال حاضر سه حوزه معدنی بزرگ در كشور شناسایی شده كه توسط شركت‌های بزرگ معدنی در حال بهره‌برداری بوده و عمده تولید كشور را انجام می‌دهند. تعداد معادن فعال كوچك و بزرگ سنگ‌آهن در كشور نیز در مجموع 165 واحد است. در مجموع 62 میلیون تن سنگ آهن در كشور جهت تولید محصولات دانه‌بندی و كنسانتره استخراج می‌شود كه بخشی از آن صرف كارخانه‌های داخلی (برای تولید 15میلیون تن شمش فولاد) می‌شود و بخشی به صورت دانه‌ بندی شده صادر می‌شود كه بايد در دراز مدت جلوي آن گرفته شود.

 در حال حاضر میزان تولید سالانه سنگ‌آهن دانه‌بندی و كنسانتره حدود 42 میلیون تن برآورد می‌شود و در صورتی كه طرح‌های 7 گانه فولاد استانی راه‌اندازی شود، مصرف سنگ‌آهن نیز افزایش می‌یابد و به مشكل مواد اوليه خواهيم خورد.بزرگترین پروژه صنعتی – معدنی شرق كشور در منطقه سنگان با مشاركت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حال اجرا است كه با راه‌اندازی واحدهای تولید كنسانتره، گندله، میزان سهم تولید محصولات مذكور در این منطقه به حدود 5/ 17 میلیون تن در سال خواهد رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا