مدير بازاريابي و امور بين‌الملل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)

مشارکت ایریتک در پروژه‌های فولادی ترکمنستان و قزاقستان | محمدرضا نیکوسخن

مشارکت ایریتک در پروژه‌های فولادی ترکمنستان و قزاقستان | محمدرضا نیکوسخن

مدير بازاريابي و امور بين‌الملل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) از حضور این شرکت در پروژه‌های فولادسازی دو کشور ترکمنستان و قزاقستان خبر داد. او همچنین اعلام کرد که خلف وعده چینی‌ها یکی از عوامل اصلی تاخیر در اجرای هفت طرح فولادی استانی بوده است.

 

 خلف وعده چینی‌ها در اجرای هفت طرح فولادی

متن گفت‌وگو با محمدرضا نیکوسخن، مدير بازاريابي و امور بين‌الملل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به شرح زیر است:

 

ارزیابی شما از برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در جزیره کیش توسط متال بولتن چیست؟

 

شرکت ایریتک 40 سال در صنعت آهن و فولاد سابقه دارد و تاکنون بارها در کنفرانس‌های آهن و فولاد دوبی و ابوظبی شرکت کرده است بنایراین، باید بگویم که کنفرانس آهن و فولاد ایران در کیش کنفرانس خوب و پرباری بود و تمام ظرفیت کنفرانس پر شده بود. ایرتیک در سال‌های گذشته به این نتیجه رسید که با توجه به اینکه ایران دومین فولادساز بزرگ منطقه خاورمیانه است باید کنفرانس فولاد مرتبط با این کشور در خاک ایران و به میزبانی این کشور برگزار شود. با بهبود روابط بین‌المللی اهمیت این موضوع بیشتر هم شده است.

 

مهمترین نکته‌ای که در جریان ارائه خود در کنفرانس آهن و فولاد ایران به آن اشاره کردید، چه بود؟

 

ابتدا باید بگویم که ایریتک به خاطر اهمیت کنفرانس متال بولتن تصمیم قطعی گرفت که حضور پررنگی در این کنفرانس داشته باشد و به عنوان اسپانسر در این کنفرانس شرکت کردیم و به خاطر سوابقی که در صنعت آهن و فولاد داشتیم از ما دعوت شد تا در این کنفرانس سخنرانی کنیم. مهمترین نکته‌ای که در سخنرانی خود در کنفرانس ارائه کردم، درباره استراتژی جدید ایریتک در زمینه همکاری با شرکت‌های تکنولوژیک دنیا به خصوص در بخش احیا بود که ما در این بخش همه اطلاعات را در اختیار داریم و صاحب لایسنس هستیم و اینکه ایریتک به حدی از بلوغ رسیده است که بتواند نگاهی هم به اجرای پروژه در بازارهای خاورمیانه و منطقه منا داشته باشد. ایریتک این توان را دارد که علاوه بر اجرای پروژه در داخل ایران بتواند این توان را به خارج نیز صادر و در پروژه‌های بزرگ همکاری کند. در زمینه تعامل با تامین کنندگان هم تنها دنبال خرید تجهیزات نیستیم و به دنبال انتقال تکنولوژی هستیم. ایجاد مشارک با شرکت‌های خارجی به منظور تولید در ایران و صادرات به کشورهای دیگر نیز جزو استراتژی‌های ایریتک است.

 

در سخنرانی خود به موضوع کاهش مصرف انرژی در فرایند تولید فولاد نیز اشاراتی داشتید.

 

بله با شرکت کوبه استیل ژاپن در حال کار روی آخرین اطلاعات برای روش میدرکس در زمینه مدیریت مصارف آب، کاهش تولید دی اکسید کربن و به طور کلی کاهش آلودگاهی محیط زیستی هستیم. به خصوص در فولاد هرمزگان که یک کار اجرایی را با اس ام اس انجام دادیم و توانستیم آلودگی‌های صوتی و حرارتی آن‌ را کنترل کنیم و فراوری به روزی در فولاد هرمزگان نصب شده است.

 

چندی پیش عملیات اجرایی پروژه فولاد مکران در چابهار کلید خورد. درباره آخرین وضعیت اجرای این پروژه توضیح دهید.

 

ایریتک در دهه 70 با اجرای طرح توسعه اسکله وارد منطقه هرمزگان شد و بیش از 24 سال است که در تمام پروژه‌های این منطقه نقش فعال دارد و هنوز هم در مناقصه‌های این منطقه حضور پیدا می‌کند و نیروی مستقر در هرمزگان دارد و به طور کلی این منطقه برای ایریتک، استراتژیک است. در مکران نگاه ما فقط راه‌اندازی کارخانه احیا نیست و دید استراتژیک در این منطقه داشته و فاز بعدی فولادسازی را هم مدنظر داریم. برای این منطقه حضور چندین دهه را در نظر گرفته‌ایم و در حال استقرار تیم مهندسی خود در این منطقه هستیم. بعد از کلنگ‌زنی کار اجرای پروژه شروع شده و هم‌اکنون در حال ورود به فاز عملیات اجرایی مقدماتی پروژه می باشیم. نگاه ما راه‌اندازی سریع این پروژه نیست، هرچند که پروژه ظرف 2.5 تا 3 سال به بهره‌برداری خواهد رسید. فاز بعدی نیز شامل گندله‌سازی و فولادسازی است که امیدواریم بتوانیم با همکاری شرکای خارجی آن را نیز عملیاتی کنیم.

 

آقای همت، مدیرعامل ایریتک چندی پیش در نمایشگاه متک 2015 در آلمان از حضور جدی این شرکت در اجرای پروژه‌های بین‌المللی خبر دادند. خبر تازه در این زمینه دارید؟

 

بله ایریتک در دو پروژه به صورت جدی وارد کار شده است. در ترکمنستان طرح ایجاد فولاد ترکمنستان را دنبال می‌کنیم که این طرح حاصل توافق دو دولت برای اجرای آن است. بعد از سفر آقای روحانی به ترکمنستان نیز صحبت‌ها و توافقاتی در مورد ضمانت پرداخت‌ها صورت گرفت. در قزاقستان هم پیشنهاداتی شده که به زودی عازم آنجا برای مذاکرات قراردادی هستیم و امیدواریم بتوانیم از پتانسیل ایجاد شده در کشور استفاده صادراتی کنیم.

 

ظرفیت هر یک از این پروژه‌ها مشخص شده است؟

 

بله ظرفیت‌ها مشخص شده است ولی چون در مرحله مذاکرات قرار داریم طرف‌های ترکمن و قزاق از ما خواسته‌اند، فعلا در این زمینه اطلاع‌رسانی نکنیم و بعد از قطعی شدن قرارداد جزئیات منتشر خواهد شد. به طور کلی در قزاقستان نیاز به آهن اسفنجی وجود دارد و در بخش‌های دیگری هم در حال مذاکره هستیم. اما ترکمنستان فقط محصول خریداری می‌کند و بازار خوبی هم دارد با توجه به اینکه میزبان بازی‌های آسیایی سال 2017 نیز است. در حال تعریف صنعت فولاد برای این کشور هستیم و امیدواریم در ادامه با سرمایه‌گذاری مشترک ،شاید ترکمنستان تبدیل به تولیدکننده فولاد هم شود. فعلا در حال جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مربوط به بازار فولاد ترکمنستان هستیم. در زمینه منطقه ویژه اینچه برون در استان گلستان هم مذاکراتی با ایمیدرو صورت گرفته تا بتوانیم نیاز کارخانه فولاد اترک را از طریق واردات مواد اولیه از قزاقستان تامین کنیم که البته در این پروژه طرح فولادسازی به صورت کوره بلند دیده شده بود.

 

قرار بود ایریتک وارد حوزه آلومینیوم هم شود.

 

در این زمینه هم با شرکت فاتا که هرمزال را احداث کرده و همچنین گروه اس ام اس و اتوتک اعلام آمادگی شده تا در صنعت آلومینیوم همکاری داشته باشیم. بیشتر فعالیت ایریتک در صنعت آلومینیوم مربوط به معدن بوکسیت گینه بوده که به تازگی اتوریته ایران در این معدن 25 سال دیگر تمدید شده است. پیشنهاداتی دادیم تا این معدن فعال شود تا از بوکسیت آن برای صنایع آلومینای ایران استفاده شود. در آلومینیوم جنوب هم اعلام آمادگی کردیم تا شریک تکنولوژی آن برای بخش ای پی سی داخلی شویم.

 

حضور ایریتک در هفت طرح فولادی چگونه است؟

 

ایریتک در بین هفت طرح فولادی تنها در بخش احیا و فولادسازی پروژه فولاد قائنات حضور دارد که در بین طرح‌های استانی از بیشترین پیشرفت فیزیکی برخوردار است. بخش احیای این پروژه حدود 83 درصد پیشرفت دارد. کارفرما قول مساعد در زمینه تامین منابع مالی را در آینده نزدیک داده است. البته بخش فولادسازی این پروژه مانند 6 طرح دیگر درگیر مساله مابین دولت‌های چین و ایران است. علیرغم قول‌های داده شده اما چینی‌ها خلف وعده می‌کنند. اگر شرایط بهتر فاینانس از سوی اروپایی‌ها بهتر شود اجرای پروژه‌های فولادی استانی هم به مسیر درست خودشان برمی‌گردد.

 

پس شما هم خلف وعده چینی‌ها را در جریان اجرای پروژه‌های فولادی استانی قبول دارید.

 

واقعیت امر این است که چینی‌ها در شرایط تحریم نهایت بهره را از این شرایط بردند و به جای حمایت از صنایع داخلی ایران، فاینانس چین با طرح بحث 50 درصد ساخت در خاک چین نهایت حمایت را از صنایع چین انجام داد. هم‌اکنون شرایط بهتر شده است و می‌شود از فاینانس‌های دیگر با درصدهای معقول استفاده کنیم، همان کاری که در فولاد هرمزگان، طبس و پروژه آماک انجام دادیم. هر زمان جلوی ضرر را بگیریم برای ما منفعت دارد. قطعا زمانی که از این شرایط خارج شویم، یا باید شرایط جدید را برای چینی‌ها مشخص کنیم یا منبع بهتری برای فاینانس پیدا کنیم.

 

آخرین وضعیت لغو تحریم ایراسکو به کجا رسید؟

 

تحریم ایراسکو به واسطه آسکوتک به عنوان سهامدار اصلی آن و تحریم آسکوتک به واسطه تحریم ایمیدرو صورت گرفته بود. اخیرا شنیدیم که ایمیدرو تقاضای لغو تحریم را داده و وکیل هم گرفته است. ایراسکو در لیست افک است و در اروپا مشکلی ندارد. مساله مذاکرات هسته ای که حل شود من فکر می‌کنم از سال 2016 همه مسائل نیز حل خواهد شد. به نظر می‌رسد به زودی اخبار خوبی را در این زمینه خواهیم شنید.

-گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا