تحلیلگر بازار جهانی

وضعیت جهانی صنعت فولاد | فرزین تقی وند

وضعیت جهانی صنعت فولاد | فرزین تقی وند

فولاد بخش جدایی‌ناپذیر چرخه اقتصاد جهانی به شمار می‌رود که همزمان با پیشرفت تکنولوژی مصرف آن رشد قابل توجهی داشته است.

 

به گزارش استیل پدیا، فولاد با نقش پر‌رنگ خود در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله ساختمان، حمل‌و‌نقل، معدن و ماشین‌آلات این‌ طور می‌نمایاند که یکی از الزامات توسعه اقتصادی توجه مضاعف به این بخش است. با آغاز قرن جدید آهنگ رشد تولید جهانی فولاد تحت تاثیر اقتصاد‌های نوظهوری همچون چین به‌ طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. در نمودار همراه متوسط آهنگ رشد تولید فولاد در سال‌های گذشته را مشاهده می‌کنید.

آمار تولید و مصرف چین به‌عنوان بزرگ‌ ترین‌ تولید‌ کننده فولاد خام جهان تاثیر بسزایی در عرضه و تقاضای جهانی فولاد دارد. از این‌رو در کنار بررسی روند کلی عرضه و تقاضای جهانی فولاد به آمار تولید و مصرف چین نیز توجه ویژه‌ای می‌شود. نیمی از مصرف فولاد چین به بخش ساخت‌و‌ساز مربوط می‌شود که در چند سال اخیر به‌طور محسوسی افت داشته است. از طرفی کندی رشد اقتصادی چین در کنار آرام شدن فعالیت کارخانجات این کشور تقاضا برای محصولات فولادی را تحت فشار قرار داده است. براساس گزارش اداره ملی چین، در 10 ماه نخست سال 2015 میلادی حدود 673 میلیون تن فولاد خام در این کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/ 2 درصد افت داشته است.

 

به گفته یک مقام رسمی از انجمن آهن و فولاد چین (CISA) مصرف فولاد این کشور در یک روند نزولی قرار گرفته و تاثیر منفی آن بر صنعت فولاد جهان قابل توجه خواهد بود. حدود نیمی از شرکت‌های فولادی چین زیان‌ده شده و نقدینگی شرکت‌های ساختمانی تحت فشار قرار گرفته است. پر واضح است در شرایطی که رکود داخلی بر فولاد چین سایه افکنده، تولید‌کنندگان به صادرات روی می‌آورند. ایجاد مازاد عرضه در بازار جهانی نیز موجب افت قیمت‌ها شده و با افزایش تردیدها خریداران سفارش‌های خود را به تعویق می‌اندازند. با نزدیک شدن قیمت‌ها به کمینه‌های چند ساله سطح تولید کاهش یافته تا تعادل در بازار ایجاد شود. تولید جهانی فولاد خام در سال 2015 میلادی نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

 

چین بیشترین سهم از مصرف جهانی را به خود اختصاص داده و طبیعتا نقش اساسی بر روند شکل‌ گیری عرضه و تقاضا در بازار فولاد دارد. با توجه به آمار بورس فلزات لندن، در یک سال گذشته قیمت فولاد حدود 57 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در شرایط فعلی هر تن فولاد در بورس فلزات لندن در محدوده 200 دلاری دادوستد می‌شود. روند قیمتی آن در نزدیک به 10 سال اخیر را در نمودار 2 می‌توان مشاهده کرد. در سال میلادی جدید با توجه به چشم انداز دلسرد‌کننده اقتصاد چین در کنار تقویت دلار در پی افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کاهش عرضه از سوی فولادسازان می‌تواند سطوح حمایتی قوی را برای قیمت محصولات فولادی رقم بزند.

 

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا