مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان

جزئیات همکاری فولاد خراسان با اتوتک و دانیلی | سیدحسین احمدی سلیمانی

جزئیات همکاری فولاد خراسان با اتوتک و دانیلی | سیدحسین احمدی سلیمانی

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان سطح کنفرانس آهن و فولاد ایران که توسط متال بولتن در کیش برگزار شد را خوب توصیف کرد و در عین حال خبر داد که در حاشیه این کنفرانس جلسه فشرده و مهمی را با مدیرعامل اتوتک و تیم همراهش داشته که تصمیمات ارزشمندی نیز در این جلسه گرفته شده است.

 

سیدحسین احمدی سلیمانی در حاشیه کنفرانس آهن و فولاد ایران از آخرین همکاری‌های این شرکت با دو شرکت اتوتک و دانیلی در دو حوزه متفاوت سخن گفت و در عین حال بر حضور فولاد خراسان در بازار عراق و صادرات به این کشور تاکید کرد.

 

مدیرعامل فولاد خراسان همچنین در بخشی از اظهارات خود نیز برنامه تولید سال جاری این مجتمع را حدود 700 هزار تن اعلام کرد.

 

سطح کنفرانس آهن و فولاد ایران چطور بود و به طور کلی این کنفرانس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

کنفرانس ارزشمندی از جهات مختلف برگزار شد. هم‌ اکنون صنعت فولاد دوران پرچالشی را سپری می‌کند و فرصتی در کنفرانس آهن و فولاد ایران فراهم شد تا نخبگان و صاحب‌ نظران این صنعت اطلاعات خود را با هم تقسیم کنند. در حاشیه این کنفرانس شرکت‌های مطرحی حتی در رده مدیرعامل حضور داشتند که از آن جمله شرکت اتوتک بود. این نشان می‌دهد که شرکت‌های خارجی برای بازار ایران و کسب‌وکار در ایران در فضای پساتحریم خودشان را به طور جدی آماده کرده‌اند.

 

یکی از مزیت‌های دیگر این کنفرانس بود که می‌شد در لابی‌های حاشیه آن بسیاری از مشکلات پیمانکاران، کارفرمایان و سازندگان حل شود. به عنوان مثال ما یک مشکل در سنگان داشتیم و کار مطلوب پیش نمی‌رفت. تامین کننده تکنولوژی در این حوزه اتوتک است. در همین راستا جلسه خیلی مهم و فشرده‌ای با آقای کورهونن، مدیرعامل اتوتک و تیم همراهش داشتیم و تصمیمات ارزشمندی درباره پروژه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان گرفتیم.

 

میزان حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه جانبی کنفرانس هم قابل توجه بود. این نشان می‌دهد که دستاوردهای دولت در تعامل جدید با دنیا و شرکت‌ها و سازندگان خارجی در فضای پساتحریم کاملا خود را نشان می‌دهد و تنور روابط ایران با کشورهای خارجی در حال داغتر شدن است.

 

آخرین وضعیت پروژه کنسانتره سازی فولاد خراسان که اتوتک نیز در آن حضور دارد به کجا رسید؟

 

ابتدا باید بگویم که پیشرفت پروژه گندله‌ سازی فولاد خراسان بسیار بالا بوده و این پروژه ظرف شش ماه آینده به بهره‌ برداری خواهد رسید. در پروژه کنسانتره‌ سازی فولاد خراسان هم اتوتک به عنوان ساب کانترکتور حضور دارد. برای اتوتک مهم است که در سنگان حضور داشته باشد. به همین دلیل اتوتک با شرایط خوبی در مناقصه شرکت کرد و قیمت خیلی خوبی هم ارائه کرد. طرف ایرانی اتوتک در این پروژه شرکت ایریتک و کیسون است ولی تامین کننده خارجی اتوتک است.

 

این گروه ایرانی به این دلیل توانست در مناقصه برنده شود که یک ساب کانترکتور ویژه خارجی به نام اتوتک داشت. اتوتک هم قیمت‌های خود را پایین آورد و با شرایط خوبی در مناقصه شرکت کرد. این پروژه حدود هفت تا هشت ماه است که شروع شده و در مرحله تست پایلوت و آزمایشگاهی و کار مهندسی است. ظرف یکی دو هفته آینده بخش‌های اجرایی این پروژه آغاز می‌شود. ظرفیت ابتدایی کنسانتره‌سازی 2.5 میلیون تن با قابلیت افزایش به 5 میلیون تن است.

 

این پروژه چه زمانی به بهره‌ برداری می‌رسد؟

 

اگر بتوانیم از صندوق توسعه ملی بخش ارزی منابع مالی پروژه را به موقع تامین کنیم، پروژه سال 1396 به بهره‌ برداری می‌رسد.

 

تولید فولاد خراسان در شش ماهه نخست امسال چقدر بود؟

 

ظرفیت کارخانه فولاد خراسان برای فولاد خام حدود 620 هزار تن است که تقریبا 10 درصد بالای ظرفیت اسمی در حال تولید هستیم. سال قبل 700 هزار تن تولید داشتیم. در شش ماهه نخست امسال نیز حدود 340 هزار تولید تولید داشتیم. طبق برنامه امسال 700 هزار تن با وجود چالش‌ها تولید خواهیم داشت.

 

برنامه صادرات فولاد خراسان به بازار عراق به کجا رسید؟

 

در حال حاضر صادرات سخت شده است. قیمت فولاد در بازار جهانی به شدت کاهش یافته است در حالی که این میزان کاهش در قیمت فولاد ایران زیاد نبوده است و به همین دلیل قدرت رقابت فولاد ایران در بازارهای صادراتی کاهش یافته است. در نیمه نخست امسال حدود 15 هزار تن صادرات داشتیم که تلاش می‌کنیم این عدد را افزایش دهیم.

 

در افغانستان به دلیل چالش‌های امنیتی و حضور داعش و طالبان، کمک‌های بین‌ المللی برای پروژه‌های عمرانی در این کشور قطع شده است و مصرف محصولات فولادی در افغنستان تقریبا به یک پنجم رسیده است. ما مجبوریم زیر قیمت تمام شده محصول خود را در بازار عرضه کنیم که یکی از دلایل این وضعیت نیز دامپینگ چین است. هم اکنون عملا در بازارهای خارجی باید زیر قیمت تمام شده حضور داشته باشیم. بیشتر صادرات امسال هم به بازار افغانستان انجام شده است اما در حال رایزنی برای صادرات به بازار عراق هم هستیم.

 

با توجه به فاصله زیاد فولاد خراسان با مرزهای عراق آیا صادرات به این کشور توجیه دارد؟

 

هزینه حمل تا مرزهای عراق تنی 120 هزار تومان است که عدد سنگینی محسوب می‌شود. تصمیم گرفتیم تا 70 درصد هزینه حمل تا مرزهای عراق را بپردازیم و ناگزیر از انجام این کار هستیم چرا که بازار عراق بازار مهمی برای ماست.

 

اوضاع فولاد خراسان بعد از حادثه چندی پیش چطور است؟

 

دو تا سه ساعت بعد از حادثه تولید به حالت عادی خود بازگشت. باید بگویم صنعت فولاد، صنعتی سخت و پیچیده است. فعل و انفعلات شیمیایی در کوره به گونه‌ای است که وقتی مشکلات جزیی دست به دست هم می‌دهند، منجر به اتفاقات می‌شود. مشکل اصلی در فولاد خراسان مشکل تکنولوژیکی بود که ما باید سقف لوله پاتیل و آن قسمتی که مذاب را تخلیه کند، قبلا در زمانی که دانیلی اینجا را ساخته باید کاور می‌داشته و هم‌ اکنون ندارد.

 

دو هفته قبل تیم دانیلی به مجتمع آمدند و قرار است این مشکل را حل کنیم. قرار است دانیلی تا یک هفته دیگر پیشنهادات خود را بدهد تا پروژه را اجرا کنیم. ولی ما تدابیری را اتخاذ کردیم تا این حوادث تکرار نشوند. بخشی از علل حوادث نیز به هر حال به کیفیت تزریق موادی که در کوره انجام می‌شود و دقت کار برمی‌گردد. مهم این است که از حادثه به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و اجازه تکرار این حوادث را ندهیم.

- محمد جواد به آبادی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا