کارشناس معدن

ذخایر جدید سنگان و نوزایی اکتشاف معادن | محمد پوراسفندیاری

ذخایر جدید سنگان و نوزایی اکتشاف معادن | محمد پوراسفندیاری

خبر ۲ برابر شدن میزان ذخیره معادن سنگ‌آهن سنگان نکته‌ای است که جای بررسی بسیار دارد. خبری که آینده سرمایه‌ گذاری در این نقطه شرقی ایران را تضمین می‌کند و مایه دلگرمی سرمایه‌ گذاران و سهامداران می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، این مهم را می‌توان آغازی دوباره برای توسعه معادن در بخش شرق ایران دانست که منافع آن نصیب سراسر کشور می‌شود به این دلیل که این امر نشانه‌های آغازین حرکتی است که در بخش اکتشاف، از زمستان ۲ سال گذشته آغاز شده است. برنامه جدید اکتشاف که ۲۰۰هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را در برمی‌گیرد از نقطه‌ای شکل گرفت که ظرفیت‌های معدنی آن، از سال‌ها پیش مورد توجه کارشناسان این بخش قرار گرفته بود. اگرچه برنامه‌های اکتشافی در معادن سنگ‌آهن سنگان در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی آغاز شد اما پیش‌تر مورخ و نویسنده‌ای همچون حمدا... مستوفی در کتاب نزهت القلوب به وجود ذخایر آهن در سنگان شهرستان خواف اشاره کرده بود.

 

در گذشته ۶۰۰ میلیون تن به عنوان ذخیره قطعی برای معادن سنگان اعلام شده بود که شرکت‌های معتبری همچون «بی‌اچ‌پی‌بیلیتون» در تهیه گزارش‌های اکتشاف آن نقش آفرینی کرده بودند. بعدها در دهه ۸۰ شمسی با رشد تقاضا برای تولیدات معدنی و صعود قیمت سنگ‌ آهن به بیش از ۱۲۰ دلار، ارزش ناحیه معدنی سنگان بیش از پیش نمایان شد به طوری که بررسی و تحقیقات مستمر سبب شد کارشناسان لقب عسلویه شرق کشور را به معادن سنگان عطا کنند.

 
از سوی دیگر با گسترش طرح اکتشاف سراسری و مشخص شدن نتایج آن، ایمیدرو – به عنوان سازمانی که به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی طراحی و اجرای این طرح را بر عهده دارد- به تازگی اعلام کرد که میزان ذخایر سنگ‌آهن سنگان از ۶۰۰ میلیون به ۱/۲ میلیارد تن افزایش یافته است؛ رقمی که پیش‌ تر به صورت تقریبی و به عنوان ذخیره تخمینی اعلام می‌شد اکنون به عنوان ذخایر قطعی از آن یاد می‌شود.

 

ثمره وجود این میزان ذخیره، ایجاد اطمینان از تامین مواد اولیه طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد است که افق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد را برای سال ۱۴۰۴ ترسیم کرده است. درحال‌ حاضر ۵ گروه سرمایه‌ گذاری درحال اجرای طرح‌هایی برای ایجاد کارخانه‌های فرآوری و توسعه زنجیره ارزش‌ افزوده بخش معدن هستند. این طرح‌ها که براساس پیش‌ بینی از سال آینده به مرور به مدار تولید می‌پیوندند در نهایت به ظرفیت تولید ۱۵ میلیون تن گندله سنگ‌ آهن و ۱۷/۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌ آهن خواهند رسید.

 
این برنامه همچنین گامی استوار برای دستیبابی به اهداف توسعه فولاد، تکمیل شدن زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، افزایش درآمد سرانه، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه و رشد شرکت‌های بخش خصوصی در کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این با توجه پیش‌ بینی شرکت‌های بزرگ جهانی مبنی بر کاهش منابع طبیعی در جهان در سال‌های نه چندان دور، جایگاه چنین معدنی با ذخایر قابل اتکای آن، بیش از پیش نمایان خواهد شد.

 
کشف ذخایر جدید در معادن سنگان را باید «نوزایی بخش اکتشاف» در کشور تلقی کرد و این امر نوید بخش اکتشافات جدید در دیگر نقاط کشور است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه تحلیل و مصاحبه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "تحلیل و مصاحبه" استیل پدیا