عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

راهکارهای جذب مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت | امیررضا سوری

راهکارهای جذب مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت | امیررضا سوری

رشد و توسعه اقتصادی کشورها در گرو اجرای پروژهش­های مختلف زیر ساختی و خدماتی بوده و افزایش کارایی و کیفیت ارایه خدمات از جمله اهداف اصلی آنها به شمار می­ رود.

 

رشد و توسعه اقتصادی کشورها در گرو اجرای پروژهش ­های مختلف زیر ساختی و خدماتی بوده و افزایش کارایی و کیفیت ارایه خدمات از جمله اهداف اصلی آنها به شمار می­ رود.

 

متوسط سرمایه­ گذاری مورد نیاز جهت طرح­ های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه  5/5 درصد GDP است که از این میزان، 2 تا 4 درصد محقق می­ شود.

 

در چنین شرایطی کمبود سرمایه­ گذاری ­های زیربنایی نه تنها موجب کند شدن رشد اقتصادی در این کشورها شده بلکه موجب پایین نگه داشتن سطح زندگی و همچنین مانعی برای توانمندساری بخش ­های غیردولتی شده است. در این راستا  دولت ­ها برای جبران محدودیت­ منابع بودجه­ ای در تامین مالی پروژه­ش های بزرگ، تمام تلاش خود را در بهره ­گیری از مشارکت فعال بخش­های خصوصی بکار می­ گیرند که این تلاش ­ها در قالب روش­ های اجرائی مناسب از قبیل «تأمین منابع مالی، ساخت، بهره برداری و واگذاری»، « تأمین منابع مالی، ساخت، بهره برداری» ، « طرح و ساخت کلید در دست» ، «مشارکت بخش عمومی-خصوصی» و یا «ساخت و بهره برداری و مالکیت» متبلور شده و موجب تسریع در روند توسعه اقتصادی کشورها شده است.

 

تجربیات جلب مشارکت مردمی در پروژهش­ های توسعه­ ای در کشورهای مختلف نشان می­دهد که با بسیج توانمندی­ های مردمی در قالب تشکل­های بخش خصوصی می­توان ضمن تحقق جنبه ­های سخت افزاری توسعه، اهداف اجتماعی و انسانی فرآیند توسعه را نیز محقق ساخت.

 

امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته بر اساس رهیافت­ های مشارکت توسعه و استفاده از ظرفیت­ های منحصر به فرد بخش­ های مردمی اقتصاد در قالب بخش خصوصی نظام ­مند و جامعه محور موفق به راهبری و اجرای بسیاری از پروژه­ های توسعه­ ای شده و با بسیج توانمندی ­های مادی و معنوی جوامع، جلوه­ های بارزی از مشارکت بخش خصوصی را در زمینه­ ها و مقاصد مختلف صنعتی، معدنی و تجاری رقم زده­ اند.

 

در ایران نیز اجرای طرح­های عمرانی، زیربنایی و توسعه­ ای کشور و نحوه تامین مالی آنها یکی از دغدغه­­ ها و موضوعات مهم مورد توجه تمامی دولت­ ها بوده است.

 

در طول سالیان متمادی نحوه تامین مالی و اجرای این طرح­ ها صرفاً بر پایه منابع محدود بودجه عمومی و اجرا براساس روابط کارفرمایی و پیمانکاری استوار بوده است که عدم تامین و تخصیص بودجه موجب تاخیرهای چندین ساله در اجرا و بهره­ برداری این پروژه­ش ها شده است. این امر سبب شده، دولت­ ها به منظور دستیابی به منابع مالی و همچنین در راستای افزایش کارآمدی اجرای طرح­های زیر ساختی از طریق مشارکت بخش­ های غیردولتی اقدام کند.

 

این در حالی است که سازوکارهای کنونی فعالیت بخش خصوصی به شکل پراکنده، متکثر و ناهمگون ظرفیت ایجاد تحول اساسی و راهگشا را کمرنگ کرده است.

 

در ابلاغیه سیاست­ های کلی اصل 44 قانون اساسی بر کاهش سهم اندازه دولت در اقتصاد تصریح  شده است از طرفی دولت­ها و موسسات بخش عمومی تمایل دارند به دلیل محدودیت منابع و همچنین در راستای افزایش کارآمدی اجرای طرح­ها از طریق مشارکت بخش غیردولتی اقدام ­کنند.

 

این در حالی است که روش ­های متنوع مشارکت عمومی-خصوصی قصد دارند تا متناسب با ترتیبات قراردادی با بخش غیردولتی، با استفاده از منابع مالی بخش ­های خصوصی، شکاف منابع مالی مورد نیاز این طرح­ها را مرتفع کنند. بر این اساس بند «ب» ماده (214) قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف کرده است که به منظور افزایش کارآمدی و اثر بخشی در طرح­ های سرمایه ­ای، روش­ های اجرائی مناسب را جهت تامین منابع مالی، ساخت، بهره­ برداری و واگذاری طرح ­های با مشارکت بخش خصوصی فراهم نماید که این امر خود زمینه بالقوه توسعه مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت را فراهم آورده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا