نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

حمایت از صادرات فولاد در اولویت قرار گیرد | حمید‌رضا طاهری‌زاده

حمایت از صادرات فولاد در اولویت قرار گیرد | حمید‌رضا طاهری‌زاده

اهمیت صادرات در اقتصاد کنونی جهان روز به روز در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که امروزه در بسیاری از کشورهای صاحب قدرت در عرصه اقتصاد دنیا نظیر چین، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و حتی سیاسی و بین‌المللی با هدف افزایش صادرات انجام می‌شود.

 

همین نگاه به مقوله صادرات هم باعث شده که اقتصاد چین به لحاظ حجم و اندازه بالاتر از آمریکا در رتبه اول جهان قرار گیرد. حتی کاهش عمدی ارزش یوآن که حاشیه‌های فراوانی برای چین داشت هم ناشی از همین نگاه ویژه به صادرات است، نگاهی که در سایر کشورهای دنیا نیز غالب شده؛ به‌ طوری‌ که کاهش ارزش واحد پولی خود با هدف توسعه صادرات را در دستور کار قرار داده‌اند و به تعبیری جنگ جهانی ارزی را آغاز کرده‌اند.

 

فولاد در همه کشورهای حاضر در این جنگ ارزی یکی از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی است. مشوق‌های بی‌حد و حصر چین برای صادرات فولاد که واکنش‌های ضددامپینگ کشورها را به همراه داشته است، نشان‌دهنده اهمیت فراوان صادرات فولاد در سطح دنیا است. در ایران هم با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی کشورمان و همچنین نیاز کشورهای منطقه به فولاد، فرصت بسیار مناسب برای صادرات فولاد وجود دارد به شرط آنکه بتوانیم با قیمت محصولات صادراتی بقیه کشورها به‌ویژه چین رقابت کنیم. این رقابت زمانی میسر خواهد بود که بهای تمام شده فولاد در ایران کاهش یابد.

 

در شرایط کنونی متاسفانه وضعیت برعکس است. نرخ بهره در ایران 30 درصد و در چین کمتر از 5 درصد است. نرخ سنگ آهن و انرژی در چین نزولی و در ایران افزایشی است. صادرکنندگان چینی مشوق‌های فراوان دارند و در ایران هیچ! با این اوصاف هنر فولادسازان ایرانی بوده است که بیش از 2 میلیون تن صادرات داشته‌اند.

 

تصور کنید که در این شرایط رکودی بازار داخلی فولاد، اگر این میزان صادرات هم انجام نمی‌شد، چه بر سر تولیدکنندگان فولاد کشور می‌آمد؟ در همین شرایط فعلی کارخانه‌های فولاد به‌ ویژه نوردی‌ها یا تعطیل کرده‌اند یا با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند؛ حال اگر وضعیت به گونه‌ای پیش برود که صادرات هم قابل انجام نباشد، سرازیر شدن همه تولید به بازار داخلی نتیجه‌ای جز ورشکستگی بسیاری از تولید کنندگان بخش خصوصی و بیکاری خیل عظیمی از هموطنان‌ مان نخواهد داشت.

 

بنابراین بسیار لازم و ضروری است که دولت محترم به‌سرعت تدابیری اتخاذ کند که فولاد ایران بتواند در بازارهای صادراتی منطقه توان رقابت داشته باشد. ارائه جوایز صادراتی به نحوی که در قیمت تمام شده موثر باشد، باید هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد؛ چراکه اگر به موقع از صادرات فولاد کشور حمایت نشود، بازارهای صادراتی کنونی هم از دست تولید کنندگان فولاد ایران خارج خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا