مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان

تکمیل زنجیره تولید جهان فولاد سیرجان تا 98 | علی عباسلو

تکمیل زنجیره تولید جهان فولاد سیرجان تا 98 | علی عباسلو

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان که چندی پیش کارخانه آهن اسفنجی آن با حضور معاون اول رئیس جمهوری مورد افتتاح رسمی قرار گرفت، از اهداف و برنامه‌های این مجتمع فولادی سخن می‌گوید.

 

به گفته علی عباسلو پروژه‌های مجتمع جهان فولاد سیرجان به تدریج و تا سال 1398 به صورت کامل به بهره‌ برداری خواهند رسید.او همچنین خواستار حمایت ویژه دولت از شرکت‌های معدنی به منظور اجرای پروژه‌های فراوری سنگ آهن شد.

 

مجتمع جهان فولاد سیرجان چه اهدافی را برای خود جهت تکمیل زنجیره تولید فولاد تعریف کرده است؟

 

مجتمع جهان فولاد سیرجان در سه فاز تعریف شده است. اولین فاز آن مربوط به احداث کارخانه آهن اسفنجی بود که سال قبل تولید در این کارخانه آغاز شد و بیش از 500 هزار تن محصول نیز به صورت آزمایشی تولید کرده است و چندی پیش نیز افتتاح رسمی شد. محصول آهن اسفنجی شرکت صادر هم شده است. فاز دوم مجتمع شامل سه پروژه فولاد یک میلیون تنی، آهن اسفنجی یک میلیون تنی و کارخانه نورد 500 هزار تنی است.

 

فاز سوم نیز رساندن تولید محصولات به دو میلیون تن شمش فولادی و دو میلیون تن محصولات طویل فولادی است که در مجموع تولید مجتمع به 6 میلیون تن محصولات تمام و نیمه‌تمام خواهد رسید. پروژه‌های دیگری مجتمع نیز به تدریج از سال آینده به بهره‌ برداری می‌رسند؛ به طوری که سال آینده کارخانه نورد، سال 1396 کارخانه شمش، سال 1397 احیای دوم و سا 1398 شمش دوم به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

با توجه به اینکه هم‌ اکنون بازار فولاد در شرایط رکودی بسر می‌برد فکر می‌کنید تا سال 1398 که مجتمع به صورت کامل در خواهد آمد بازار از رکود خارج شده باشد؟

 

نوسانات قیمت در بازار فلزات همواره حرکت سینوسی داشته است. رکود موجود در بازار هم همین حالت را دارد. الان دقیقا در قعر منحنی قیمت‌ها قرار داریم و بهترین زمان برای اجرای پروژه است و زمانی که به بهره برداری برسیم امیدواریم منحنی قیمت‌ها در اوج باشد. پیش از این نیز در سال‌های 1376، 1377 شاهد قیمت مس 1200 دلاری و در پایین‌ترین سطح قیمتی بودیم که در سال‌های بعد این قیمت به اوج خود رسید. تا سال 1398 نیز قطعا بازار فولاد از رکود خارج خواهد شد.

 

صادرات کارخانه احیای سیرجان به کدام کشورها انجام شده است؟

 
محصول آهن اسفنجی کارخانه به صورت غیرمستقیم به کشورهایی مانند هند و ارمنستان صادر شده است و این صادرات نشان دهنده کیفیت بالای محصول آهن اسفنجی جهان فولاد است. میزان صادرات نیز در حدود 50 تا 60 هزار تن بوده است. باید بگویم ما در کارخانه جهان فولاد از تجهیزات چینی استفاده نکردیم، بلکه از تجهیزات آلمانی در کنار تجهیزات ساخت داخل بهره بردیم. در زمینه بومی‌سازی نیز باید بگویم که نخستین بار ما سیستم‌های هیدرولیک را در ایران ساختیم که بعد از آن سایر کارخانه‌های احیا نیز سفارش داخلی دادند. نرم افزار کارخانه نیز کاملا ایرانی است. ما تلاش کردیم تا جای ممکن بومی‌سازی را در روند احداث کارخانه لحاظ کنیم. اسکلت فلزی کارخانه را نیز در منطقه ساختیم و همچنین تا جای ممکن از نیروهای بومی در کارخانه استفاده کرده‌ایم.

 

نظر شما درباره ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش قیمت گندله و آهن اسفنجی چیست؟

 

پیشنهاد من این است که برای جلوگیری از خام‌ فروشی و قطع وابستگی به واردات فولاد و خروج ارز از کشور، فشار زیادی به معادن از بابت اخذ حقوق دولتی و بهره مالکانه وارد نشود. این کار چندین مزیت خواهد داشت. معدنکاران تشویق خواهند شد تا به سمت جلوگیری از خام‌فروشی حرکت کنند و با ایجاد ارزش افزوده بالاتر، به جلوگیری از واردات سنگ آهن فراوری شده و و فولاد و ایجاد اشتغال بالا و پایدار در کشور کمک کنند. باید بگویم که در صورت به بهره‌برداری رسیدن کامل پروژه‌های فراوری گل گهر زمینه اشتغال مستقیم 10 تا 12 هزار نفر به وجود خواهد آمد. معادن ما به راحتی شکل نگرفته‌‌اند و باید حداکثر بهره‌ برداری را از آنها داشته باشیم و مواد آنها را به محصول نهایی تبدیل کنیم.

 

در مجموعه گل گهر زنجیره فولاد در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل باید از مجموعه‌هایی مانند گل گهر حمایت شود و منابع مالی جهت اجرای طرح‌ها در اختیارشان قرار بگیرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه فرمول قیمت آهن اسفجی از پیش تعیین شده است و اینکه در این فرمول دست برده شود، چندان موضوعیت ندارد. وقتی فرمولی را تعریف می‌کنیم نباید دیگر عامل اصلی موجود در آن تغییر کند.

 

همچنین نباید با شرکت‌هایی مانند جهان فولاد که از ارز 4000 تومانی با بهره‌های سنگین استفاده کرده‌‌اند به صورت یکسان نسبت به سایر فولادسازان رفتار شود. باید قیمت آهن اسفنجی نیز براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و کیفیت محصول قیمت آن را تعیین کند. مخصوصا در حال حاضر که شرکت‌ها سهامدار خصوصی دارند و سهام آنها در بورس معامله می‌شود، نباید به صورت دستوری با این شرکت‌ها برخورد شود.

- محمد جواد به آبادی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا