رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران

تحریک تقاضا و افزایش صادرات، رکود را از پا در می آورد | فریال مستوفی

تحریک تقاضا و افزایش صادرات، رکود را از پا در می آورد | فریال مستوفی

رکود به عنوان بزرگترین معضل اقتصاد ایران این روزها بر سر زبان اقتصاددانان افتاده است و هرکدام به دنبال چاره ای برای خروج از آن هستند

 

تحلیلگران اقتصادی حتی در کوتاه ترین صحبت های خود با رسانه ای ها گذری هرچند کوتاه به موضوع رکود می زنند. برخی بر این باورند که با تحریک تقاضای داخلی و خارجی می توان با رکود وارد گود مبارزه شد و برخی دیگر معتقدند که تولیدات صادر محور می تواند گره گشای رفع رکود شود. فریال مستوفی از شرایط اقتصادی که در سال های گذشته رقم خورده است گلایه دارد و می گوید در تعجبم که با وجود 800 میلیارد دلار درآمدهای کسب شده از فروش نفت هنوز هم خزانه دولت خالی است.

 

عضو هیات نمایندگان درمورد راهکار خروج از رکود می گوید: تولید کنندگان فعلی که سرپا مانده اند را دریابیم و آنان را تقویت کنیم تا بتوانیم تمرکز بهتری روی صادرات کشور که عامل جهش رشد اقتصادی است، داشته باشیم.

 

خانم مستوفی فکر می کنید برای خروج از رکود باید چه راهکاری را دنبال کرد؟

 

برای برطرف کردن رکود باید سعی کنیم که بنگاه های اقتصادی و تولید کنندگانی که در حال حاضر مشغول انجام فعالیت هستند را تقویت کنیم. از دیدگاه من نیازی نیست که تولیدی جدیدی تاسیس کنیم و باید در جهت تقویت داشته هایمان گام برداریم. در چنین شرایطی تولید کنندگان می توانند به افزایش تولید خود ادامه دهند و در مرحله بعد بتوانند این تولیدات را برای صادرات استفاده کنند. زیرا در چند وقت اخیر شاهد افت شدید صادرات نیز بوده ایم. زمانی که تولید به سمت صادرات محور شدن پیش رود به طور قطع می توان به خروج از رکود بیش از گذشته امیدوار بود.

 

اما برای این مطلب مجبور هستیم که به تولید کنندگان فعلی خود کمک کنیم. زیرا تولید کنندگان فعلی کشور در شرایط سختی مالی به سر می برند و با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. از سوی دیگر به عدم تسهیلات دهی بانک ها انتقاد می شود که باید عنوان کرد که بانک ها هم پولی ندارند که تسهیلات خود را به تولید کنندگان ارائه دهند. زمانی که پولی نیست به زور که نمی شود از آن منابع مالی گرفت.

 

این در حالی است که کشور ما به وجود منابع عظیمی که داریم واقعا باعث تاسف دارد که به این وضع اقتصادی دچار شده باشد. نه بانک هایمان پول دارند و نه تولید کنندگانمان نای ادامه راه. از سوی دیگر به علت فسادی که در سیستم اداری وجود داشته است متاسفانه ظرف سال های گذشته که حدود 700 تا 800 میلیارد دلار درآمد نفتی آن هم با نفت 100 دلاری داشته ایم، خزانه خالی داریم.

 

راهکار نهایی را چه می دانید؟

 

به هر حال بر این باورم که با  تقویت تولید کنندگان فعلی و تامین سرمایه در گردش آنها باید تقاضا را تحریک کنیم. البته معتقدم که نیازی نیست تقاضای داخلی را تحریک کنیم. زیرا باید بپذیریم که قدرت خرید مردم در چند سال گذشته افت شدیدی داشته است. در نتیجه باید تقاضای خارجی را تحریک کنیم و به سمت تولید صادرات محور حرکت کنیم.

 

البته تمام این مسائلی که مطرح شد به کنار. موضوع دیگری که وجود دارد این است که تولید کنندگان ما باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا بتوانند برای محصولات خود خریدار بیابند و با رقبای خارجی خود وارد گود رقابت شوند. با این حل طی کردن این مراحلی که عنوان کردم نیازمند کمک دولت و حاکمیت است.

 

آیا ورود هیات های خارجی در چند وقت اخیر می تواند به خروج از رکود کمک کند؟

 

ورود هیات های خارجی نیز می تواند روی تمرکز بیشتر صادرات کشور کمک کند. البته بسیاری از فعالان اقتصادی می گویند که این هیات های تجاری برای سرمایه گذاری آمده اند که البته به هیچ عنوان من اعتقادی به این موضوع ندارم. زیرا بر این باروم که این هیات ها آمده اند که در وهله اول شناخت خوبی از بازارهای ایران به دست آورند و دوم اینکه زمانی که شناخت خوبی از بازار پید کنند می خواهند کالاهای خود را به فروش برسانند و البته کالا خریداری کنند. ورود این هیات ها می تواند کاملا در چارچوب روابط و تجارت دو جانبه باشد. اگر بتوانیم سطح کیفیت کالاها و قیمت های خود را منطقی کنیم می توانیم وارد بازارهای رقابتی شویم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا