معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان

مقابله با هزینه‌های سربار فولادی | محمدجعفر پارسی

مقابله با هزینه‌های سربار فولادی | محمدجعفر پارسی

در حال حاضر شرایطی بر بازار جهانی فولاد حاکم شده که بزرگترین فولادسازان جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. افت تقاضای جهانی فولاد سبب شده تا رکود بر بازار این فلز سایه افکند و قیمت‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

چین به‌ عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف‌ کننده فولاد جهان سیاست‌های خود را درباره اهداف توسعه‌ای و نرخ رشد اقتصادی تغییر داده و همین امر کاهش مصرف داخلی فولاد چین را رقم زده است. چین درحال‌ حاضر ۳۰۰میلیون تن مازاد تولید دارد و برنامه صادرات خود را تا پایان سال ۲۰۱۵م تا ۱۱۰میلیون تن هدف‌گذاری کرده است. این در حالی است که تاکنون حدود ۶۷/۱میلیون تن از برنامه خود را محقق کرده است.

 

در چنین شرایطی، تولید کنندگان فولادی جهان با ابزارهای مختلف به مقابله با دامپینگ فولاد چین پرداختند. همین وضعیت صنعت فولاد ایران را نیز تحت‌ تاثیر قرار داد. در شرایطی که بیشتر کشورهای تولید کننده فولاد جهان به‌منظور حمایت از صنعت فولاد داخلی و مقابله با دامپینگ چینی متوسل به ابزارهای تعرفه‌ای شدند، چنین اقدامی در کشور ما با تاخیر همراه بود و متضرر شدن فولادسازان داخلی را در پی داشت. به‌عنوان نمونه ترکیه به‌ منظور حمایت از فولاد سازان داخلی خود، نرخ تعرفه واردات فولاد چین را از یک سال پیش به میزان چشمگیری افزایش داد.

 

تعرفه واردات مفتول چینی به ترکیه از ۳درصد به ۴۰درصد افزایش پیدا کرد. همچنین تعرفه واردات میلگرد و شمش فولاد هم با افزایش ۱۰۰درصدی از ۱۵‌ به ۳۰درصد رسید. به این صورت همزمان، امریکا هم با تعرفه ۱۱۰درصدی در مقابل واردات مفتول چینی ایستاد. در کشورهای اروپایی نیز تعرفه‌هایی بین ۱۳ تا ۴۵درصد برای محصولات فولادی تخت چین وضع کردند تا بدین ترتیب جلوی واردات فولاد چینی و ضربه به تولید داخلی را بگیرند.

 

اکنون صنعت فولاد در مقطعی قرار دارد که به‌ دلیل کاهش قیمت مواد اولیه تولید مانند سنگ‌آهن و منابع انرژی، با هزینه‌های تمام‌ شده پایین‌تری مواجه است. در این شرایط تولید کنندگان بزرگ دنیا به‌ دنبال کاهش بیشتر هزینه‌ها و افزایش قدرت رقابت‌ پذیری خود هستند. در همین حال، افزایش سطح کیفی محصولات و تنوع بخشی به آنها، کاهش هزینه‌های سربار و جلوگیری از اتلاف منابع در فرآیند تولید از دیگر ترفندهایی است که تولید کنندگان را به سمت پیروزی در این رقابت سنگین در بازار جهانی هدایت می‌کند.

 

در این‌ باره فولاد هرمزگان با توجه به کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی متأثر از کاهش قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین و به‌ دنبال آن افزایش صادرات فولاد این کشور، بهره‌وری بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی در حفظ تولید کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا