مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تازه‌ترین جزئیات اجرای پروژه عظیم آهن و فولاد قشم | اسداله فرشاد

تازه‌ترین جزئیات اجرای پروژه عظیم آهن و فولاد قشم | اسداله فرشاد

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان اعلام کرد در صورت تحمیل کاهش 3 درصدی قیمت گندله و 6 درصدی قیمت آهن اسفنجی نسبت به شرایط سال 1393 و تمکین سهامداران شرکت‌های مذکور، قطعا این مساله منجر به 34 درصد کاهش در درآمد سالیانه شرکت‌های مذکور خواهد شد.

 

اسداله فرشاد در حاشیه کنفرانس آهن و فولاد ایران در جزیره کیش آخرین وضعیت پروژه عظیم آهن و فولاد قشم را تشریح کرد و در عین حال تحقق برنامه تولید 12 میلیون تن فولاد در استان یزد را شدنی دانست.

 

فرشاد در عین حال آخرین وضعیت اجرای پروژه گندله‌ سازی بهاباد را نیز اعلام کرد.

 

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در پنج ماهه نخست سال جاری چه میزان تولید داشت و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل در چه وضعیتی قرار داشته است؟

 

تولید 5 ماهه نخست سال 1394 بالغ بر 311 هزار و 918 تن بوده است که برای مدت مشابه در سال گذشته این رقم 336 هزار و 270 تن بوده است که به دلیل رکود بازار و انجام تعمیرات سالیانه در مرداد ماه امسال تولید کمتری حاصل شد.

 

با توجه به رکود حاکم بر بازار فولاد و سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی، استراتژی آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال جاری برای مقابله با این اوضاع چه بوده و در بخش فروش، شرکت چه سیاستی را برای ادامه روند فعالیت شرکت در پیش گرفته است؟

 

رکود حاکم بر صنعت فولاد، بیش از همه دامنگیر فولادس ازان شده است و تولید کنندگان سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی کمتر دستخوش نوسانات ناشی از این مسئله شده‌اند. با این حال، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان سعی دارد با فروش محصول خود با قیمت‌های مناسب و تعدیل یافته با فولادسازان همراهی کند.

 

پیش‌ بینی شما درباره آینده بازار فولاد ایران و دنیا چه بوده و فکر می‌کنید رکود فعلی حاکم بر بازار تا چه سالی ادامه خواهد یافت؟ پیشنهاد شما به فولادسازان برای بقا در چنین شرایطی چیست؟

 

در شرایط رکود کنونی بازار، فولاد سازان می‌توانند به بازارسازی برای صادرات محصولات خود به خصوص به کشورهای همسایه بپردازند. همچنین در راستای ارتقای بهره‌وری و بهبود شاخص‌های تولید گام‌های اساسی بردارند. البته دولت برای حمایت از تولید کنندگان داخلی باید واردات فولاد را با محدودیت‌های جدی مواجه کند.

 

درباره آخرين وضعيت اجراي پروژه عظيم آهن و فولاد قشم توضيح بفرماييد. اينكه ميزان پيشرفت اين پروژه و وضعيت تامين مالي آن چگونه بوده و طبق برنامه قرار است كدام بخش‌هاي اين پروژه زودتر به بهره‌ برداري برسند.

 

شرکت در شرف تاسیس توسعه فولاد قشم قرار است در سه فاز احداث شود که فاز اول آن شامل احداث اسکله 5 میلیون تنی، مگامدول احیا مستقیم 1.7 میلیون تنی و گندله‌سازی 5 میلیون تنی است. فاز دوم نیز شامل احداث نیروگاه 500 مگاواتی و دومین مگامدول احیا مستقیم 1.7 میلیون تنی و فولادسازی به ظرفیت 1.5 میلیون تن اسلب نازک در سال است و در فاز سوم نیز دومین اسکله 5 میلیون تنی و فاز دوم فولاد سازی با ظرفیت 1.5 میلیون تن اسلب نازک در سال احداث خواهد شد. در حال حاضر تمهیدات لازم جهت تاسیس این شرکت به عمل آمده است و مشاور خارجی آن نیز انتخاب شده است. تامین مالی طرح نیز با پیش‌ بینی تسهیلات ارزی و ریالی از منابع فاینانس و یا مشارکت‌های خارجی و نیز آورده نقدی سهامدار خواهد بود.

 

با توجه به اينكه يكي از سياست‌هاي اصلي آهن و فولاد غدير ايرانيان حضور مشاركتي در اجراي پروژه‌ها است بفرماييد آخرين وضعيت پروژه‌هاي مشاركتي غدير در آهن و فولاد گل گهر چگونه است؟

 

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای احداث دو مگامدول احیا مستقیم 1.7 میلیون تنی به نام‌های گوهر و کوثر اقدام کرده است که طرح گوهر تا پایان شهریور به بهره‌ برداری رسیده و طرح کوثر نیز تا پایان سال 1395 به اتمام خواهد رسید.

 

آخرين وضعيت اجراي پروژه گندله سازي بهاباد را تشريح بفرماييد و اينكه اين پروژه با چه ظرفيتي و چه ميزان سرمايه‌گذاري اجرا خواهد شد و زمان بهره‌برداري از آن نيز چه تاريخي تعيين شده است؟

 

طرح احداث گندله‌ سازی بهاباد با ظرفیت 3.4 میلیون تن و سرمایه‌ گذاری تقریبی 8000 میلیارد ریال از نیمه دوم سال 94 آغاز می‌شود. این پروژه هم‌ اکنون در مرحله دریافت مجوزهای آب و برق و گاز، عقد قرارداد با پیمانکار و مشاور و آماده‌ سازی زمین جهت تحویل به پیمانکار است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1937 راه‌ اندازی شود.

 

نظر شما درباره آینده صنعت فولاد سازی در استان یزد چیست و فکر می‌کنید برای تحقق هدف تولید 12 میلیون تن فولاد در این استان طی سال‌های آینده چه سازوکارهایی نیاز است؟

 

در حال حاضر در استان یزد فولاد سازان بزرگی چون شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد ارفع و نورد فولاد یزد و کارخانه‌های کوچک ذوب و ریخته‌ گری مشغول به کار هستند که شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و شرکت آهن و فولاد ارفع و مگامدول احیا مستقیم چادرملو مسئولیت تامین آهن اسفنجی موردنیاز کارخانه‌های فولاد سازی استان را به عهده دارند.

 

در صورتی که تولید 12 میلیون تن فولاد طی سال‌های آتی در این استان هدف‌گذاری شده باشد، باید ابتدا پتانسیل تولیدی این استان بررسی شود و در صورتی که ظرفیت و شرایط تولید 12 میلیون تن فولاد مهیا باشد، در گام بعدی در خصوص تامین گندله و آهن اسفنجی برای تولید این میزان فولاد برنامه‌ ریزی شود که با توجه به در دسترس بودن ماده اولیه برای فولاد سازی‌های جدید، قطعا این شرکت‌ها از کمترین میزان هزینه برخوردار و طبعا تولید اقتصادی‌تری خواهند داشت.

 

تاثیرات دوران پساتحریم بر آهن و فولاد غدیر ایرانیان چه خواهد بود و آیا استراتژی خاصی برای فعالیت شرکت در این دوران دارید؟ شرایط همکاری با شرکت‌های خارجی به ویژه گروه اس ام اس به کجا خواهد رسید؟

 

با توجه به اینکه شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان ماده اولیه موردنیاز خود یعنی گندله را از تولید کننده داخلی (شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) تامین می‌کند و محصول تولیدی خود را نیز در داخل کشور به فروش می‌رساند، تحریم‌ها به طور مستقیم بر شرایط تولید و فروش آن تاثیر کمتری داشته است اما قطعا در دوران پساتحریم و با گشایش‌هایی که برای گشایش اعتبار ارزی صورت می‌پذیرد، برای تامین ماشین‌ آلات و تجهیزات کارخانه گندله‌ سازی از اروپا و نقل و انتقالات مالی آن تسهیل بهتری فراهم خواهد شد.

 

همچنین در صورتی که شرکت قصد داشته باشد در سال‌های آتی به صادرات بخشی از محصول خود بپردازد، می‌تواند از این فرصت جهت بازارسازی برای توسعه محصول صادراتی خود سود جوید. گروه شرکت‌های آلمانی تحت چتر SMS ، با توجه به سوابق همکاری خود در ایران در دوره قبل از تحریم‌ها، مجددا ابراز تمایل شدید برای حضور در بازار ایران دارند که به اقبال آنان در ارائه پیشنهادات مطلوب برای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه آتی آهن و فولاد کشور بستگی دارد.

 

نظر شما درباره برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در کیش توسط متال بولتن چیست؟ با توجه به اینکه این نخستین کنفرانس برگزار شده در ایران توسط متال بولتن محسوب می‌شود که در صورت بهبود شرایط می‌توان انتظار ادامه برگزاری آن در سال‌های آینده را نیز داشت. برگزاری این کنفرانس تا چه حد به نظر شما می‌تواند به جهانی شدن صنعت آهن و فولاد کشور کمک کند؟

 

اگرچه شرکت‌های آهن و فولاد ایرانی همیشه در کنفرانس‌های متال بولتن حضور فعالی داشته‌اند، اما اکنون با توجه به علاقه‌ مندی کشورهای اروپایی برای همکاری هرچه بیشتر با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف، برگزاری این کنفرانس در ایران فرصتی طلایی برای تمامی شرکت‌های حوزه صنعت و معدن برای معرفی خود به شرکت‌ کنندگان خارجی این سمینار است، خصوصا آشنایی شرکت‌های خارجی با فرصت‌ها و نقاط قوت سرمایه‌ گذاری و مشارکت در مناطق آزاد تجاری حوزه خلیج فارس.

 

نظر شما درباره ابلاغیه اخیر وزیر صنعت در خصوص کاهش 3 درصدی قیمت آهن اسفنجی چیست؟

 

در صورت تحمیل کاهش 3 درصدی قیمت گندله و 6 درصدی قیمت آهن اسفنجی نسبت به شرایط سال 1393 و تمکین سهامداران شرکت‌های مذکور، قطعا این مساله منجر به 34 درصد کاهش در درآمد سالیانه شرکت‌های مذکور خواهد شد.

- محمد جواد به آبادی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا