مشاور امور بین‌الملل رئیس هیات عامل ایمیدرو

بسته شفاف برای سرمایه‌گذاران خارجی نداریم | محمد طاهری

بسته شفاف برای سرمایه‌گذاران خارجی نداریم | محمد طاهری

مشاور امور بین‌الملل رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: هنوز بسته شفاف و آماده‌ای را برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی جهت سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران در اختیار نداریم.

 

 

طاهری در پایان برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در جزیره کیش که توسط متال بولتن برگزار شد، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره این کنفرانس و وضعیت کشور در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی پرداخت.

مشاور امور بین‌الملل رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد که کنفرانس آهن و فولاد ایران از نظر تعداد شرکت کنندگان و شرکت‌های خارجی بین کنفرانس‌ها و همایش‌های برگزار شده در کشور بی نظیر بوده است. وی در عین حال عنوان کرد که به دلیل نبود بسته شفاف سرمایه‌گذاری هنوز در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی ضعف‌های جدی وجود دارد.

 

ارزیابی شما از برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران در کیش چیست و به نظر شما نقاط ضعف و قوت این کنفرانس چه بود؟

 

آقای دکتر کرباسیان از خیلی وقت پیش در نظر داشتند سمینار توانمند و آبرومندی با حضور شرکت‌های خارجی در کشور برگزار شود. در سمینارها و همایش‌های قبلی تعداد مهمانان خارجی شرکت کننده در حد انتظار ما نبود و لذا بخش بین‌الملل ایمیدرو تلاش کرد یک شرکت خارجی معتبر را به عنوان برگزارکننده کنفرانس انتخاب کند تا بتواند شرکت‌های خارجی را به ایران بیاورد و خوشبختانه بعد از توافق وین این کار تسریع شد و هم‌اکنون نیز شاهد حضور هیات‌های خارجی در ایران هستیم و این نشان می‌دهد که زمینه خوبی برای جذب آنها وجود دارد.

 

  استقبال فراتر از انتظار از کنفرانس آهن و فولاد ایران

 

در همین راستا نخستین اقدامی که انجام شد برگزاری جلسه با متال بولتن بود و ما پیشنهاد برگزاری کنفرانس متال بولتن در ایران را به آنها دادیم و متال بولتن نیز موافقت کرد و قراردادی را امضا کردیم که ایمیدرو اسپانسر اصلی کنفرانس باشد. با توجه به اینکه کیش نیازی به اخذ ویزا برای خارجی‌ها ندارد با انتخاب کیش به عنوان محل برگزاری کنفرانس موافقت شد و تاریخ آن را نیز نهایی کردیم. در مجموع طبق اعلام متال بولتن حدود 400 نفر شرکت کننده برای حضور در کنفرانس ثبت نام کردند که حدود 200 نفر از آنها خارجی بودند و این اولین بار است که 200 نفر خارجی و شرکت توانمند در یک کنفرانس داخلی شرکت می‌کنند و می‌تواند آغاز خوبی برای صنعت آهن و فولاد کشور باشد و باید از آن بهره برداری لازم را بکنیم.

 

در این کنفرانس وزیر اقتصاد به خوبی زمینه جذب سرمایه‌ها را مطرح کرد و در حوزه ایمیدرو و سرمایه‌گذاری‌های آن نیز آقای دکتر کرباسیان توضیحات لازم را ارائه کردند. در روز نخست کنفرانس نیز جلسات متعدد B2B بین رئیس هیات عامل ایمیدرو و شرکت‌های مختلف مانند گلنکور، ترافیگورا، اتوتک، تنوا، یورو اینوست، اف سی تی از استرالیا، ام سی سی چین، تاف و KIOCL هند برگزار شد و به این شرکت‌ها راهنمایی‌های خوبی هم ارائه شد.

 

به نظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف کشور در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی این است که ما به صورت شفاف به شرکت‌های خارجی زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری را اعلام نمی‌کنیم. نظر شما در این باره چیست؟

 

بله دقیقا درست می‌فرمایید. ما تاکنون نتوانسته‌ایم بسته‌های سرمایه‌گذاری شفاف و آماده‌ای را به شرکت‌های علاقه مند خارجی ارائه دهیم. زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی سوالاتی را از ما می‌پرسند با پاسخ‌های متفاوتی مواجه می‌شوند و این خیلی خوب نیست. در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی شفاف نیستیم و باید به سمتی برویم که یک ورق را جلوی سرمایه‌گذار خارجی بگذاریم که در آن از A تا Z برای او تشریح شده باشد و اگر هم سوالی داشته او را راهنمایی کنیم و ایمیدرو نیز در همه بخش‌ها حامی سرمایه‌گذار باشد.

 

متاسفانه الان چنین وضیعتی وجود ندارد و هر وقت هم مشکلی ایجاد می‌شود سرمایه‌گذار خارجی را به فیپا ارجاع می‌دهیم که آن هم چندان روشن و شفاف نیست. قانون سرمایه‌گذاری خارجی کشور علاوه بر شفاف و روشن بودن حتی باید سرمایه‌گذار خارجی را به ورود به کشور تحریک هم بکند. در همین زمینه به نظرم ایمیدرو باید از طریق یک مشاور خارجی و یا با همکاری کارشناسان داخلی نقشه راهی را تهیه کند تا براساس آن سرمایه‌گذاران خارجی حوزه معدن و صنایع معدنی درست راهنمایی شوند.

 

باید بدانیم که سرمایه بسیار فرار است و سرمایه جایی که آرامش و آسایش باید نمی‌رود. باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی به ما اعتماد قلبی پیدا کنند. ما در حال حاضر به اندازه کافی پیمانکار در کشور داریم و باید به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی برویم. به عنوان مثال جلسه‌ای با میتسوبیشی داشتیم و به آنها گفتیم اگر می‌خواهند مانند گذشته و تنها به صورت پیمانکار وارد ایران شوند شاید دیگر فضای مناسب وجود نداشته باشد چرا که سایر شرکت‌ها در زمان تحریم در این زمینه در ایران حضور داشتند، بلکه هم اکنون باید علاوه بر پیمانکار سرمایه لازم را نیز به ایران بیاورید تا بتوانیم در پروژه‌های ایران حضور داشته باشید.

 

به هر حال ایران بهترین کشور منطقه از نظر امنیت بوده و منابع و معادن قوی نیز در اختیار دارد. ضمن اینکه اخیرا رهبری نیز بر لزوم اهمیت ویژه به حوزه معدن و جایگزینی این بخش با نفت تاکید کردند. ما حدود 60 میلیارد تن ذخایر معدنی در اختیار داریم که با انجام 200 هزار کیلومترمربع کار اکتشافی میزان ذخایر حداقل به 100 میلیارد تن خواهد رسید. قطعا اگر بتوانیم ضمانت‌های لازم را در زمینه بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران خارجی بدهیم آنها به ایران خواهند آمد.

 

آقای کرباسیان به عنوان رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکنون چند جلسه با هیات‌های خارجی داشته‌اند؟

 

کار خوب رئیس ایمیدرو این بوده که بعد از جلسات عمومی جلسات B2B نیز با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برگزار کرده است که در همین زمینه بالغ بر 50 جلسه مختلف برگزار شده است اما باید بگویم تا زمانی که یک بسته آماده، شفاف و تضمین شده را در اختیار سرمایه‌گذاران نگذاریم آنها جلو نمی‌آیند. تاکنون بیشتر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور در حوزه نفت و پتروشیمی بوده و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنایع معدنی بسیار کم بوده است.

 

به عنوان مثال در یک مورد ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری خارجی در معادن ایران اعلام آمادگی کردند اما متاسفانه رفتار خوبی صورت نگرفت و در نهایت اعلام کردند که نمی‌دانیم ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است یا خیر! یا حتی روسای جمهور ایران و قزاقستان برای ایجاد یک کارخانه فولاد در منطقه آزاد در اترک و تامین مواد اولیه آن از قزاقستان توافق کردند اما هنوز این کار با وجود پیگیری‌های انجام شده، نهایی و عملیاتی به معنای واقعی نشده است. سرمایه‌گذار خارجی باید حرف اول و آخر دولت ایران را بداند.

 

حضور برخی شرکت‌های بزرگ معدنی و حتی مسئولان وزارتخانه در این کنفرانس به نسبت بقیه ضعیف بود. نظر شما در این باره چیست؟

 

ما از تمام سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط دعوت به حضور در کنفرانس کردیم اما به نظرم کسی انتظار چنین استقبالی را از کنفرانس نداشت و حتی مسئولان متال بولتن نیز از این استقبال شگفت زده شدند. به نظرم برخی هم با متال بولتن آشنایی کامل را نداشتند و به همین دلیل تصور کردند این کنفرانس هم مانند کنفرانس‌های دیگر است و به همین دلیل حضور آنها در کنفرانس ضعیف بود. با این وجود از بسیاری از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی در این کنفرانس در سطح بالا مدیرعامل یا نماینده ارشد حضور داشت.

-گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی و علیرضا جعفری نژاد-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا